(O2) سنسورهای اکسیژن – عملکرد، علائم خرابی و آزمایش

(O2) سنسورهای اکسیژن - عملکرد، علائم خرابی و آزمایش

(O2) سنسورهای اکسیژن - عملکرد، علائم خرابی و آزمایش
(O2) سنسورهای اکسیژن – عملکرد، علائم خرابی و آزمایش

هر وسیله نقلیه ای که از اوایل دهه 1980 ساخته شده است، دارای یک یا چند سنسور اکسیژن (O2) است که در سیستم اگزوز یکپارچه شده است.

بنابراین، سنسورهای اکسیژن (O2)، تأیید می کنند که نسبت هوا به سوخت مناسب، در واقع به موتور می رسد.

در نتیجه، اندازه گیری سطح اکسیژن (O2) در اگزوز، اندازه گیری خوبی از نسبت هوا به سوخت در واقع ارائه می دهد. مهمتر از همه، وظیفه آن اندازه گیری میزان اکسیژن نسوخته (O2) است که از موتور خارج می شود.


(O2) سنسورهای اکسیژن، عملکرد

بنابراین، سنسورهای اکسیژن (O2) بخش بسیار مهمی از سیستم انتشار خودرو شما هستند. سیستم انتشار به منظور کاهش میزان گازهای خطرناک تخلیه شده در محیط طراحی شده است.

حسگرهای اکسیژن (O2) چگونه کار می کنند
حسگرهای اکسیژن (O2) چگونه کار می کنند

سطح اکسیژن در اگزوز اندازه گیری شده و برای تجزیه و تحلیل به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می شود.

بنابراین، اگر مخلوط سوخت اکسیژن بیش از حد داشته باشد، موتور بدون چربی می سوزد. اما، اگر مخلوط سوخت اکسیژن بسیار کمی داشته باشد، موتور در حال سوختن غنی است.

در هر صورت، (ECU) به این اطلاعات نیاز دارد تا نسبت هوا به سوخت را تنظیم کند. بنابراین، اگر وسیله نقلیه شما سنسور بدی داشته باشد، کارآمد نخواهد بود.


(O2) سنسورهای اکسیژن، علائم خرابی

اولاً، به دلیل موقعیت فیزیکی سنسور (O2) به راحتی نمی توان به آن رسید یا مشاهده کرد. به همین دلیل، چندین علامت هشدار دهنده وجود دارد که به شما هشدار می دهد که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

چندین مورد از بارزترین علائم هشدار دهنده خرابی سنسور (O2) عبارتند از:

  • کاهش مسافت پیموده شده بنزین.
  • بوی بدی مثل تخم مرغ فاسد که از اگزوز می آید.
  • چراغ چک موتور (CEL) روشن می شود.
  • متوجه می‌شوید که موتور شما تقریباً در حالت آرام کار می‌کند.
  • وسیله نقلیه به طور ناگهانی، به سختی راه اندازی می شود.

معمولاً یک چراغ چک موتور (CEL) اولین نشانه ای را ارائه می دهد که ممکن است سنسور (O2) بدی داشته باشید.

کد موتور PO141
کد موتور PO141

اغلب، کد موتور به سادگی بیان می کند که سنسور (O2) مشکل دارد. گاهی اوقات، ممکن است بگوییم که “نقص عملکرد مدار بخاری PO141” وجود دارد.

تعویض سنسورهای (O2) می تواند بسیار گران باشد. با این حال، ممکن است مشکل به هیچ وجه از سنسور (O2) نباشد. زیرا، عوامل دیگر، ایده خوبی است که قبل از تعویض آن، آن را آزمایش کنید.


(O2) سنسورهای اکسیژن، روشهای آزمایش

بنابراین، سنسورهای (O2) را می توان هر دو، در یا خارج از خودرو آزمایش کرد. با این حال، با خاموش کردن سنسور (O2)، می توانید حسگر را به صورت بصری بررسی کنید.

و این ممکن است نشانه خوبی از وجود مشکل باشد. علاوه بر این، تست سنسور (O2) کمی آسان تر می شود.

استفاده از ولت متر دیجیتال

تست سنسور اکسیژن (O2).
تست سنسور اکسیژن (O2).

مهمتر از همه، نتایج این آزمایش ممکن است به تجزیه و تحلیل بیشتر اجزای دیگر نیاز داشته باشد:

  • شاید یک شلنگ خلاء شل وجود داشته باشد که حسگر (O2) را مجبور به خواندن سطح بالایی از اکسیژن می کند.
  • شاید اتصال شل به سنسور (O2) باعث شود که گازهای خروجی را به درستی نخواند.
  • شما فقط نمی دانید، تا زمانی که ویژگی های عملکرد سنسورهای (O2) را اندازه گیری کنید.

بیایید به تشخیص مشکل با اندازه گیری سنسورهای اکسیژن (O2) و ویژگی های عملکرد نگاه کنیم:

ابتدا، سنسور خاص (O2) را که می خواهید آزمایش را روی آن انجام دهید، شناسایی کنید. بسته به سال خودروی شما، ممکن است تا 5 سنسور در سیستم اگزوز وجود داشته باشد. خوشبختانه، کامپیوتر (DTC)، حسگر خاص (O2) را که نیاز به آزمایش دارد، مشخص می‌کند.

بنابراین، با استفاده از (DTC)، می توانید برای تعیین محل سنسور به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. دفترچه راهنمای مالک شما، سیم سیگنال را نیز شناسایی می کند، زیرا بسیاری از سنسورهای (O2) چندین سیم به آنها متصل هستند. برای تست سنسور (O2) به یک ولت متر دیجیتال امپدانس 10 مگا اهم نیاز دارید. ابتدا آن را روی مقیاس میلی ولت (mV) DC تنظیم کنید.

اکنون خودرو را روشن کنید و بگذارید کار کند تا به دمای عملیاتی برسد. این ممکن است تا 20 دقیقه طول بکشد:

  • هنگامی که به دمای کار رسیدید، موتور را خاموش کنید.
  • اکنون پروب قرمز را به سیم سیگنال حسگرها و پروب سیاه را به یک زمین خوب وصل کنید.
  • برای انجام آزمایش واقعی، موتور را دوباره روشن کنید و ولتاژ را بررسی کنید.
  • ولتاژ سنسورها باید در محدوده 100mV – 900mV (0.10V تا 0.90V) نوسان داشته باشد.
  • اگر در این محدوده باشد، سنسور به طور معمول کار می کند و می توانید آزمایش را متوقف کنید.

اگر داخل برد نباشد یا موتور مشکل دارد یا سنسور (O2) خراب است. اگر به نظر می رسد بد است، به مراحل بعدی ادامه دهید. سنسورهای اکسیژن (O2) همچنین می توانند به صورت Rich یا Lean کار کنند.

پاسخ سنسورهای اکسیژن (O2) را آزمایش کنید مصرف سوخت ناب وضعیت:

  • شیلنگ را از شیر (PVC) که روی درپوش شیر قرار دارد جدا کنید.
  • این باعث می شود هوای بیشتری وارد موتور شود، بنابراین ولت متر باید نزدیک به 200 میلی ولت (0.20 ولت) را نشان دهد.

اگر ولت متر به این ترتیب پاسخ ندهد، سنسور (O2) به درستی کار نمی کند و نیاز به تعویض دارد.

شیلنگ (PVC) را مجدداً وصل کنید تا پاسخ سنسورها را آزمایش کنید، به a مصرف سوخت بالا وضعیت:

  • برای انجام این کار، اتصال شلنگ پلاستیکی را به مجموعه پاک کننده هوا جدا کنید.
  • سپس، دهانه اتصال شلنگ را با پارچه ای ببندید تا میزان هوای ورودی به موتور کاهش یابد.
  • ولت متر را چک کنید. به دلیل کاهش اکسیژن ورودی به موتور، باید نزدیک به 800 میلی ولت (0.08 ولت) قرائت شود.

اگر سنسور به این ترتیب پاسخ ندهد، سنسور (O2) به درستی کار نمی کند و نیاز به تعویض دارد.

سنسور اکسیژن (O2)
سنسور اکسیژن (O2)

شیلنگ را دوباره به پاک کننده هوا وصل کنید:

  • اگر سنسور به تست‌های سوخت کم و غنی پاسخ صحیح داد، یکی دیگر از قطعات می‌تواند مشکل را ایجاد کند.
  • مشکلات احتمالی، می تواند نشت خلاء، سیستم جرقه زنی یا موارد مشابه باشد.

بدیهی است که اگر سنسور (O2) به درستی پاسخ ندهد، سنسور (O2) به درستی کار نمی کند و نیاز به تعویض دارد.

بنابراین، پس از تمام آزمایشات خود، باید بدانید که آیا سنسور (O2) بد است یا مشکل چیز دیگری است. اگر مطمئن هستید که سنسور (O2) بد است، فقط آن را تعویض کنید.


نتیجه

بنابراین، به یاد داشته باشید، رفع مشکل زودتر از دیرتر، ممکن است شما را از مشکلات جدی تری نجات دهد. بدیهی است که انتخاب منطقی این است که سنسورهای اکسیژن خراب (O2) را خودتان جایگزین کنید. در نهایت، صرفه جویی در هزینه های تعمیرات پرهزینه.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/o2-oxygen-sensors-function-failure-symptoms-and-testing/