مشکلات رایج موتور – صداها، نشتی، گرمای بیش از حد و سوخت

مشکلات رایج موتور - صداها، نشتی، گرمای بیش از حد و سوخت

مشکلات رایج موتور - صداها، نشتی، گرمای بیش از حد و سوختمشکلات رایج موتور - صداها، نشتی، گرمای بیش از حد و سوخت
مشکلات رایج موتور – صداها، نشتی، گرمای بیش از حد و سوخت

همه ما می دانیم که مراقبت از موتور وسیله نقلیه خود مهم است. اما برخی از مشکلات رایج موتور وجود دارد که نادیده گرفته می شوند.

بنابراین، به عنوان یک مالک وسیله نقلیه، مهم است که دائماً مراقب علائم مشکلات رایج موتور باشید.

هنگام رانندگی در جاده باید به صداهای عجیب و غریب یا سایر مسائل عجیب و غریب که ممکن است ناگهان ظاهر شوند توجه کنید. و اگر چیزی پیش آمد، به شرایط اطراف خود در زمان وقوع آن توجه کنید.

اما، هرگز شکست نمی خورد، که به نظر می رسد رایج ترین مشکلات موتور در بدترین زمان ممکن اتفاق می افتد.

به همین دلیل است که ارزش تشخیص و در نظر گرفتن علائمی را دارد که می تواند نشان دهد که همه چیز با موتور شما خوب نیست. برای کمک به شما در تشخیص علائم مشکلات رایج موتور، ما نگاهی به علائم و نشانه ها می اندازیم. در نتیجه، که به شما می گوید چه زمانی، چیزی زیر کاپوت اشتباه است. از صداهای مشکوک و دود گرفته تا علائم قابل مشاهده دیگر، همچنین با درک آنچه باید مراقب باشید.

مشکلات موتورمشکلات موتور
مشکلات موتور

موتور شما یک ماشین پیچیده است، با صدها جزء که باید با هم کار کنند تا به درستی کار کند. مهم است بدانید که برخی از این مشکلات ممکن است به عنوان چیز دیگری شروع شده باشند. و این نتیجه نهایی بود. یا اینکه این شروع مشکل است، ممکن است به چیزی حتی بدتر منجر شود.


مشکلات رایج موتور، با دلایل و برخی توضیحات

صداها، ضربه موتور، سیلی پیستون، ضربه زدن، صدای تیک تیک و تق تق

صداهاصداها
صداها

تنها صدایی که بدتر از خاموش شدن موتور شما به طور کلی وجود دارد، “تق زدن موتور” است. بنابراین، اگر تا به حال صدای تق تق را شنیده اید، از درد ناشی از آن آگاه هستید.

صدای تق تق موتور به نظر می رسد «تیک-تیک-تیک-تیک»، به همین دلیل است که برخی افراد ممکن است آن را نیز بخوانند “تیک تیک موتور”. این صدایی است که در بسیاری از موارد می توانید آن را در داخل خودرو احساس کنید. همچنین از طریق ارتعاشات در فرمان یا تخته های کف. گاهی صدای تق تق تبدیل به نور می شود “صدای ضربه زدن” در موتور اما وقتی دور موتور را بالا می برید از بین می رود. اما، وقتی گاز را رها می کنید، درست برمی گردد. وقتی خیلی بد می شود، ضربه همیشه وجود دارد.

معمولاً «تق زدن موتور» به دلیل فشار کم روغن اتفاق می‌افتد. به هر حال، روغن موتور شما قادر به روغن کاری صحیح اجزای داخلی موتور نیست.

گذشته از از سر و صداها، متوجه چند مشکل دیگر خواهید شد:

  • دمای موتور، بالاتر از حد معمول است.
  • چراغ چک موتور (CEL) شما روشن است.

متأسفانه، احتمالاً خیلی دیر شده است. امتیاز دادن به بلبرینگ موتور، قبلاً اتفاق افتاده است. قبلاً آسیبی به دیواره سیلندر شما وارد شده است. و، شما دود را از لوله اگزوز خود خارج می کنید. در بیشتر موارد، شما نیاز به تعویض موتور دارید.

اگر ماشین شما بیش از 100000 مایل در آن مسافت داشته باشد، فرسودگی معمولی در حال ایجاد است. با انجام برخی تعمیرات مورد انتظار انجام می شود، اما شما نمی خواهید صدای موتور خود را بشنوید. این صداست که می رود «تپ یک ضربه بزنید»، و معمولاً از جلو یا بالای موتور شما می آید.

زمانی که موتور شما سرد است، به احتمال زیاد صدای جغجغه موتور را می شنوید. بسته به مشکل، چراغ چک موتور (CEL) ممکن است روشن باشد یا نباشد. و عملکرد به آرامی کاهش می یابد و باعث سایر مشکلات رایج موتور می شود.

“تقرق” موتور هنگام شتاب گیری، مشکلی است که دلایل اصلی بسیاری دارد. و، ممکن است از:

  • یک یا چند سیلندر با حلقه های پیستون فرسوده. همچنین، هنگامی که پیستون‌ها در داخل سیلندر تکان می‌خورند، صدایی ایجاد می‌کنند ” سیلی پیستون “.
  • مشکلات سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) با افزایش سن بیشتر شایع می شود. بیشتر به دلیل عدم نگهداری
  • زنجیر تایم شل یا فرسوده
  • سوپاپ های موتور فرسوده. بالابر سوپاپ ها که به نام تپت ها نیز شناخته می شوند، ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است بر روی آنها ساییده شده باشد و باعث ایجاد فضایی بین بالابر و شیر شود. از این رو، صدای ضربه زدن در هنگام لمس آنها شنیده می شود.

بیشتر، اگر نگوییم همه، علل “تقت‌انداز” موتور، نیاز به تعمیرات گسترده دارند. بدون توجه فوری، ممکن است متوجه شوید که هزینه های تعمیر را دوبرابر کرده اید یا نیاز به تعویض موتور دارید.


نشتی، نشتی موتور، نشت روغن موتور

نشت می کندنشت می کند
نشت می کند

در هر مفصل در موتور، یک واشر یا مهر و موم وجود دارد. این دو کارکرد دارد: نگه داشتن مایعات موتور در داخل، و آلاینده ها در خارج. مشکل این است که واشرها همیشه کامل نیستند. و می تواند باعث مشکلات رایج موتور شود.

ساخت واشر می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. آنها می توانند مانند بسیاری از انواع واشر سر سیلندر، لایه های نازکی از فلز باشند. احتمالاً چوب پنبه ای، مانند واشرهای پوشش سوپاپ قدیمی. آنها ممکن است لاستیکی باشند، مانند یک حلقه O بر روی یک شیلنگ خنک کننده. ممکن است فقط یک لایه نازک از مواد سازنده واشر مانند درزگیر (ATV) باشد.

هر واشر می تواند تخریب شود و از کار بیفتد. برای برخی، مانند واشر کاسه روغن، معمولاً قبل از تراوش یا نشتی، مسئله زمان است. برخی دیگر، مانند مهر و موم روغن میل لنگ جلو یا عقب، به مرور زمان فرسوده می شوند. مهر و موم لاستیکی و سیلیکون، می تواند با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض بدتر شود، و فقط ترک بخورد.

مهم نیست چه نوع مهر و موم یا چگونه اتفاق می افتد، نشت شروع به تشکیل می کند. ممکن است در ابتدا آهسته باشد و گهگاهی از زیرشاخه چکه کند.

نشت روغن می تواند یک تعمیر بسیار جزئی یا یک تعمیر موتور بسیار پیچیده باشد. هر چه مدت بیشتری بدون مراقبت رها شود، آسیب بیشتری می تواند ایجاد شود. اگر روغن موتور شما تمام شود، می توانید آن ضربه وحشتناک موتور یا حتی یک موتور منفجر شده را ایجاد کنید.


گرمای بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حدگرم شدن بیش از حد
گرم شدن بیش از حد

برخی از مشکلات رایج موتور، به دلیل سیستم های خارجی است. این مورد برای بیشتر نگرانی های گرمای بیش از حد است. سیستم خنک کننده موتور شما، دمای موتور را تنظیم می کند. و برای بهره وری سوخت و آلایندگی، محدوده عملیاتی دقیقی را حفظ می کند. هنگامی که مشکلی در سیستم خنک کننده رخ می دهد، دمای موتور شما می تواند سر به فلک بکشد.

هر یک از موارد زیر می تواند علت باشد:

  • نشتی ضد یخ
  • سوراخ در رادیاتور
  • خرابی پمپ آب
  • پارگی شیلنگ های سیستم خنک کننده
  • نشتی هسته بخاری

هنگامی که دما به منطقه قرمز می رسد، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا آسیب دائمی رخ دهد. گرمای بیش از حد می تواند باعث تاب برداشتن سر سیلندر، نشت واشر سر یا ترک در بلوک موتور شود.

علاوه بر آسیب موتوری که وسیله نقلیه شما متحمل می شود، همچنان تعمیرات سیستم خنک کننده را خواهید داشت که به توجه شما نیاز دارد. در غیر این صورت، همان سرنوشت را دوباره تکرار خواهید کرد.


مشکلات سیستم سوخت، انژکتورهای سوخت، Running Rich، Running Lean

سیستم سوختسیستم سوخت
سیستم سوخت

احتمالاً مشکلات سیستم سوخت را دلیل خرابی موتور در نظر نگرفته اید. اما، بیشتر از آنچه انتظار دارید اتفاق می افتد. موتور شما متکی به مقدار دقیق سوخت تحویل شده، دقیقاً در زمان مناسب است. اگر سوخت بیش از حد یا خیلی کم تزریق شود، ممکن است مشکلات شدیدی در موتور یا سیستم اگزوز شما ایجاد شود.

هنگامی که سوخت بیش از حد به محفظه احتراق تزریق می شود، سوختن “غنی” نامیده می شود. اولین چیزی که متوجه می شوید دود سیاه از لوله اگزوز است، به خصوص وقتی شتاب می گیرید.

در اصل، این سوخت تا حدی سوخته است که از لوله اگزوز شما خارج می شود و از مبدل عبور می کند. این ذرات نسوخته می توانند مبدل کاتالیزوری شما را فوق گرم کنند. این خوب نیست، زیرا اگر مبدل کاتالیزوری شما ذوب شود، فشار برگشتی بیش از حد به موتور شما وارد می شود. این مشکلات رایج موتور، می‌تواند باعث باد شدن آب‌بندها و داغ شدن بیش از حد موتور شود.

یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده ناشی از سوخت زیاد، آبگرفتگی موتور است. هنگام راه اندازی، سوخت اضافی نوک شمع های شما را خیس می کند و از مشتعل شدن مخلوط سوخت/هوا در سیلندرها جلوگیری می کند.

در نتیجه، چراغ چک موتور (CEL) احتمالاً روشن می‌شود و موتور شما ناهموار کار می‌کند. هنگامی که سوخت کافی به سیلندرهای موتور شما تحویل داده نمی شود، به آن “لغر” می گویند. این وضعیتی است که مسئول بسیاری از بازسازی‌ها و تعویض‌های موتور است، که در غیر این صورت هرگز لازم نبود.

هنگامی که موتور شما “لغر” کار می کند، ممکن است اشتباه کار کند و ضعیف کار کند. کمبود قدرت و تلو تلو خوردن را تجربه خواهید کرد. در نتیجه صدای موتوری خواهید داشت که به “پینگ” معروف است، اما مهمتر آسیبی است که در داخل موتور اتفاق می افتد.

ممکن است تعجب کنید اگر متوجه شوید که سوخت یک عمل خنک کننده در داخل سیلندر انجام می دهد. اگر سوخت کافی در داخل هر سیلندر وجود نداشته باشد، می تواند بیش از حد داغ شود و باعث نقص عمده شود. می تواند رینگ های پیستون یا واشرهای اگزوز را بسوزاند. می تواند شمع های شما را زودتر از موعد بسوزاند. یا اگر برای مدت طولانی اصلاح نشده باقی بماند، می تواند خود پیستون شما را بسوزاند.

دویدن غنی یا لاغر می تواند ناشی از شرایط متعددی باشد. ممکن است خرابی پمپ بنزین یا نشتی انژکتور باشد. ممکن است فیلتر بنزین بسته یا سوخت آلوده باشد. علت اصلی هر چه باشد، باید در کنار تعمیر موتور یا تعویض موتور که انجام می‌دهید، رفع شود.

نتیجه

اگرچه برخی از مشکلات رایج موتور بزرگتر از سایرین هستند، اکثریت قریب به اتفاق قابل اجتناب هستند. اغلب، با مراقبت منظم از مسائل نگهداری. بنابراین، با نگهداری مناسب، احتمال خرابی را کاهش می دهید و خطر نیاز به تعمیرات گران قیمت را به حداقل می رسانید.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/common-engine-problems-noises-leaks-overheating-and-fuel/