از کجا مکانیک ماهر پیدا کنم؟

در مورد گیربکس اتوماتیک، با توجه به این مساله که در گیربکسهای اتوماتیک حرارت بیشتری تولید میشود، روغن زودتر کیفیت خود را ازدست میدهد. فنی برق می گوید: “دفترچه راهنمای مالک شما نسبت به هر مکانیکی اطلاعات بیشتری در مورد ماشین شما دارد.” “اغلب در مورد تعویض روغن صحبت نکنید. تیم فنی ما آماده ارائه هرگونه تعمیرات تخصصی و تعویض قطعات است. بنده خلبان هليكوپتر بودم در سيستم متور و ترانسميشن هليكوپتر يك سيستم chip detector وجود دارد كه در صورت لب پريدگي دنده ها را و يا قسمت فلزي چدا شده از موتور يا گيربگس را كه در روغن شناور هست جذب كرده و چراغ مربوطه در كابين خلبان روشن مي گردد در اينصورت خلبان ناچر به فرود اضطراري در اولين فرصت مي شود براي چك كردن وسيله آيا نصب كردن يك آهنرباي قوي به بدنه كارتر و يا روي فيلتر روغن مي تواند خرده ريز ها و براده هاي قطعات جداشده و شناور در روغن را جذب كرده و مانع از خرابي متور و حتي كثيف شده بيش از حد روغن شود يانه ؟

یکی از مواردی که در مورد این روغن توصیه میشود، تعویض آن پس از طی 120 هزار سایت tamirkaran-iran کیلومتر است. با توجه به موارد گفته شده در بررسی ظاهری روغن موتور، همواره توصیه میگردد که حداقل یکبار در ماه روغن موتور را از طریق گیج روغن چک نمائید. گاهی پس از چک کردن روغن مشخص میشود که سطح ان کاهش یافته که همانطور که گفته شد، این مساله طبیعی است. روغن موتور یک دمای کارکرد مشخص دارد که تا به آن دما نرسد دارای عملکرد کافی نخواهد بود. تحصیل در رشته مکانیک خودرو در هنرستان و یا ادامه تحصیل در رشته مکانیک در دانشگاه می تواند روشی علمی برای ورود به حرفه مکانیک خودرو باشد اما در این صورت هم فرد از نظر عملی مهارت کافی را پیدا نکرده و برای ورود به بازار کار با مشکل مواجه خواهد شد.

در صورتی که رنگ روغن موتور از حالت معمول تیرهتر و یا روشنتر باشد، و یا در مواردی اثراتی از کف بر روی آن مشاهده گردد، میتوان به نشت مایع خنک کننده به درون روغن موتور شک کرد. زمانیکه چراغ چک روغن بر روی داشبورد روشن میشود، هرگز نباید آن را نادیده گرفت و باید فورا نسبت به تعویض روغن اقدام کرد. باور بسیاری افراد بر این است که روغن موتور باید هر هزار کیلومتر یا هر ماه تعویض شود، برخی دیگر عقیده دارند هر سال باید روغن را عوض کرد. مشاهده برادههای آهن در روغن موتور، مورد دیگری است که در بررسی ظاهری روغن موتور باید آن را چک کرد. هنگام تعویض روغن باید به خاطر داشته باشید که لحظهای که پس از آن با ماشین خود رانندگی میکنید، در حال سوختن روغن هستید. زمانی که برای اولین بار انجین استارت میشود میبایستی حدود ۳ دقیقه انجین در حالت عادی ( در اصطلاح درجا ) کارکند تا کلیه قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند سپس به آرامی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از ۱۰۰۰rpm تا حداکثر ۱۶۰۰rpm رسانده تا با افزایش فشار روغن ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت انجین بر اثر سایش از قطعات جدا شده اند در سطح روغن به حرکت در آیند سپس انجین را در حالت عادی رها نموده تا ۵ دقیقه.

تعویض روغن موتور بر اساس کیلومتر میتواند برای هر خودرو عددی بین 4800 کیلومتر (5 هزار کیلیومتر) تا 10 هزار کیلومتر باشد که البته بهتر است باتوجه به ترافیک زیاد شهری سر 5 هزار تا 6 هزار کیلومتر روغن موتور خودروی خود را تعویض نمایید. سطح روغن باید بین دو نشانگر MIN و MAX باشد (بهتر است به MAX نزدیکتر باشد). پژو ۲۰۶ در مدل های مختلف و با دو موتور اصلی ۱۴۰۰ تیپ ۲ و ۱۶۰۰ تیپ ۵ در بازار ایران عرضه میشود، “بهترین روغن موتور برای ۲۰۶ تیپ ۲” با موتور TU3 روغنی با غلظت ۱۰W40 است، از طرفی باید گفت “بهترین روغن موتور برای ۲۰۶ تیپ ۵” با موتور TU5 نیز روغنی با غلظت ۱۰W40 می باشد، توجه داشته باشید از آنجایی که در ۲۰۶ صندوقدار نیز از همین دو نوع موتور استفاده شده، میتوان گفت “بهترین روغن موتور برای ۲۰۶ صندوقدار” نیز همان ۱۰W40 است که همه آنها حجم ۳٫۷۵ لیتری را دارا هستند. با چک کردن رنگ روغن موتور بر روی گیج روغن میتوان متوجه تغییر رنگ آن شد. نکتهای که در مورد این روغن وجود دارد این است که زمان تعویض روغن هیدرولیک کاملا مشخص نیست.

در موتور مواد افزودنی زیادی مانند پاککنندهها وجود دارد که وظیفه جذب و معلق نگهداشتن دودههای حاصل از احتراق در روغن را بر عهدهدارند. این روغن دارای مواد افزودنی بی نظیری است که به شما کمک می کند تا از سوختن روغن جلوگیری کرده و از نشت روغن که معمولاً در موتورهای قدیمی اتفاق می افتد ، جلوگیری کند. همچنین مجموعه آی پی امداد از اعتبار بالایی برخوردار است و هزینه تعمیرات ماشین ظرفشویی را تا ۷۵ درصد کاهش می دهد. افزایش چسبندگی روغن، نشان دهنده کاهش گرانروی و ویسکوزیته آن است که باعث میشود روغن به راحتی و به درستی در موتور گردش نداشته باشد و در نتیجه نتواند وظیفه خود را به عنوان یک روانکار و یا خنک کننده در موتور ایفا کند.

در نظر داشته باشید که شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی به شدت میتواند بر روی عمر مفید روغن موتور تاثیر بگذارد. به دلیل کارکرد زیاد اتومبیل برخی از قطعات مانند سوپاپ از آب بندی خارج میشود و نیاز به تمیز کردن کربن های ناشی از تعویض و همچنین آب بندی دارد. در تعمیر اساسی خودرو علاوه بر تعمیرات نیاز به آب بندی و تمیز کردن کربن های ناشی از احتراق نیز است. به علاوه انجام مقدمات لازم در جهت تعمیر موتور پراید و همچنین برآورد هزینه تعمیر اساسی موتور پراید برای بسیاری از افرادی که از این خودرو استفاده میکنند، اهمیت زیادی دارد. همچنین آشنایی با کارکرد این قطعه باعث می شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت توانایی تشخیص مشکل برای مراجعه به تعمیرگاه تخصصی پژو را داشته باشید.

با توجه به اینکه با گذشت زمان، روغن کم کم ویژگیهای اساسی خود را از دست میدهد، نیاز است که این مساله در تعویض آن در نظر گرفته شود یکی از ویژگیهای اصلی روغن که به شدت مشخص کننده کیفیت و کارایی آن است، میزان ویسکوزیته و یا میزان گرانروی آن است. همواره به این مساله توجه داشته باشید که در صورت مد نظر قرار دادن زمان تعیین شده برای تعویض روغن موتور، حتما باید کیلومتر مشخص شده را نیز در کنار زمان در نظر گرفت. معمولا ماهی یک بار باید روغن موتور را چک کرد و باید یادآور شد کیفیت روغن از روی ظاهر آن مشخص نیست. این زمان همان طور که گفتیم باید طبق دفترچه راهنمای خودرو مشخص شود و برای هر ماشین متفاوت است. یک روغن موتور خوب و باکیفیت باید دارای چسبندگی مناسب، غلظت و چربی مناسب باشد. کدام روغن موتور مناسب است؟ هر کدام از این موارد باید دقیق توسط مکانیکخودرو آنلاین بررسی شود. توجه داشته باشید که مثلا میزان ویسکوزیته روغن در زمستان و تابستان ، بنابر اختلاف قابل توجه دمای غالب ، باید متفاوت باشد . اما در حالت کلی باید گفت که برای دانستن زمان دقیق تعویض روغن موتور بر اساس کیلومتر حتما باید به دفترچه راهنمای کاربری آن مراجعه کرد.

یعنی موتورهای کامل فروشگاه یدک خواجه ضمن داشتن برگه رسمی و معتبر کارخانه سازنده تاییدیه کارشناس رسمی وسائط نقلیه سبک و سنگین را هم داراست که البته هر یک از این تاییدیه ها بعد از بازدید رسمی کارشناس مربوط از محصول موردنظر صادر شده است . خودروسازان معمولا بیشترین عمر را برای روغن ماشین در نظر می گیرند و اما پیشنهاد می شود کمی زودتر از عدد کارخانه روغن را عوض کنید زیرا به تعویق انداختن آن مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. روغن موتور ماشین های صفر تولیدی کارخانه ایران خودرو و سایپا طبق دفترچه گارانتی سرویس دورهای و اولیه منتشر شده میبایست در هر 10 هزارکیلومتر با مراجعه به نمایندگی های مجاز این دو خودروساز تعویض گردد تا گارانتی خودرو باطل نگردد اما پیشنهاد میگردد که در 4 تا 5 هزارکیلومتر کارکرد اولیه خودروی صفر روغن موتور، فیلتر روغن موتور، فیلتر هوای موتور تعویض گردد تا برادههایی که در داخل موتور خودروی صفر کیلومتر باقی مانده است با تعویض روغن خارج گردد و موتور کارایی بیشتری داشته باشد.

اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که زمان تعویض روغن موتور به چه صورت مشخص میشود؟ بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک چقدر است؟ میزان تقریبی که در نظر گرفته شده به این دلیل است که روغن پس از مدتی کارکرد به دلیل جذب رطوبت، دمای جوش آن تا حد بسیار زیادی پایین میآید. توجه داشته باشید که مخزن روغن ترمز میبایست همواره تا شاخص MAX مخزن پر باشد؛ در صورت کاهش یافتن سطح مایع ترمز، پس از پر کردن مخزن تا نشانگر نقطه ماکزیمم (MAX)، حتما بلافاصله به مراکز مجاز مراجعه کرده و نسبت به بازرسی سیستم ترمز از نظر وجود نشتی اقدام نمایید.

همان طور که مشخص است، یک تعمیرکار خوب باید دارای ویژگی های منحصر به فرد و متمایزی باشد که بتوان اعتماد زیادی به آن داشت، زیرا هر ویژگی دنیایی از خصوصیات را برای فرد و تخصص وی تشریح می کند که نیاز مراجعه کننده در حول آن خواهد چرخید در حقیقت داشتن ویژگی های اصلی برای یک تعمیرکار شامل خصوصیات اخلاقی و تخصصی می باشد. گاهی مکانیک کاران و متخصصان عددهایی را برای میزان کیلومتر مشخص میکنند که با توجه به نوع خودرو متفاوت است. شما میتوانید به این منظور خودروی خود را در اختیار متخصصان و تعمیرکاران با تجربه ما گذاشته و آن ها در مدت زمان کوتاهی با بررسی دقیق گیربکس اتوماتیک شما را تعمیر میکنند. تعمیرات گیربکس اتوماتیک پژو 206 یکی از کارهای بسیاری تخصصی در مکانیک خودرو پژو 206 است که نیاز به تجربه و دانش بالایی دارد. در این زمانها بدون فکر کردن به هزینه تعمیر گیربکس باید هرچه سریعتر به تعمیرکاری با تجربه مراجعه کرد. مورد بعدی که در شرایط ظاهری روغن باید به آن توجه کرد، رنگ روغن موتور است. ۱ – جهت معرفی کلید و یا عیب یابی ابتدا لازم است شرایط سیستم در قسمت Immublizer در منوی معرفی کلید در عیب یاب iko diag ملاحظه شود .

OIL FILTER مرغوب دارای مشخصات و قابلیت هایی مانند : عدم مقاومت در برابر ورود روغن ،جدا سازی مطلوب ذرات از روغن، قدرت جذب بیشتر آلودگیها ، مقاومت در برابر پارگی ، محفظه کار آمد با قابلیت تحمل فشار بالا ، آببندی مناسب و همچنین دارای سوپاپ اطمینان است. این برادهها با توجه به اینکه قطعات فلزی موتور بر روی یکدیگر حرکت کرده و در اثر این حرکت اصطکاک ایجاد میشود، این برادهها ایجاد میگردد. کاهش اصطکاک همچنین از ساییدگی زیر صندلی شما محافظت می کند و احتمال نیاز به قطعات جایگزین را کاهش می دهد. از آن جایی که روغن موتور نقش کلیدی در عملکرد قطعات مختلف موتور داشته و با استفاده از این مایع، قطعات بدون ایجاد اصطکاک در تماس با هم قرار میگیرند، دقت در انتخاب و زمان تعویض روغن موتور اهمیت زیادی پیدا میکند. یکی از پرمصرفترین روغنهای صنعتی، روغن هیدرولیک است که با کیفیتهای متفاوت و در انواع مختلف در بازار وجود دارد.

وجود براده های فلزی در روغن موتور نیز یک نشانه ی بد می باشد. عمر مفید روغن موتور بر اساس موارد خاصی همچون کیلومتر، گذر زمان و شرایط ویژه تعیین میشود، که در ادامه به آنها میپردازیم. به همین دلیل متخصصان توصیه میکنند که با توجه به شرایط رانندگی و بر اساس میزان کارکرد خودرو، تقریبا هر یک یا دو سال نسبت به تعویض روغن ترمز اقدام نمائید. یکی دیگر از وظایف مکانیک یا تعمیرکار، دادن اطلاعات زیادی در رابطه با نقص خودرو و شیوه برطرف کردن آن به مشتری است، بنابراین مشتری باید در جریان قطعات افزوده شده و نوع مشکل خودرو قرار بگیرد. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی خودروها سیستمی برای رصد عمر مفید روغن موتور وجود دارد که با توجه به شرایط رانندگی و مسافت طی شده، زمان تعویض روغن را اعلام میکند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هرگز نباید توصیههای شرکت سازنده و متخصصان را نادیده گرفت. روغن تویوتا راو ۴ باید با ویسکوزیته ی ۵W-20 باشد و هر ۷ هزار کیلومتر روغن آن را عوض کرد. چرخ و یدک از افراد تعمیرکار ماهر برای تعویض روغن در محل بهره گرفته و می تواند این کار تخصصی را در کوتاه ترین زمان به شما ارائه دهد بنابراین قبل از اینکه خودرو با مشکلات فراوانی مواجه شود ،می توانید مشاوره تعمیر خودرو برای تعویض روغن دریافت نمایید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار