نگهداری ماشین صفر و رعایت نکات فنی

1. ابتدا باید از سالم بودن تسمه هیدرولیک اطمینان سایت tamirkaran-iran حاصل شود. توجه داشته باشید که قبل از باز کردن تسمه تایمینگ علامت روی دنده سره میل سوپاپ باید مثل علامت روی سر سیلندر باشد. معمولا به معنای نشت روغن در جایی است و باعث می شود روغن روی قطعات موتور داغ نماند. روغن موتور مانند خون هر خودرو است. در کشور ما تعداد خودروها در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است و وجود حداقل یک خودرو در هر خانواده مشاهده می شود. ماشین پژو 206 یک وسیله نقلیه است که امروزه تعداد زیادی از آن به فروش می رسد، پژو 206 ماشینی زیبا، شیک و با کلاس می باشد و عموماً افرادی که به سبک مدرن و فضای اندک تمایل دارند، آن را تهیه می کنند، ماشین 206 مورد استقبال مردان و زنان قرار گرفته است و یک استفاده عمومی برای افراد جامعه می باشد.

مولتی متر نیز وسیله ایست که برای بررسی سلامت فیوز از آن استفاده می شود. “بهترین روغن موتور برای پژو ۴۰۵ GLX” با موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی، روغن موتوری با غلظت ۲۰W50 با حجم روغن ۴٫۵ و ۵ لیتر می باشد، از طرفی “بهترین روغن موتور برای ۴۰۵ SLX” روغنی با غلظت ۱۰W40 با حجم روغن ۳٫۷۵ لیتر است. معایب طراحی کسل کننده پژو ۴۰۵ در داخل کابین نیز دنبال میشود. ایرانخودرو در ادامه به دلیل اعتراضات متعدد در این بخش، سعی در ارائه فیس لیفت پژو ۴۰۵ با پسوند جدید SLX کرد. سعی کنید ظرف های بزرگتر را در گوشههای دستگاه قرار دهید تا مانع از چرخش آب پاش دستگاه نشود و بههیچعنوان بیشتر از ظرفیت دستگاه در آن ظرف قرار ندهید. ظرفشویی دستگاه بسیار حساسی است که تعمیرات آن باید با دقت بالایی انجام شود. اگر روغن موتور به درستی کار خود را انجام ندهد، صدای موتور افزایش می یابد.

تعویض به موقع روغن موتور، به این دلیل اهمیت دارد که میتواند قطعات مضر خاک و زباله را دور نگه دارد. زمان تعویض روغن موتور از اهمیت بسیاری در خودروهای مختلف برخوردار می باشد. به عنوان مثال گریس خورها بر سر سیبکها، قرقرههای فرمان، توپیهای جلو و عقب، اتصالات محورهای عرضی (مخصوصا در خودروهای دو دیفرانسیل)، اتصالات بازوهای کنترلی، محل قرارگیری بوشها در سیستمهای تعلیق، چهارشاخهای محور و گاردان، و بقیه قسمتهای متحرک قرار دارد. تعویض روغن توسط فردی مجرب انجام میشود تا مشکلی برای خودرو پیش نیاید یا در صورت نشتی روغن جلو آن گرفته شود. این مرحله را باید با دقت و حوصله انجام دهید. همچنین با استفاده از سوخت خودرو، مقداری آب تولید شده که به بخار تبدیل میشود. کار تعمیر ماشین ظرفشویی تمام شده و شما میتوانید ماشین ظرفشویی را به حالت اول برگردانده و شیلنگ آب و دوشاخهی را مجدداً نصب کرده و از ماشین ظرفشویی استفاده نمایید. 5- برای تعمیر رادیاتور پراید تمام فیشهای متصل به بخاری را باز کنید و بخاری را بیرون بکشید. یعنی با قفل شدن درها توسط ریموت ، سیستم ایموبلایزر فعال شده و با باز شدن قفل ها توسط ریموت ، این سیستم غیر فعال می گردد .

روغن موتور، یعنی مایه حیات خودروها به عنوان یک روان کننده برای قطعات موتور نقش مهمی را ایفا می کند. در این صورت برای بررسی دقیق تر مشکل، نیاز است تا روغن موتور را چک کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. همین عامل باعث آلوده شدن روغن می شود و در نهایت نیاز به تعویض آن است. به همین دلیل روغن آلوده می شود و رنگ تیره ای به خود می گیرد و به مرور زمان، قطعا کیفیت خود را از دست می دهد. از جمله این عوامل می توان به کیفیت روغن، سن خودرو و نحوه رانندگی خودرو اشاره کرد. اگر شما فکر میکنید کاهش روغن موتور در خودرو یک امر عادی است که اهمیت چندانی ندارد، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا احتمالا طی مدتی کوتاه، مجبور به تعمیر موتور خودروی خود خواهید بود تا مجددا توانایی رانندگی با خودرو را داشته باشید. سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک پژو 206 : تعویض روغن، فیلتر و سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در زمان معین و مشخص، رانندگی اصولی و آگاهی نسبی از عملکرد گیربکس، نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات گیربکس پژو 206 دارد. بلافاصله از نشت روغن، باید به تعویض روغن موتور اقدام کنید.

علاوه بر نوع روغن، پارامترهای مختلفی از جمله ویسکوزیته وجود دارد که میزان آن بر روی ظرف روغن علامت گذاری شده است. وجود نشتی در لولهها ، گرفتگی نازلها و یا خرابی خود پمپ از عمدهترین دلایل عملکرد نامناسب و عدم اسپری آب به روی شیشه خودرو ۲۰۶ هستند. پژو ۲۰۶ در نمونههای وارداتی و البته نسخههای مونتاژی سالهای اول کیفیت ساخت بالایی داشتند. داشتن سطح و کیفیت مناسب روغن از فرسودگی بیش از حد موتور شما جلوگیری می کند و در نهایت باعث نیاز به تعمیرات کمتری می گردد. به همین دلیل؛ پستی ترتیب داده ایم تا شما را با نحوه تشخیص علائم عوض کردن روغن موتور ماشین صفر، ماشین ۲۰۶، پژو پارس، ساینا، سمند و دیگر خودرو ها به طور کامل آشنا کنیم. دلایل خام سوزی ماشین را در ادامه بررسی می کنیم. ابتدا با دور موتور دو دنده را تغییر دهد و بعد از پانصد کیلومتر می تواند با دور موتور سه دنده را عوض کند و بعد از پانصد کیلومتر دور موتور چهار را تجربه می کنیم. این موضوع در اتومبیل های مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین روغن موتور اکثر خودروها باید هر 5000 کیلومتر یا هر سه ماه یک بار تعویض گردد.

در تصویر زیر سه برند مناسب روغن موتور برای تالیسمان در رنج قیمتی متفاوت به شما معرفی شده است. افراد مختلفی راهنماییهایی متفاوت در این زمینه می کنند و بر حسب کیلومتر اعدادی را جهت تعویض روغن اعلام می کنند. بسیاری از علائم و نشانههای مختلفی وجود دارد که نشان میدهد ماشین شما نیاز به تغییر روغن و احتمالا تنظیم صدا دارد. با این حال، اگر واقعا مشاهده میکنید که دود آبی یا خاکستری از اگزوز شما بیرون می آید، احتمالا نشت روغن دارید. اگر در وسیله خود روغن قدیمی دارید، احتمالا کثیف تر و ضخیم تر می شود. به طور کلی هرچقدر از زمان تعویض روغن موتور بیشتر بگذرد، میزان گرانروی آن کاهش می یابد و چسبناک تر می شود. این کار روغن را برای روغن کاری موثر تر می کند. عمل کردن به موارد زیر، استفاده بسیار راحتتری را برای شما از خودرو ایجاد میکنند و میتوانید با خیال راحت از خودرو خود استفاده کنید. با استفاده از آچارهای مخصوص، پیچ های کارتل باید باز شوند. در این مرحله وجود آچار چرخ برای باز و بسته کردن چرخهای تایر ضروری است. سپس با یک آچار پیچ تخلیه روغن موتور را در خلاف جهت عقربههای ساعت بپیچید تا پیچ باز شود.

بعد از روانکاری روغن باز هم مقداری اصطکاک وجود دارد که موجب سایش قطعات می شود. این باعث می شود موتور بیشتر گرم شود و در نهایت موجب اصطکاک بیشتر در موتور می شود. روغن موتور باعث می شود تا اصطکاک بین این قطعات کاهش یافته و موتور طول عمر بالاتری داشته باشد. اگر در ماه گذشته مسیر زیادی را با خودرو طی کرده اید، ممکن است زمان تعویض روغن موتور خودرو نسبت به قبل کاهش یافته باشد. انتخاب روغنی متناسب با وسیله نقلیه و شرایط آب و هوایی محلی بسیار مهم است تا از تمام مزایای آن بهره مند شوید. برای اینکه روغن موتور تمام اهداف گفته شده را انجام دهد، باید سطح روغن به طور مرتب بررسی شود. هنگامی که وسیله خود را برای تغییر روغن در نظر بگیرید، فرد سرویس دهنده یک تغییر فیلتر روغن را انجام می دهد و همچنین وسیله خود را برای نشت و سایر موارد قابل توجه بازرسی می کند و سپس در مورد آنچه فکر می کند باید انجام شود، توصیه های دیگری را به شما ارائه می دهیم.

در صورتی که صلاحیت شما برای دارا بودن این شغل احراز شد، پروانه کسب صادر میشود. خرید یک روغن موتور با کیفیت و مناسب و زمان تعویض روغن موتور در بهترین تایم ممکن، می تواند بر عملکرد و کارایی خودروی شما تاثیر زیادی داشته باشد. هنوز هم افراد فکر می­کنند که هر چقدر بوی روغن موتور بیشتر باشد، کیفیت بالاتری خواهد داشت و این باعث افزایش فروش روغن موتورهای تقلبی شده است. اگر قبلا روغن موتور تمیز را ندیده اید، نوعا از نوع رنگ کهربا درخشان است. معمولا گفته می شود روغن موتور خودروی خود را پس از طی کردن 5000 کیلومتر تعویض نمایید. پس با هم می خوانیم تا زمان عوض کردن روغن موتور را یاد بگیریم. عوض کردن روغن موتور در بهترین زمان باعث بالا رفتن عملکرد و بازدهی موتور می شود. در صورتی که شما نیز می خواهید اطلاعات فنی خود را بالا ببرید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در پراید معمولاً ۳ تا ۵ دسته موتور به کار رفته است که تنها یکی از آنها از بالا به پوسته موتور وصل است و بقیه دسته موتورها وظیفه تحمل وزن موتور و سایر تجهیزات را دارند. اگر در موتور خود روغن کافی ندارید یا اگر روغن در مدتی تغییر نکرده باشد، روغن کاری موتور به خوبی انجام نشده است. روغن تازه و تمیز با انجام روغن کاری قطعات موتور، عملکرد خودروی شما را بهینه می کند. به همین دلیل شما باید معنی هر یک از چراغهای هشداردهنده را بدانید. در صورت عدم تغییر، به این معنی است که کلید سوئیچ در دنده St است و در این باندل مسیر مشکل دارد برخی خودروها خط سوئیچ نول را به خط T50 متصل می کنند. همچنین این بدان معنی است که موتور شما به احتمال زیاد روغن موتور کمی نیز را دارا میباشد و باعث گرمایش بیش از حد می شود. این اتفاق با بوی روغن سوخته می رود و دود نتیجه عدم وجود روغن کافی در موتور شما است که برای روغن کاری قطعات آن به دلیل نشت است.

اگر کابین داخلی وسیله شما شروع به بوییدن روغن سوخته می کند، می دانید که با روغن خود مشکل دارد. همیشه مقداری بخار نیمه شفاف از قسمت اگزوز اتومبیل شما خارج می شود. در صورتی که به جای بخارهای نیمه شفاف متوجه خروج دود نسبتا غلیظ از اگزوز خودرو شدید ممکن است زمان تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده باشد. کیا موهاوی از بزرگترین خودرو های کمپانی کیا در کشورمان است که با موتور های ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران عرضه شده است، به گفته کیا موتورز “بهترین روغن موتور برای موهاوی” هم با موتور ۶ و هم ۸ سیلندر روغن موتوری با گرانروی ۵W30 است که موتور ۶ سیلندر موهاوی ۵٫۵ لیتر و موتور ۸ سیلندر آن ۷ لیتر روغن موتور نیاز دارد. ایران خودرو از سال ۹۸ سیستم ترمز دیسکی عقب را از تجهیزات پایهی تیپ ۵ خارج کرده و این سیستم در این تیپ تنها به صورت سفارشی قابل دسترسی است. یکی از سوال های شما قبل از تعمیر این است که هزینه تعمیر موتور ماشین من چه قدر می شود، اجرت تعمیر موتور که شما میگیرید چه قدر است؟ تعمیرکار قطعاً قبل از اقدام به تعمیر یا تعویض موتور، سلامت قطعه را بررسی خواهدکرد.

امکان دارد رینگ پیستون خودرویتان سائیده شده باشد و یا دچار چسبندگی باشد. امروزه داشتن خودرو برای افراد به یک نیاز ضروری تبدیل شده و امکان زندگی کردن بدون وجود وسیله نقلیه ممکن است مقداری سخت باشد. برای عبور از این قسمتهای در حال حرکت به روغن نیاز دارند تا بتواند گرما را جذب کرده و از گرمای بیش از حد جلوگیری کند. همچنین مواد افزودنی آن که وظیفه پاک کردن ذرات و جذب و معلق نگه داشتن آن ها را دارد؛ رفته رفته خاصیت خودشان را از دست می دهند. ذرات سراميكي معلق در روغن موتور زماني فعال مي شوند كه در يك نقطه، سايش و دماي زيادي وجود داشته باشد. پس از مدتی استفاده از لباسشوییهای خود، باید کارکرد آنها را خوب بشناسید و اگر چنانچه تغییری در آنها حس کردید، احتمال وجود خرابی در قسمتهای حیاتی دستگاه، مثل موتور آنها وجود دارد. اگر موتور متحرک داشته باشد باید حتما با استفاده از روغنهای صنعتی، روغن کاری شود. به طور مثال کارخانه پژو برای ماشین پژو ۲۰۶ از روغن توصیه شده توتال استفاده مینماید. تالیسمان از خودرو های مدرنی است که به دلیل داشتن توربو باید در انتخاب روغن موتور برای آن بسیار دقت نمود، کمپانی رنو “بهترین روغن موتور برای تالیسمان” را در آب و هوای سرد و زمستانی، روغنی با گرانروی ۰W40 و گرید کیفی SN و در آب و هوای گرم و تابستانی، روغنی با غلظت ۵W40 با گرید کیفی SN و هجم روغن ۴٫۵ لیتر را معرفی کرده است.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد به دلخواه خود، بهترین تعمیرکار خودرو تهران را انتخاب کنید. تمامی این اعمال و کنترل قسمتهای مختلف توسط نرم افزاری که بر روی یونیت الکترونیکی گیربکس (TCU) نصب است انجام میگیرد. تنها علت آن نیز این است که نیروهای محدود کنندهی کمتری روی موتور وجود دارد. همچنین این گاز هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما مانند نسلهای گذشته خود درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین میشود که البته میزان آن بسیار کمتر از گازهای پیشین خود است. اگر قصد شرکت در کلاس های آموزشی ما را دارید و ساکن تهران نیستید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا دارالفنون یک “خوابگاه اختصاصی” دارد. اما چه میزان درباره شغل تعویض روغن ماشین، فرصتها و آینده کاری آن اطلاع دارید؟ زمان تعویض روغن موتور؛ یکی از مهم ترین مباحثی است که هر راننده ای باید از آن اطلاع داشته باشد. با توجه به اینکه هزینه تعمیر یا تعویض موتور بسیار زیاد است پس باید شما مطمئن ترین جا را برای تعمیر انتخاب کنید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار