پلنیوم باکس چیست؟ از شیر مرغ تا جون ادمیزاد!

پلنیوم باکس چیست؟ از شیر مرغ تا جون ادمیزاد! هم در زمینه‌ی تولید انواع پلنیوم باکس و هم انواع باکس‌ها و تبدیل‌های دیگر، در حال فعالیت و ارایه خدمات می‌باشد. ساخت و اجرای دودکش ​صنعتی از نظر سیستمی و اصول مهندسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با فشار و درجه حرارت مشعل دیگ های موتورخانه دودکش نیز با مشخصات فنی مورد نیاز ساخته و اجرا ​می شود. جهت هوا رسانی در سقف فضاهایی مثل لابی های و غیره از پلنیوم باکس استفاده می شود. بهتر است که در طراحی و ساخت استاندارد های لازم رعایت شود تا قابل استفاده باشد، از استانداردهای مهم آن میتوان به ضخامت مناسب و همین طور عایق حرارتی و صوتی بودن آن اشاره پلنیوم باکس کانال کرد. پلنیوم باکس به دلیل قابلیت زیادی که دارد، استفاده از آن درساختمان های اداری، ساختمان های مسکونی، پاساژها و هتل ها رواج زیادی دارد.

  • آیا می دانید اهمیت پلنیوم باکس چیست؟ در گذشته هنگام اجرای سازه‌ها برای اینکه سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی را فراهم آورند معمولاً از دریچه تهویه، کولرهای آبی، کولر گازی، بخاری و … استفاده می‌کردند.
  • لازم به ذکر است دریچه‌هایی که بر روی پلنیوم باکس نصب می‌شوند از داخل بوسیله تعدادی بست خرچنگی به پلنیوم فیکس شده دیگر نیازی به سوراخ کاری بر روی قاب دریچه‌ها و خراب شدن نمای کار نمی‌باشد.
  • طول و تعداد دریچه های خروجی این پلنیوم ها نیز وابسته به محیط مورد استفاده شما می تواند تغییر کند.
  • میتوان در محیط های خیلی بزرگ با توجه به طول پلنیوم باکس چند دریچه ورودی هوا بر روی آن تعبیه کرد.
  • لازم به ذکر است تعداد اسلوت‌های دریچه اسلوت، تا ده اسلوت نیز قابل افزایش و تولید می‌باشد.

از ویژگی مهم این محصول هوارسانی یکنواخت از تمام نقاط طول دریچه ها می باشد. از آنجاییکه دریچه اسلوت بصورت دکوراتیو و در طول های بالا کار می شوند و امکان هوادهی یکنواخت در طول بالای دریچه وجود ندارد. استفاده از پلنیوم باکس به منظور ایجاد اختلاط کافی هوا و توزیع یکسان هوا به صورت طولی، امری لازم و ضروری است. پلنیوم باکس ها معمولا در طول بالا با ورودی های گرد به فواصل حداکثر 72 متر پشت دریچه های خطی نصب می شوند. در واقع پلنیوم باکس ها جهت استفاده بهینه از هوا و هدایت هوا به سمت خروجی ها و یا ورودی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از انواع عایق جهت جلوگیری از ورود آلودگی به هوا در مسیر شبکه هوارسانی امری مهم بوده و با به‌کارگیری از عایق الاستومری در کانال باکس نیز از بروز اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر افزایش راندمان سیستم تهویه هوا شاهد کاهش آلایندگی ذرات معلق در هوا به‌همراه آلودگی صوتی و هدر رفت حرارتی نیز خواهید بود. عدم‌وجود عایق الاستومری مرغوب در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی موجب کاهش تاثیر تجهیزات در تنظیم دما شده؛ همچنین عایق‌بندی نامناسب در مناطق با رطوبت بالا سبب خیسی و چکه کردن آب از دریچه هوا متصل به کانال باکس خواهد شد.

پلنیوم باکس جهت انتقال هوا به دریچه هایی با طول بلند کاربرد داشته و نوعی باکس ترکیب هوا بوده و با توجه به نوع طراحی ، هوا به آرامی و تدریجی در فضا منتشر می شود. از جنس ورق گالوانیزه به ضخامت 0.5 میل به بالا می باشد و با توجه به سقف کاذب وشرایط و عملکردی که دارد در طول و عرض های مختلفی تولید می گردد. همچنین برای نصب دریچه بر روی پلنیوم باکس، از تعدادی بست خرچنگی استفاده میشود و دیگر نیازی به سوراخ کردن قاب نبوده و تاثیر منفی در نمای کار ندارد. فن کویل با استفاده از آب سرد و گرم وظیفه مدیریت دمای محیط داخلی ساختمان را بر عهده دارد. هوای ارسالی از موتور فن کویل به سمت دریچه هوا در پلنیوم باکس تخلیه شده و با هوای بازگشتی از فضای داخلی ترکیب و مجددا به محیط داخلی و فن کویل بر خواهد گشت.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب کانال فلكسيبل

جهت هوارسانی در سقف فضاهایی مانند لابی های ساختمانهای مسکونی، سالن های ساختمان های اداری، تجاری و هتلها از دریچه های اسلوت استفاده می گردد. از آنجائیکه خط اصلی کانال هوا از درون سقف کاذب عبور می کند، به منظور رساندن هوای کانال اصلی به دریچه ها از قطعه ای به نام پلنیوم باکس استفاده می گردد. این محصول دارای قابلیت ساخت با ورق آلومینیومی یا گالوانیزه را بنا به سفارش دارا می باشد. برای نصب بی عیب و نقص دریچه های خطی با طول زیاد بر روی پلنیوم باکس ها، به طور معمول از بست های خرچنگی استفاده می گردد. از جعبه‌های پلنیوم به‌منظور تجمع مناسب هوا در پشت این دریچه استفاده می‌شود و بدین ترتیب توزیع هوا در طول دریچه‌ها به‌صورت پیوسته و یکنواخت انجام می‌گیرد.

پلنیوم باکس فن کویل چیست؟

استفاده از پلنیوم باکس به منظور ایجاد اختلاط کافی هوا و توزیع یکسان هوا در طول، امری لازم و ضروری است. همان طور که مطالعه کردید این محصول وسیله ای پرکاربرد برای استفاده در ساختمان ها می باشد که در طول و اندازه های متفاوت به صورت ساده از جنس گالوانیزه و هم به صورت پیش عایق تولید می شود. با توجه به میزان طول پلنیوم باکس، امکان تعبیه ی یک تا چند ورودی هوا در بدنه ی آن وجود دارد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار