تست فشرده سازی مرطوب – نحوه انجام آن

Doing A Wet Compression Test

انجام تست فشرده سازی مرطوب
انجام تست فشرده سازی مرطوب

پس از انجام یک آزمایش فشرده سازی اولیه، مرحله بعدی تست فشرده سازی مرطوب است.

مهمتر از همه، سیلندرهای موتور به مهر و موم خوبی بین حلقه ها و دیواره های سیلندر نیاز دارند. همچنین، بین سوپاپ ها، و صندلی های سوپاپ.

در یک موتور بنزینی سالم، فشرده سازی معمولاً بین 125 تا 180 psi است، بسته به مدل و ساخت شما.

بنابراین، انجام یک تست فشرده سازی مرطوب، آزمایش فشرده سازی اولیه را به سطح بعدی می برد.

همچنین، آزمایش تراکم عملی ترین راه برای اطلاع از وضعیت مکانیکی موتور شما است. بنابراین، اگر موتور شما دود آبی را از لوله اگزوز خارج می کند، ممکن است رینگ پیستون بدی داشته باشید. این همچنین باعث فشرده سازی کم در آن سیلندر می شود و آزمایش فشرده سازی آن را تأیید می کند. همین امر در مورد شیرهای خمیده یا نشتی نیز صدق می کند.

حتی اگر فقط شاهد کمبود کلی قدرت باشید. آزمایش فشرده سازی می تواند به شما کمک کند برخی از علل جدی تر احتمالی را رد کنید.

هنگامی که نتایج خود را به دست آوردید، می توانید تصمیم آگاهانه ای در مورد چگونگی ادامه بگیرید. به عنوان مثال، چه اجزای خاصی را باید عیب یابی کنید تا یافته های خود را تأیید کنید. و در صورت لزوم، چه تعمیراتی موتور انجام شود.

بنابراین، شما یک تست فشرده سازی اولیه انجام داده اید و قرائت ها را ثبت کرده اید. در مرحله بعد، تست فشرده سازی مرطوب را انجام می دهیم و آن قرائت ها را ثبت می کنیم.

انجام تست تراکم موتور
انجام تست تراکم موتور

نحوه انجام تست فشرده سازی مرطوب

آزمون اساساً مانند قبل است. اما، این بار حدود یک قاشق چایخوری روغن موتور 30 ​​وزنی را داخل سوراخ شمع بریزید.

هشدار: بیش از یک قاشق چای خوری روغن استفاده نکنید، در غیر این صورت یک خوانش کاذب فشرده سازی بالا دریافت خواهید کرد.

انجام تست فشرده سازی مرطوب
انجام تست فشرده سازی مرطوب

یک قرائت فشرده سازی بگیرید و تفاوت بین نتایج تست مرطوب و خشک را مشاهده کنید.

نتایج نشان داده شده در زیر، ناحیه خاصی را نشان می دهد که نیاز به توجه دارد.

یک موتور سالم

  • اگر تمام سیلندرهای شما نزدیک به هم می خوانند. و هیچ افزایش زیادی در تراکم وجود ندارد (کمتر از 10 درصد)، این نشانه یک موتور سالم است.

حلقه های پیستون نشتی یا سیلندرهای فرسوده

حلقه های مصرف روغن گذشته - یاتاقان های فرسوده موتور می تواند آن را بدتر کند.
حلقه های مصرف روغن گذشته – یاتاقان های فرسوده موتور می تواند آن را بدتر کند.
  • اگر فشار با تست مرطوب افزایش یابد (بیش از 10 درصد). سپس، نتایج، مشکل را به عنوان حلقه‌های پیستون و/یا دیواره‌های سیلندر شناسایی می‌کنند. زیرا، روغن اضافه شده به سیلندر، اکنون یک مهر و موم مرطوب برای حلقه ها ایجاد می کند. بنابراین، اگر آنها به خودی خود آب بند نباشند، روغن باعث ایجاد آب بند می شود و فشردگی را افزایش می دهد.

نشتی دریچه های اگزوز یا ورودی

دریچه های نشتی
دریچه های نشتی
  • اگر فشرده سازی ثابت بماند، نتایج به قطار سوپاپ اشاره می کند. روغن اضافه شده هیچ تاثیری بر تراکم نخواهد داشت و بنابراین به احتمال زیاد شیرها نشتی دارند. فشرده سازی کم فقط در یک سیلندر، معمولاً نشان دهنده خرابی دریچه است. دریچه های اگزوز به دلیل عبور گازهای داغ می سوزند. سوپاپ های ورودی این مزیت را دارند که توسط سوخت ورودی خنک می شوند. همه با یک تست فشرده سازی مرطوب تایید شده است.

مشکلات زمان بندی سوپاپ یا میل بادامک

مشکلات تسمه تایم
مشکلات تسمه تایم
  • بنابراین، اگر همه سیلندرها کم باشند و روغن به سیلندر اضافه شود، تراکم افزایش نمی یابد. سپس، محتمل ترین علت، خاموش بودن زمان بندی میل بادامک است. تسمه تایم می تواند روی چرخ دنده ها بلغزد و در نتیجه فشرده سازی کم و مبهم ایجاد می شود.

پیستون آسیب دیده

  • یک سوراخ در پیستون، باعث عدم فشرده سازی در آن سیلندر می شود. درپوش روغن یا شیر (PCV) را از بند آن جدا کنید. دمیدن ناشی از این سوراخ، تراوش از این سوراخ ها دیده می شود.

تجمع کربن بیش از حد روی پیستون

تجمع کربن بیش از حد روی پیستون
تجمع کربن بیش از حد روی پیستون
  • کربن در بالای پیستون ایجاد می شود و باعث افزایش خوانش تراکم می شود. می توان آن را با یک کاوشگر وارد شده در سیلندر مشاهده کرد.

نشتی واشر سر

نشتی واشر سر بین سیلندرها
نشتی واشر سر بین سیلندرها
  • یک واشر سر معیوب یا منفجر شده باعث نشتی فشرده سازی بین دو سیلندر مجاور می شود. زمانی که سایر سیلندرها مطابق با مشخصات هستند، اما دو سیلندر مجاور در یک ساحل کم هستند. در نتیجه، باید به واشر سر معیوب مشکوک شوید.

نتیجه

بنابراین، برای انجام تست فشرده سازی معمولی یا مرطوب نیازی به مهارت خاصی ندارید. اما، باید بدانید که چگونه نتایج خود را به درستی تفسیر کنید. در نهایت، هنگامی که فشرده سازی خوب وجود دارد، می توانید انتظار داشته باشید که یک سیلندر به تدریج و به طور یکنواخت فشار را افزایش دهد.

نکته: شما همچنین می توانید یک تست فشرده سازی در حال اجرا (دینامیک) را انجام دهید.

اگر مشکلی پیدا کردید، مرحله بعدی آزمایش نشت سیلندر است. تست نشتی سیلندر، مشابه تست تراکم است. زیرا، به شما می گوید که سیلندرهای موتور شما چقدر خوب آب بندی می شوند. اما به جای اندازه گیری فشار، افت فشار را اندازه گیری می کند.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/wet-compression-test-how-to-do-it-what-will-it-tell-you/