کشش خودکار کمربند – عملکرد – علائم خرابی

کشش خودکار کمربند - عملکرد - علائم خرابی

کشش خودکار کمربند - عملکرد - علائم خرابی - تست
کشش خودکار کمربند – عملکرد – علائم خرابی – تست

مهمتر از همه، کشش خودکار کمربند، کشش مناسبی را که همه تسمه ها نیاز دارند، فراهم می کند.

از آنجایی که تسمه کش اتوماتیک فنری است، طبیعتاً کشش مناسب را اعمال می کند.

بسیاری از مردم از قبل می‌دانند که همه تسمه‌ها یک مورد نگهداری هستند و در نهایت باید تعویض شوند.

در نتیجه، یک کشنده تسمه اتوماتیک یک قطعه نسبتا ارزان برای جایگزینی است. بنابراین، هر بار که یک تسمه را تعویض می کنید، حتماً همزمان کشنده تسمه اتوماتیک را نیز تعویض کنید.

کشنده تسمه خودکار نیز کمی “تقویت” را فراهم می کند، بنابراین می تواند بارهای شوک را جذب و از بین ببرد. یک مثال می تواند مانند زمانی باشد که کلاچ کمپرسور کولر گازی روشن و خاموش می شود.

علاوه بر این، کشنده به طور خودکار سایش را جبران می کند و تسمه را تحت کشش ثابت نگه می دارد.


کشش ها و تسمه ها فرسوده می شوند

از آنجا که کشنده تسمه را به حرکت در می آورد، سایش هر دو به طور همزمان اتفاق می افتد. بنابراین، داشتن هر یک از آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. در نهایت، هیچ خودرویی برای همیشه دوام نمی آورد، نه تسمه ها و نه کشنده های تسمه اتوماتیک.

تعویض تسمه

بنابراین، عمر معمول یک کمربند مارپیچ حدود 60000 مایل یا پنج سال است. در نتیجه، هنگامی که تسمه به پایان عمر خود نزدیک می شود، ممکن است ترک خورده، لعاب و پر سر و صدا شود. اما، ترک در قسمت زیرین کمربند سرپانتین طبیعی است.

با این حال، اگر بیش از سه ترک دیدید، در یک بخش سه اینچی در هر یک از دنده ها. سپس، تسمه قبلاً 80٪ از عمر مورد نظر خود را مصرف کرده است.

عواقب شکستگی کمربند:

  • اگر پمپ آب از چرخش متوقف شود. سپس جریان مایع خنک کننده متوقف می شود و موتور شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.
  • و اگر دینام از چرخش متوقف شود. سپس خروجی شارژ وجود ندارد و باتری شروع به خالی شدن می کند.
  • همچنین اگر پمپ فرمان از چرخش باز ایستاد. سپس، فرمان به طور ناگهانی بسیار سفت و سخت می شود.

بازرسی کشنده کمربند اتوماتیک

بنابراین تسمه کش اتوماتیک از لیز خوردن تسمه جلوگیری می کند. با این حال، یک کشنده ضعیف همچنین می تواند اجازه دهد که تسمه بلغزد و جیغ بزند.

کشش را بررسی کنید:

  • زنگ زدگی یا خوردگی، می تواند محفظه کشنده را مسدود کند و از چرخش آزادانه آن جلوگیری کند. یک کشنده گرفته شده، نمی تواند کشش تسمه را به خوبی حفظ کند.
  • خاک یا گل، همچنین می تواند محفظه کشش را مسدود کند.
  • یک بازوی محوری شل یا فرسوده، می تواند اجازه حرکت ناخواسته را بدهد. و این منجر به صدای تسمه و ناهماهنگی می شود. با گذشت زمان، این امر سایش تسمه را افزایش می دهد و منجر به خرابی زودهنگام تسمه می شود.
  • یک بوش فرسوده در قرقره کشنده، می تواند باعث لرزش و صدا شود. همچنین اگر بوش ها گیر کنند، ممکن است باعث شکستن تسمه شود.
  • فنر ضعیف یا شکسته در داخل کشنده، نمی تواند کشش مناسب را حفظ کند و تسمه می لغزد. در نتیجه، فنرها به مرور زمان، از قرار گرفتن در معرض گرما، کشش را از دست می دهند.
  • ترک یا آسیب به محفظه کشنده خودکار تسمه یا بازوی قرقره ممکن است مانع از چرخش نرم آن شود. در نتیجه، عدم حفظ کشش مناسب تسمه.

علائم خرابی تسمه و کشش:

علائم آسیب بینایی

بنابراین، باید یک حرکت آرام بازو وجود داشته باشد، زیرا لوازم جانبی روشن و خاموش می شوند. به عنوان مثال، (مانند درگیر شدن و جدا شدن کلاچ کمپرسور کولر گازی). اگر قرقره کشنده اصلا حرکت نکند، ممکن است کشنده گیر کرده باشد. همچنین، در حالی که موتور در حالت آرام است مراقب صدای زیاد یا نوسان بازوی کشنده باشید.

نوسان بیش از حد بازو یک علامت هشدار است که دمپر احتمالاً از کار افتاده یا در حال از کار افتادن است. در نتیجه اکنون باید کشنده تعویض شود.

کشنده کمربند آسیب دیده:

  • باتری تمام می شود (چون تسمه لیز می خورد و دینام به اندازه کافی سریع نمی چرخد)
  • لعاب کمربند (ناشی از لیز خوردن). هر گونه لعاب (درخشش) در قسمت زیرین تسمه، نشان دهنده لیز خوردن تسمه است.
  • حرکت یا تکان دادن بیش از حد قرقره کشنده، یا “بال زدن تسمه” در هنگام کار کردن موتور.
  • در قرقره کشنده (یا قرقره بیکار) تکان بخورید.

صدای کشنده

وقتی موتور در حال کار است، کشنده باید بی صدا باشد. بنابراین، هر گونه صدای جیغ، غرغر، غرغر یا جیک، باید بررسی شود. از گوشی پزشکی مکانیکی برای مشخص کردن منبع صدا استفاده کنید. و همین امر در مورد تمام لوازم جانبی موتور (پمپ آب، دینام، پمپ PS و کمپرسور تهویه مطبوع) صدق می کند.

آسیب قرقره کشنده

آسیب فیزیکی از هر نوع بر روی قرقره کشنده، ممکن است نشان دهنده تنش بیش از حد یا تداخل فیزیکی باشد. همیشه هر دو، قرقره و کشنده را همزمان تعویض کنید.


نحوه تست کشش خودکار تسمه

حرکت بازوی کشنده را با موتور خاموش بررسی کنید. از یک سوکت با دسته بلند یا میله شکن، روی پیچ مرکز قرقره کشنده استفاده کنید. سپس، سعی کنید کشنده را بچرخانید. در نتیجه، باید بتوانید احساس کنید که تنش آن را به عقب می‌کشد. بنابراین، اگر حرکت نکند، ممکن است گیر کرده یا گرفته شود.

همچنین به موقعیت بازو روی کشنده اتوماتیک توجه کنید. زیرا بسیاری از واحدها دارای علامت هایی بر روی محفظه هستند که محدوده طبیعی بازو را نشان می دهد. بنابراین، اگر موقعیت بازو خارج از این علائم باشد، نشان دهنده مشکل است. در نتیجه (ممکن است تسمه خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد یا کشنده گیر کرده باشد).

همچنین با برداشتن تسمه، سعی کنید قرقره ها را با دست بچرخانید. بنابراین، تمام قرقره ها باید آزادانه بچرخند، بدون اتصال، ناهمواری یا لرزش. در نهایت، هر گونه اتصال، ناهمواری یا لرزش به این معنی است که این قطعات خراب هستند و باید تعویض شوند.


نتیجه

بنابراین، مشکل با کشنده تسمه اتوماتیک این است که، پس از رفتن. معمولاً به این معنی است که شما باید قرقره ها و گاهی اوقات خود تسمه محرک را تعویض کنید. در نهایت، این معمولاً کار تعویض یک قسمت نیست.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/automatic-belt-tensioner-function-failure-symptoms-tensioner-testing/