تعویض تسمه تایم پمپ آب

تعویض تسمه تایم پمپ آب

تعویض تسمه تایم پمپ آب - نکات و دستورالعمل های اساسی
تعویض تسمه تایم پمپ آب – نکات و دستورالعمل های اساسی

در اکثر موتورهای جدیدتر، تسمه تایم پمپ آب، چیزی است که باعث می شود مایع خنک کننده در موتور شما حرکت کند.

در نتیجه، به موتور اجازه می دهد تا دمای کارکرد ثابت و بهینه را حفظ کند.

اما پمپ آب یا تسمه تایم برای همیشه دوام نمی آورد و در نهایت فرسوده و از کار می افتد. اغلب اوقات شروع به نشت یا ایجاد صدا می کند. علاوه بر این، به ندرت پیش می آید که هر دو به طور همزمان فرسوده شوند.

اما، چون تسمه تایم پمپ آب با هم کار می کند، توصیه معمول این است که هر دو را همزمان تعویض کنید.

همچنین، با در دسترس بودن هر دو در یک قسمت از موتور خود، می توانید در هزینه های نیروی کار صرفه جویی کنید.

محل پمپ آب و تسمه تایم
محل پمپ آب و تسمه تایم

بنابراین، بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما، تغییراتی وجود خواهد داشت. در نتیجه، بیشتر تسمه‌های تایم بین شصت تا نود هزار مایل دوام دارند. بنابراین، می‌توانید انتظار داشته باشید که پمپ آب شما نیز تا این اندازه دوام بیاورد، بدون اینکه مشکل ناخوشایندی وجود داشته باشد.

یاد آوردن – این فقط یک دستورالعمل است. در نتیجه، روند تعویض پمپ آب و تسمه تایم ممکن است در خودروی شما متفاوت باشد. بنابراین، اگر شک دارید، با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید. و فقط در صورتی کار را انجام دهید که به کار با موتورها اطمینان دارید.

تعویض پایه آب پمپ آب و تسمه تایم

امروزه گزینه هایی برای خرید کیت های کامل تسمه تایم وجود دارد. بیشتر اوقات، شما تمام قطعات را برای انجام کار دریافت خواهید کرد، از جمله تمام واشرها و مهر و موم ها.

کیت کامل تسمه تایم
کیت کامل تسمه تایم

تصمیم برای تعویض تسمه در حال حاضر، اما عدم تعویض پمپ آب، تصمیم بدی است. قبل از اقدام به تعویض هر پمپ آب، ضروری است که توصیه های سازنده خودرو را بررسی کنید. هر طرح موتور احتمالاً پیکربندی سیستم محرک تسمه مخصوص به خود را دارد، بنابراین هر دستورالعمل خاصی را رعایت کنید.

مراحل اولیه برای انجام کار کامل:

ابتدا وسیله نقلیه و محل کار خود را آماده کنید

تعویض تسمه تایم و پمپ آب بسته به سطح مهارت شما بین 1 تا 3 ساعت طول می کشد. بنابراین، مطمئن شوید که زمان و فضای لازم برای تکمیل کار را دارید. ابتدا ایمنی، همیشه قبل از کار بر روی هر قسمت از سیستم خنک کننده، صبر کنید تا موتور خنک شود. جلوی وسیله نقلیه را بالا ببرید تا بتوانید به زیرشاخه زیر موتور دسترسی داشته باشید.

یک سطل زیر پمپ آب قرار دهید، زیرا وقتی آن را خارج می کنید، مایع خنک کننده بیرون می زند.

تابه را برای گرفتن مایع خنک کننده تخلیه کنید
تابه را برای گرفتن مایع خنک کننده تخلیه کنید

تمام ابزار خود را آماده کنید و کیف و خودکار در دست داشته باشید. سپس، از آنها برای برچسب زدن و ذخیره قطعاتی که از موتور جدا می کنید استفاده کنید. موتور را در دنده قرار دهید (برای جلوگیری از چرخش آن، هنگام برداشتن تسمه تایم) و ترمز دستی را بگیرید.

برداشتن کمربندها

تسمه فن و تسمه فرمان برقی در کنار درپوش قرار دارند که تسمه تایم و پمپ آب را در خود جای داده است. بنابراین، ابتدا باید آنها را حذف کنید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید دینام و پمپ فرمان را بردارید.

پیچ و مهره هایی را که دینام را در موقعیت خود نگه می دارند باز کنید. سپس به آرامی روی آن ضربه بزنید تا تسمه فن باز شود تا بتوانید آن را جدا کنید.

سپس همین کار را با تسمه فرمان برقی انجام دهید. تسمه را از مسیر خارج کنید تا به جعبه زمان بندی و قرقره میل لنگ برسید. قرقره میل لنگ را شل کنید. برای باز کردن پیچ و مهره به یک آچار بلند خوب نیاز دارید.

برداشتن پوشش زمان بندی، (ممکن است روکش های بالایی و پایینی داشته باشید)

روکش تایم معمولاً تسمه تایم و پمپ آب را می پوشاند، بنابراین باید آن را بردارید. اکنون که تسمه ها برداشته شده اند و قرقره میل لنگ شل شده است، این کار باید بسیار ساده باشد.

نکته: همه موتورها یکسان نیستند. همچنین ممکن است مجبور شوید براکت های پایه موتور را نیز بردارید.

در مرحله بعد، پیچ ها یا پیچ های نگه دارنده پوشش زمان بندی را در جای خود باز کنید. وقتی این کار را انجام دادید، باید بتوانید تسمه تایم و پمپ آب را ببینید.

علامت گذاری علامت های زمان بندی برای تراز مناسب

قبل از اینکه قرقره را شل کنید و تسمه تایم را بردارید، چرخ دنده ها و تسمه را با رنگ علامت بزنید. مطمئن شوید که این کار را در تمام نقاطی که تسمه با یک چرخ دنده ردیف می شود انجام دهید.

علامت گذاری مکان های زمان بندی
علامت گذاری مکان های زمان بندی

مطمئن شوید که کمربند و چرخ دنده را علامت گذاری کرده اید. این کار مونتاژ مجدد را بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا برای اطمینان از عملکرد خوب موتور، دنده‌ها باید کاملاً مرتب شوند.

تسمه تایم را بردارید

پیچ کشنده را که تسمه را در موقعیت خود نگه می دارد باز کنید. همانطور که پیچ را شل می کنید، فنر را به سمت پایین فشار دهید و آن را به سمت پایین حرکت دهید. سپس، پیچ را محکم کنید تا در جای خود قفل شود. این باعث شل شدن تسمه تایم می شود و به شما امکان می دهد آن را بردارید.

اکنون تسمه باید کشش خود را از دست داده باشد و به راحتی جدا شود.

برداشتن تسمه تایم
برداشتن تسمه تایم

آن را به آرامی بیرون بکشید، مراقب باشید از چرخاندن چرخ دنده ها خودداری کنید.

برداشتن پمپ آب قدیمی

شلنگ های باقی مانده را بردارید. اکنون زمان برداشتن پمپ آب است. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که یک سطل در زیر خودرو قرار داده اید. در نتیجه، هنگامی که پمپ آب را باز می کنید، برای گرفتن مایع خنک کننده. پیچ های پمپ آب را کم کم باز کنید تا مایع خنک کننده به آرامی تخلیه شود. برداشتن کامل پیچ ها می تواند باعث پاشش شدید مایع خنک کننده شود.

بنابراین، قبل از اینکه پمپ را به طور کامل خارج کنید، آهسته حرکت کنید و به سیستم زمان دهید تا تخلیه شود. هنگامی که جریان مایع خنک کننده به اندازه یک قطره کاهش یافت، می توانید پیچ ​​ها را کاملا جدا کنید. سپس پمپ آب را خارج کنید. مهر و موم یا واشر قدیمی را بردارید و از تمیز بودن سطح نصب اطمینان حاصل کنید. قبل از نصب پمپ آب جدید، سایر قطعات سرویس سیستم خنک کننده را بررسی کنید: شیلنگ های خنک کننده، ترموستات و درپوش فشار.

پمپ آب جدید را نصب کنید

هر دستورالعمل نصب را با دقت دنبال کنید. فقط در صورتی که سازنده خودرو ترجیح می دهد از درزگیر استفاده کنید. پیچ های پمپ آب را مطابق با مشخصات گشتاور سازنده به طور مساوی سفت کنید.

تسمه تایم جدید را نصب کنید

تسمه تایم جدید و قدیمی را ردیف کنید. علائمی را که روی کمربند قدیمی ایجاد کرده اید به کمربند جدید منتقل کنید. حالا کمربند جدید را نصب کنید، مطمئن شوید که همه علامت ها در یک راستا قرار دارند. اکنون پیچ روی کشنده را باز کنید، به حالت اولیه خود باز می گردد و تسمه جدید را دوباره می کشد. هنگامی که تسمه تایم در جای خود قرار دارد و سفت است، مطمئن شوید که علائم همچنان در یک راستا قرار دارند.

اکنون که تسمه تایم به جای خود برگشته است، فقط باید مراحل خود را دوباره دنبال کنید. اکنون پوشش زمان بندی، قرقره میل لنگ، براکت های پایه موتور و تسمه ها را وصل کنید.

پر کردن مجدد سیستم خنک کننده و حذف هر گونه هوا

مرحله آخر پر کردن مجدد سیستم خنک کننده با خنک کننده تازه است. درپوش راد را بردارید و راد را پر کنید. همچنین، مخزن بازیابی را تا خط حداکثر پر کنید.

در حالی که درپوش هنوز برداشته شده است، موتور را حدود 5-10 دقیقه روشن کنید.

با این کار هوا از سیستم خارج می شود و مطمئن می شود که به درستی پر شده است.

حباب های هوا در راد
حباب های هوا در راد

اگر محفظه های هوا در سیستم خنک کننده ایجاد شود، می تواند به پمپ آبی جدیدی که به تازگی نصب کرده اید آسیب برساند. بنابراین، مطمئن شوید که موتور را حداقل به مدت پنج دقیقه روشن کنید تا هوا خارج شود.

اگر سطح مایع خنک کننده/ضد یخ پس از روشن کردن موتور کاهش یافته است، قبل از تعویض درپوش آن را پر کنید. و شما تمام شده اید!

نتیجه

سرویس سیستم خنک کننده می تواند به جلوگیری از خرابی غیرمنتظره پمپ آب کمک کند. در نتیجه، خنک کننده موتور روان کننده پمپ آب و سایر اجزای سیستم خنک کننده نیز می باشد.

دفترچه راهنمای مالک خود را برای فاصله زمانی مناسب برای تعویض تسمه تایم و پمپ آب بررسی کنید. به طور کلی، هنگام تعویض تسمه تایم، قرقره های هرزگرد، کشنده و پمپ آب، همیشه باید تعویض شوند.

در نهایت، در بیشتر موارد، تسمه تایم، پمپ آب را به حرکت در می آورد. بنابراین زمان مناسبی برای تعویض پمپ آب است. و همچنین توسط سازنده ترجیح داده می شود.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/water-pump-timing-belt-replacement-basic-tips-and-instructions/