پلوس چرخ خودرو چیست؟

با ارزش حدود پنج میلیارد تومان را به صاحبش رساند، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من راننده تاکسی تلفنی بیسیم هستم که در گذشته به تاکسی 110 معروف بود، اما این روزها همه به عنوان تاکسی 130 میشناسند، اما چرخ روزگار باعث شد که این روزها با استفاده از اپلیکیشنهای موبایل به دنبال مسافر باشیم، اما من چندین مسافر ویژه خودم را که به اصطلاح مسافر سایت tamirkaran-iran پاتوقی گفته میشود. این ردیاب با تشخیص به موقع مشکل و اطلاع دادن به مدیر ناوگان یا راننده برای تعویض روغن، جلوی بسیاری از هزینههای ناشی از عدم بررسی روغن موتور را میگیرد. روغن تازه معمولاً رنگی کهربایی دارد و برخی افراد گمان می کنند زمانی که رنگ روغن ماشین تیره شد ، باید آن را تعویض کنید . در تصویر زیر میتوانید چند نمونه از برند های پیشنهادی روغن موتور برای پیکانتو را مشاهده کنید. اگر مدیریت ناوگان را بر عهده دارید و یا به دلیل مشغله نمیتوانید به موقع از زمان مناسب تعویض روغن اطلاع پیدا کنید، با خرید یک ردیاب دیاگ خوب و مناسب میتوانید از زمان تعویض روغن موتور توسط ردیاب خودرو اطلاع پیدا کنید.

اگر متوجه شدید که در داشبورد خود چراغی روشن شده است از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید تا ببینید این چراغ نشانۀ چیست. نکات مهم در خرید روغن موتور چیست؟ برخی ایرادات در کمک فنر پژو 206 به ظاهر قابل تشخیص است. برخی منابع ادعا میکنند که اضافه کردن یک سانتی متر شعاع خودرو منجر به افزایش مصرف یک لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی می شود. موتور را به ولت متر وصل کنید و ببینید که آیا می چرخد یا خیر. البته اطمینان حاصل کنید که پنجرهها را زیاد پایین نکشید تا کسی نتواند به داخل خودرو دست یابد. مصرف بنزین نیز کاهش می یابد و هزینه بالای سوخت را جبران می کند .بنابراین به جای مصرف بنزین ارزان از یک بنزین با کیفیت استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه از رانندگی وسیله نقلیه خود لذت می برید و برای تعمیرات خودروی خود وقت کمتری را در گاراژها میگذرانید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن موتور را بررسی کنید. اکنون با ۵ مورد از علل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آشنا شدیم، اما حالا زمان آن رسیده است که راهکار حل این مشکل را بدانیم. افراد غیرحرفهای معمولا فاقد مهارت های زبانی برای توضیح واضح مشکلات خودرو هستند؛ بنابراین به طور مرتب از یک مکانیک خواسته می شود تا توضیحات خود را در مورد نقص خودرو تفسیر کند، همچنین باید فردی دقیق، با حوصله، متعهد، قابل اعتماد باشد و توانایی عیب یابی و حل مسائل را به خوبی داشته باشد. در دستگاه های لاستیک درآر قدیمی سایز دستگاه تا رینگ ۱۶ و به تدریج ۱۸ و به تدریج به 20 رسیده و در حال حاضر اکثر دستگاه های وارداتی و تولیدی قابلیت پشتیبانی رینگ تا سایز ۲۴ ، ۲۶ و ۲۸ را دارند. نحوه ی عملکرد صحیح، ضعیف و غلط قطعات را به خوبی تشخیص دهد و در صورت مواجه شدن با هر اختلال بتواند ریشه یابی صحیح انجام دهد تا با تعمیر قطعه ی مورد نظر کارکرد درست موتور را باز گرداند.

از سایهبان استفاده کنید تا گرما به داخل نفوذ نکند. آخرین اقدام این است که باید نوع روغن را شناسایی کنید. این فروشنده نرخ سرویس ماشینی مثل ۴۰۵ را ۲۸۰ تا ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است: «بسته به نوع روغن و فیلتری که استفاده میشود قیمت فرق میکند. شرکت سایپا بهترین روغن موتور برای ساینا را روغنی با غلظت ۱۰W40 و حجم ۳٫۴ لیتر معرفی کرده است. مشکل عقربه شمار سوخت از دلایل دیگر نیز ناشی میشود اما اگر روغن از روغن تازه تیرهتر و غلیظتر باشد، تعویض روغن مشکل را حل میکند. چنین رفتاری گیج کننده است، اما یک راه حل ساده ممکن است فقط تعویض روغن موتور باشد. در این شرایط فوراً روغن موتور را تعویض کنید زیرا در صورت عدم توجه به این مسئله ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود. اگر عقربه شمار سوخت سریع حرکت میکند باید روغن را تعویض کنید. بلکه در خودروی دوم علی رغم بالا نرفتن کیلومتر، اما فاکتور زمان لزوم تعویض روغن را ایجاد میکند.

تعویض روغن موتور خودرو های صفر در مقایسه با خودرو هایی که مدت زمانی است در حال استفاده هستند متفاوت است، اولین نوبت تعویض روغن موتور خودرو صفر بعد از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلومتر است چرا که خودرو تازه شروع به کار کرده و به اصطلاح خشک است و این تعویض برای راندمان بهتر انجام میشود، نوبت دوم تعویض روغن موتور بعد از ۲۰۰۰ کیلومتر است و در مرتبه سوم بهتر است بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ باشد. روغن هایی که با فرمولاسیون جدید تولید می شوند به راه اندازی آسان موتور کمک نموده و مصرف بنزین را به حداقل می رساند. پیش از پرداختن به موضوع مورد بحث، نکته قابل ذکر این است که آموزشگاه فنی البرز دوره ای عملی و ویژه با عنوان آموزش نصب دزدگیر خودرو در کرج را برگزار می کند. گاهی دودخاکستری هم از اگزوز خارج می شود که اکثر افراد متوجه این موضوع نمی شوند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم جهت تعمیر خودرو خود اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت روغن سوزی، تخریب بیشتر قطعات و افزایش هزینه های تعمیر را در پی خواهد داشت، نکته دیگری که در این موضوع حائز اهمیت است، افزایش آلودگی هوا در پی این اختلال است.

این امر زمانی رخ می دهد که دمای پیستون یا دیواره سیلندر بیش از حد بالا رفته و حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر می کند. فن رادیاتور وظیفه انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور را بر عهده دارد. این قطعه بین رادیاتور و پیشرانه قرار میگیرد و وظیفه کنترل دمای آب و هدایت آن به پیشرانه را بر عهده دارد. شاید در نگاه عمومی و باور مردم تنها وظیفه آب رادیاتور خنک کردن موتور باشد اما وظیفه مهم دیگری که بر عهده آب رادیاتور قرار دارد این است که از زنگ ضدگی و اکسیداسیون موتور و رادیاتور جلوگیری کند و این عمر مسلما با آبهای معمولی امکان پذیر نیست. اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از زمانی استفاده کردن سیاه نشد می بایست آن را عوض کرد؛ زیرا روغن قدرت جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد و باعث ته نشین شدن دوده ها وساییدگی و روغن سوزی موتور خودرو می شود. به همین دلیل است که اغلب آنها را ترکیبات تریبوتکنیکال می نامند نه مواد افزودنی.

بسیاری از رانندگان حتی در فصل تابستان نیز موتور را گرم می کنند . پژو ۲۰۶ یکی دیگر از مجموعه متولدین پژو فرانسه است که طی دو دههی گذشته در ایران از محبوبیت و توجه بسیاری برخوردار شده است. به این مشکلات باید مساله ضعف متریال را نیز که این سالها در کابین پژو ۲۰۶ بسیار شایع شده است اضافه کرد. همچنین از خراب شدن کابین داخل خودرو با اشعههای مضر آفتاب محافظت میکند. این محافظهای اشعه آفتاب از گرم شدن بیش از حد کابین خودرو جلوگیری میکنند. شما ممکن است بخواهید از محافظهای درست شده مخصوص مدل خودروی خود استفاده کنید.

در خودروهای مدرن سازندگان بر این نکته تاکید دارند که بلافاصله بعد از راه اندازی موتور شروع به حرکت کنید. روغن موتور بعد از مدتی فرسوده و ناکارآمد میشود به همین دلیل تولید کنندگان خودرو توصیه میکنند روغن موتور را هر ۵۰۰۰ مایل یا بیشتر تعویض کنید. این عمل مضر را رها کنید و پس از روشن کردن موتور بعد از یک الی دو دقیقه به آرامی حرکت کنید ، زیرا در حالی که موتور سرد است در حین حرکت ، بسیار سریع تر گرم می شود. بنابراین بهتر است برای عملکرد صحیح خودرو از روغن تمیز و بدون آلاینده استفاده کنید.

یک پیشرانه که به خوبی روانکاری شده باشد، بدون مشکل میتواند کار خود را انجام دهد. روغن غلیظ مانع حرکت اجزای موتور شده و کارکرد آن را ضعیف میکند؛ در نتیجه به روغن بیشتر نیاز دارید. تردید موتور میتواند محصول جانبی روغن آلوده در محفظه احتراق داخلی باشد، بنابراین وقتی روغن درون آن کثیف یا قدیمی میشود، نمیتواند به بخشهای مختلف خودرو روغنریزی مناسبی برساند، در نتیجه از شتاب ماشین کاسته میشود و قدرت موتور نیز افت میکند. موتور احتراق داخلی ، علیرغم تلاش مهندسان یک مکانیسم بسیار ناکارآمد است. در این مطلب علایمی را بیان میکنیم که نشان میدهند زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است. بدین منظور انواع مختلف سوخت را در تمام پمپ بنزین های مختلف آزمایش کنید و هر بار مصرف را اندازه گیری کنید.

اگر این اتفاق افتاد، حتما روغن موتور را تعویض کنید. این خواست هر رانندهای است که خودرویی که بر آن سوار است، بهترین عملکرد را داشته باشد. یا به دلیل رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت، حمل بارهای سنگین با خودرو، بکسل کردن خودرویی دیگر و شرایطی از این نوع، باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور خودرو شود و زمان تعویض روغن موتور خود را شما را زودهنگام کند. پارک کردن در سایه نه تنها خودرو را خنک نگه میدارد، بلکه عمر آن را نیز افزایش میدهد. زمانی که خودرو در حالت پارک قرار دارد در صورتی که زیرخودرو روغنی قرمز رنگ دیده شد به دلایل مختلفی چون خراب شدن چرخ دنده، خرابی واشرها و حتی خرابی کاسه نمد می باشد. دفترچههای راهنمای تولیدکنندگان نیز جدول زمانی مختلفی را در رابطه با روغن هیدرولیک پیشنهاد میکند و معمولاً بهخوبی کار میکند.

7. باک خودروی خود را با سوخت باکیفیت پر کنید. بالا آمدن آمپر آب خودرو و داغ کردن موتور یکی از ترسناکترین اتفاقهایی بوده که ممکن است در حین رانندگی تجربه کنید. 6. از گرم کردن خودرو بپرهیزید. کلیه عیوب خودرو را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام می کند. زمانی که خودروی شما بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی کرده است؛ ، حتما باید تعویض روغن را انجام دهید چون ماشین تازه کار بوده و سیستم آن خشک است. آن نشت روغن را ثابت کرده و روغن جدید را جایگزین میکند. درست است که این گونه چرخ ها ممکن است ماشین را کمی بالا برده و باعث جذاب تر شدن اتومبیل شود اما می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت نیز شود. علائم روغن کثیف در اتومبیل میتواند باعث توقف ناگهانی موتور در وسط رانندگی شود. از آنجا که علائم تعویض روغن موتور شامل مشکلات مربوط به شتاب است، تغییرات متناقض سرعت نیز بخشی از مشکل خواهد بود. گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است.

اگرچه این سیستم بهصورت بسته عمل میکند، اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد میشود. وجود هوای بیش از حد در سیستم خنککننده میتواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود. جداکردن سرباتریها کار آسانی است مه به حفظ عملکرد باتری و نیز جلوگیری از دزدیده شدن آن کمک میکند. عملکرد و کارایی بهینه موتور به روغن تمیز و باکیفیت در مخزن بستگی دارد. برای اینکه موتور به بهترین شکل خود کار کند باید روغن موتور تمیز باشد، حتی کوچکترین آلودگی در روغن موتور میتواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. برای انجام این کار نیاز به ابزاری به نام جک است تا کارها به راحتی و سرعت هرچه بیشتر انجام شوند و از همه مهم تر اینکه با قدرت بیشتری اجسام را از سطح زمین بلند کنیم. در صورتی که شما نیز می خواهید اطلاعات فنی خود را بالا ببرید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار