مهمترین نکات تعویض روغن موتور

اما در هر حال تشکیل رسوب و لجن اجتنابناپذیر است و از آنجا تشکیل این موادخوردگی و ساییدگی را در پی خواهد داشت و روانکاری را نیز کاهش میدهد، روغن موتور باید به فواصلی منظم تعویض شود. هنگامی که در فواصل زمانی یا مسافتی منظم روغن موتور را تعویض کنید، باعث کاهش پتانسیل اصطکاک در قسمتهای متحرک موتور میشوید. تنظیم موتور که در موارد زیادی مورد نیاز است و برای تنظیم نیاز به تخصص بالا دارد. رنگ سیاه روغن موتور دلیل بر این نیست که نیاز به تعویض دارد. چرا که این روغن با توجه به افزودنیهای خاصی که دربرمیگیرد، و به کمک آنها تجهیزات سیستم هیدرولیک را از خودروگی، سایش و اصطکاک حفظ میکند، با کاهش کیفیت آن، در وضعیت ظاهری روغن تغییراتی حاصل میشود. پس باید در زمان تعویض روغن گیربکس دستی با دقت عمل کرد. با روغنها و خودروهای جدید، مسافتهای بیشتری را بین هر دو نوبت تعویض روغن می توانید بپیمایید.

با توجه به متنوع بودن بودن مانیتور و پخش های پژو این مطلب اهمیت فراوانی پیدا میکند که در هنگام خرید و یا تعویض مانیتور ماشین خود از چه برند و نمونه های میتوان سایت tamirkaran-iran استفاده کرد . برای مثال، هزینه تعمیر گیربکس 206 تیپ 2 در صورتی که شامل تعویض روغن و فیلتر باشد، مطمئنا از هزینه تعمیر اجزای داخلی آن کمتر است. توجه داشته باشید که هیچگاه بیشتر از حد نیاز در ماشین روغن نریزید، زمانی که بیش از حد از روغن استفاده کنید روغنها به داخل قطعهای به نام کاسه نمد میریزد و موجب خرابی آن میشود. البته رعایت برخی نکات سبب می شود عمر موتور دستگاه بیشتر و طولانیتر شود. لباسشویی از لوازمی است که امروزه در تمام آشپزخانه ها دیده می شود و این وسیله مانند دیگر لوازم برقی عمر مفیدی داشته و با گذشت زمان خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. در پراید معمولاً ۳ تا ۵ دسته موتور به کار رفته است که تنها یکی از آنها از بالا به پوسته موتور وصل است و بقیه دسته موتورها وظیفه تحمل وزن موتور و سایر تجهیزات را دارند.

به همین دلیل باید در زمان مشخص حتماً اقدام به تعویض روغن موتور ماشین نمایید. برای استفاده از روغنهای با سطح کیفی بالا برای موتورهای قدیمیتر نیز میبایست احتیاط نمایید و در صورت استفاده حداکثر یک درجه تفاوت سطح داشته باشند. زمانی که قصد خرید روغن موتور جدید را دارید، ممکن است شما هم مثل بسیاری از مردم با علائم روی روغن موتور آشنا نباشید و به اشتباه فکر کنید که حرف W روی بسته آن مربوط به وزن است، در حالی اگر روی بسته روغن موتور این حرف حک شده باشد، نشان دهنده این است که این روغن موتور مخصوص استفاده در زمستان است و این W نشان دهنده ویسکوزیته روغن در هوای سرد است. برای رسیدن به گیربکس، همانطور که قبلا ذکر شد، باید یک چرخ را باز کنید و جعبه دنده را از موتور بیرون بیاورید. هیچگاه از روغن موتور قدیمی برای اتومبیل خود استفاده نکنید زیرا ممکن است که روغن به بیرون نشت کند و موجب آسیب به موتور و اجزای مختلف آن شود. همانگونه که هوای ورودی به درون موتور باید به راحتی جریان داشته باشد، گازهای حاصله بعد از احتراق نیز باید بدون مشکل خاصی مسیر موتور تا دهانه اگزوز را پیموده و به بیرون هدایت شوند.

شستن موتور احتمالاً تا زمانی که مسافت پیموده شده بین تعویض روغن موتور ماشین را پشت سر نگذارید یا وسیله نقلیه شما بیش از 160000 کیلومتر نرسد، ضروری نیست. روغن خودرو وظیفه کاهش اصطکاک، بهبود عملکرد قطعات و خنک کاری را بر عهده دارد، اگر این روغن به هر دلیلی که در ادامه به آن پرداخته میشود، وارد محفظه احتراق (محفظه بالای پیستون) شود، حین جرقه زدن شمع همراه با سوخت و هوا میسوزد و اصطلاح روغن سوزی به آن اطلاق میشود. ضمناً اگر خودرو شما خاموش است، باید آن را برای مدتی روشن کنید تا روغن به جریان افتاده و پس از آن خودرو را خاموش کرده، بگذارید کمی خنک شود. منتظر بمانید موتور خنک شود. این ایده خوبی است که قبل از یک سفر جادهای طولانی، روغنها را بررسی کنید، اما به هیچ عنوان لازم نیست که حتماً روغن موتور را عوض کنید. بنابراین حتی اگر مایل های زیادی را رانندگی نکنید ، ممکن است وقت آن باشد که روغن خود را تعویض کنید.

در این شرایط قطعات شروع به ساییده شدن میکنند و احتمال آسیب و شکستگی در آنها نیز بیشتر میشود. قطعاً خراب شدن هر قطعه در لوازم برقی با علائم و نشانه هایی همراه است که نشان می دهد قطعه از دستگاه دچار آسیب شده است. زمانی که روغن ماشین را به موقع عوض میکنید و با نکات مهم در روغن موتور به خوبی آشنا هستید، موتور خودروی شما نیز عملکرد بهتری خواهد داشت. روغن موتورهای معمولی زمانی که گرم میشوند روانتر میشوند و باید کاری کنند که روغن موتور در اثر گرما روان نشود. میزان روغن موتور با وسیلهای به نام گژ تعیین میشود، سطح روغن موتور باید همیشه میان L و H باشد، به طور کلی اگر به خط پایینی یا L نزدیکتر باشد بهتر از این است که به H یا خط بالایی برسد.

روغن ترمزها در دو نوع بر پایه سیلیکون و بر پایه گلیکول هستند که نوع دوم مخصوص خودروهای با سیستم ترمز ABS است. در عکس زیر میتوانید تعدادی از برترین برند های روغن موتور با غلظت ۵W30 را مشاهده کنید که برای پژو ۲۰۰۸ مناسب است. در صورتی که موتور گرم باشد روغن بیشتر از حد معمول نشان داده میشود. در واقع روغن در حالت عادی وقتی سرد است مانند روغنهای معمولی درجه ۵ عمل میکند اما زمانی که گرم میشود تنها بیشتر از ۳۰ درجه روان نمیشود. از طرفی هنوز این موضوع تائید نشده است که استفاده از روغنهای مرکب نسبت به سایر روغنها راندمان سوخت را بهبود میبخشد و نسبت به روغنهای عادی برتری دارند. برخی از این تیپها مانند تیپ دو، پنج و شش در ایران طرفداران بیشتری دارند و برخی تیپها مانند تیپ 4 بسیار نایاب هستند و تنها 200 دستگاه از آنها در ایران وجود دارد. این مشکل نیز یکی از ایرادات فابریک گیربکس اتوماتیک 206 و 207 میباشد که با انجام دادن برخی از تغییرات به راحتی قابل حل شدن است. برای اینکه به موتور دسترسی پیدا کنیم باید ماشین لباسشویی را به پشت قرار دهیم که در این حالت آب داخل قسمت فیلتر خواهید ریخت.

هرگز دو روغنموتور متفاوت را با هم مخلوط نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغنها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آنها اثرات غیر قابل پیشبینی دارد و میتواند به موتور آسیب بزند. به این نکته توجه کنید زیرا شما می خواهید برای آب و هوایی که در آن رانندگی می کنید ویسکوزیته مناسبی داشته باشید. در داخل گیربکسهای AL4 روغن مخصوصی موجود می باشد که اصطلاحاً Life Time (مادام العمر) میباشند. این روغن در مقایسه با مینرال مزیت های بیشتری دارد به همین علت در سال های اخیر مصرف آن بسیار گسترده شده است. برای بهترین خدمات و بالاترین کیفیت کار ، کمی وقت بگذارید و در مورد گزینه های نزدیک خود تحقیق کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار روغن موتور اتومبیل خود را بررسی نمایید و در صورت نیاز تعویض کنید. زمانی که عمل اکسید شدن روغن موتور اتفاق میافتد، گرانروی آن افزایش پیدا کرده و با تولید اسیدهای آلی خوردگی یاتاقانها را در پی دارد. این مورد را خیلی از ما شنیدهایم که برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به گارانتی، بهتر است که روغن موتور را از نمایندگی بخرید.

در برخی از موارد هم مشکل موتور به علت شل شدن پیچ ها می باشد و مشکل بزرگی نیست، تنها کاری هم که باید در این موقعیت انجام دهید این است که پیچ های موتور را سفت کنید و چند دقیقه به آن زمان دهید تا بتواند به عملکرد اصلی خود برگردد. در حالی که این موضوع در واقع هیچ تفاوتی برای شما نخواهد داشت و تا زمانی که اطلاعات مربوط به روغن موتور به درستی ثبت شود، مسائل مربوط به گارانتی نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت. سنتتیک: این روغن بر خلاف مینرال که از تصفیه نفت خام تولید شده از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربنها تولید شده است. همانطور که میدانید در خودروهایی اعم از پژو ۴۰۵، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، پژو پارس و پراید هرگونه روغن ریزی امری غیر عادی است که لازم است قبل از مواجهه با هر گونه مشکل جدیتری، آن را رفع نمائید. زیاد ریختن روغن موتور در پراید چه خطری دارد؟ برای اینکه متوجه شوید چه زمانی لازم است روغن گیربکس را تعویض کنید و یا هر چند وقت یک بار روغن گیربکس ماشین را عوض کنیم، راه حل های متفاوتی وجود دارد.

همیشه غلظت و کیفیت روغنموتور را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد. تیم اتوصافکار برای آن که شما بتوانید در کوتاهترین زمان بهترین تعمیرگاه پژوه 206 را پیدا کنید ما در این صفحه تعدادی از معتبرترین و تخصصی ترین تعمیرگاه های پژو 206 را درج کرده ایم تا شما بتوانید در کوتاهترنی زمان نزدیک ترین تعمیرگاه را پیدا کنید. اینکه عوض کردن روغن موتور نیازی به تعویض کردن در هر ۴۸۰۰ کیلومتر ندارد، به این معنا نیست که نباید آن را تعویض کنید. بهترین روغن موتور برای کوییک چیست؟ گازی که برای شارژ کولر به کار می رود چیست؟ عدد 5W30 روی روغن موتور نشانه چیست؟ شرکت مدیران خودرو “بهترین روغن موتور برای ام وی ام X55” را روغنی با گرانروی ۵W30 برای زمستان و گرانروی ۵W40 برای تابستان با حجم های ۵ لیتر معرفی کرده است، مدیران خودرو به گرید کیفی روغن موتور این خودرو تاکید زیادی داشته و اعلام کرده روغن موتورهای گرید کیفی SM و SN بیشترین سازگاری را با موتور X55 دارند. تعویض روغن هر چند مدت یکبار برای تصحیح عملکرد خودرو انجام میشود.

چراغ هایی با نور مناسب در زیر وسایل نقلیه داخل گودال قرار بدهد تا تأمین روشنایی لازم برای انجام کارها داشته باشد. در زمان تعویض روغن توجه داشته باشید که روغن موتور باید رنگ تیرهای داشته باشد و اگر متوجه شدید روغن روشن یا شفاف است به این معنا است که سیستم خنککننده خودرو دچار نشتی شده و احتمالاً داخل موتور نشتی وجود دارد. برای اینکه موتور خودروی شما کارکرد نرم و روانی داشته باشد نکات زیر که توصیه متخصصان رده بالای خودرو است را رعایت کنید. نشانههای زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودرو چیست؟ این روغن قیمت مناسبتری در مقایسه با روغنهای سنتیتک دارد و بیشتر در وانتها و SUVها مورد استفاده قرار میگیرد.

شاید شما هم این افسانه را شنیده باشید که اگر یک بار از روغن موتور مرکب استفاده کنید، دیگر نباید از روغن عادی استفاده کنید؛ اما باید بدانید که این موضوع هم صحت ندارد و تا زمانی که روغن مناسبی استفاده میکنید، هیچ مشکلی در استفاده از نوع آن نخواهید داشت. از دیگر نکاتی در مورد تعویض روغن که باید بدانید این است که روغنهای مرکب و مصنوعی معمولاً نسبت به روغنهای نفتی چسبناکتر هستند و از برخی جهات برتری دارند، اما تفاوت عمدهای بین این دو نوع روغن وجود ندارد و تنها قیمت روغنها مرکب هزینه بیشتری به دنبال دارد. در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است. در واقع حق با شماست. شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی مت کار ، تماس تلفنی یا حضور در دفتر مت کار با ما در ارتباط باشید. قابل ذکر است به جز این خدمت خودرو ، ویدئو خدمات دیگر خودرو نیز در شبکه های اجتماعی مت کار موجود است. برای دیدن نمونه سرویس های گذشته مت کار در شهر شیراز بر روی خودروهای مختلف میتوانید به شبکه های اجتماعی ویدئو محور مت کار مانند اینستاگرام، کانال آپارات مت کار و کانال نماشا مت کار مراجعه کنید.

معمولا کلیات عیب یابی و تعمیر تمام برندهای لباسشویی شبیه به هم بوده و تفاوت های جزئی در تعمیرات آنها وجود دارد. همچنین قطعات فلزی موتور بدون وجود روان کننده قادر به حرکت سریع و درست نیستند. اگر پس از تعویض روغن گیربکس صدا قطع نشد، ممکن است قطعات داخلی خودرو آسیب دیده باشید. در گذشته شیشهها به صورت دستی بالا و پایین برده میشدند اما به مرور زمان و با پیشرفت در علم خودرو شیشه بالابر از دستی به الکترونیکی تغییر یافت. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود باید به کیفیت آن شک کنید زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگیها و دودههای موجود در موتور را جذب میکند و به مرور سیاه میشود. بنابراین اگر روغنموتور شما دیر سیاه میشود یعنی نمیتواند آلودگیهای حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و بههمیندلیل این آلودگیها در دیوارهها رسوب میکنند و به مرور موجب خراب شدن آن میشوند. اما هنگامی که موتور خودرو ماشین خراب میشود و از کار میافتد، ماشین مانند تکه آهن پارهای میماند که بر روی دست صاحبش مانده است. در صورتی که سطح روغن موتور کم است، نوعی که اضافه میشود باید از همان قبلی باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار