نحوه تعویض صحیح روغن موتور

اگر بنا به هر دلیلی خودروی شما مدتی خوابیده است، حتما باید قبل از استفاده از خودرو، روغن موتور آن را تعویض کنید. در صورتی که سطح روغن موتور کم است، نوعی که اضافه میشود باید از همان قبلی باشد. روغن موتورهای نانو که از این افزودنیهای خارقالعاده بهره دارند، در ایران بسیار کم تعداد هستند و نمیتوان محصولات زیادی با فناوری A9 در بازار روغن موتور مشاهده کرد. گاهی هم پیش میآید که وقتی بر روی پدال گاز فشار میآورید و یا هنگام کم کردن فشار پایتان از روی پدال گاز متوجه تقه هایی میشوید که از دیگر علائم خرابی سرپلوس میتواند باشد. زیرا اگر این روغن موتور تعویض نگردد با مشکلات بالا مواجه میشوید و عواقبی سختی در پیش دارید. هنگامیکه کلاچ خودرو را به هنگام تعویض دنده سریع رها میکنید باعث ضربه زدن به خودرو میشوید و باید منتظر خراب شدن پلوس و سر پلوس خودروی خود شوید. خرابی بلبرینگ سه شاخه پلوس به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز میکنه که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعتهای بالا هست که اگر به دادش نرسید دسته موتور ها رو خیلی زود از بین میبره. اجزای جعبه فرمان پراید شانه ای، متشکل از پینیون، مهره قفل کننده پیچ تنظیم، فنر بوش، بوش، کاسه نمد، خارفنری، ضامن خار، بلبرینگ، نیدل، بوش تنظیم جعبه فرمان، لاستیک های ضربه گیر، کرپی ها، پوسته جعبه فرمان، شافت شانه ای میل فرمان افقی، گردگیر میل فرمان، سیبک فرمان، بست های فلزی و پلاستیکی و مهره تنظیم سیبک فرمان است.

به خاطر داشته باشید زمانی که 6 ماه و یا بیشتر از خوابیدن ماشین شما می گذرد، روغن موتور دیگر کیفیت و کارایی ندارد. به طور مثال اگر خودروی شما به مدت 1 سال در پارکینگ خوابیده است، پس از روشن کردن آن منتظر اتفاقات عجیب و غریب باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم جهت تعمیر خودرو خود اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت روغن سوزی، تخریب بیشتر قطعات و افزایش هزینه های تعمیر را در پی خواهد داشت، نکته دیگری که در این موضوع حائز اهمیت است، افزایش آلودگی هوا در پی این اختلال است. یکی از نکاتی که در مورد زمان تعویض روغن گیربکس یا همان تعویض واسکازین خودرو باید در نظر داشت، توجه به نوع گیربکس است. لازم به ذکر است که هزینه تعمیرات گیربکس ها به نوع خرابی و مشکل آن ها نیز بستگی دارد. دستگاه های ردیاب خورو علاوه بر اطلاع از موقعیت دقیق خودرو باعث حفظ و نگهداری به موقع خودرو می شود و به نوعی با اطلاع دقیق از زمان تعویض روغن موتور، تعویض لاستیکها، تعویض فیلتر بنزین باعث کاهش هزینه های نگهداری خودرو می شود. برای انتخاب روغن موتور باید به بنزینی یا دیزلی بودن موتور، مدل اتومبیل و شرایط آب و هوایی توجه کرد.

هر دو تیپ ۲ و ۵ در سیستم انتقال قدرت خود از یک گیربکس ۵سرعتهی دستی بهره میبرند. روغنی که کثیف میشود پر از رسوبات بوده که غلظت آن را بالا میبرند. یکی از مشخصههای مهم در انتخاب روغن موتور مناسب، دارا بودن گران روی یا ویسکوزیته مناسب است.زیرا در غیر این صورت موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش حرارت موتور، استهلاک بیشتر و افزایش مدت زمان روشن شدن موتور در هوای سرد میشود. همانطور که ذکر شد سه نوع روغن موتور مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک در بازار موجود است و روغن سنتتیک به علت دارا بودن ویژگیهایی از جمله کاهش سوخت، گرانروی بالا و … اگر قصد دارید روغن موتور خود را با اطمینان خاطر از اصل بودن آن تهیه کنید، رایا مارکت در خدمت شماست. این به معنای مصرف سوخت بهینه و ایمنی بالاتر خودروی شماست.

۳- روغن موتوری که شما برای خودروی خود استفاده میکنید دارای مواد افزودنی مانند ضد زنگ و روان ساز است که به مرور زمان از بین میرود. این نوع در سیستم های جرثقیل مانند Jiefang j6p و edc17cv44 رایج است. وسایل نقلیه ماشین هستند و مانند هر ماشین دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. اجزای داخلی آنها یک محور چرخ­ دنده مرکزی به همراه تعدادی چرخ ­دنده دیگر است که وظیفه انتقال قدرت از موتور ماشین به چرخ­های ماشین را بر عهده دارند. روغنهای چند درجهای یا مالتیگرید ( چهار فصل)، عملکرد بهتری در مقایسه با سایر روغن موتورها دارند. بنابراین روغن موتور، یکی از مهمترین اصول برای عملکرد راحت و بینقص آن است.

با نصب ردیاب خودرو نه تنها مانع از سرقت ماشین، اطلاع از موقعیت دقیق خودرو، کاهش میزان سوخت ماشین شوید بلکه زمان تعویض به موقع روغن موتور خودرو را دریافت خواهید کرد. روغن موتور می تواند باعث روان شدن قطعات داخل موتور و به طبع آن حرکت راحت خودرو شود. چرا که با توجه به دمای کاری بالای موتور به شدت نیاز است که این دما در محدوده معینی نگه داشته شود. از طرفی روغن موتور با اکسید شدن کیفیت لازم خود را از دست میدهد زیرا مواد افزودنی روغن ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.

از آن جا که خودرو میبایست در شرایط مختلف پیچ و خم جادهها سایت tamirkaran-iran حرکت کند. کامپیوتر خودرو هم مانند دیگر کامپیوتر ها دارای cpu ، حافظه دائم و موقت و برنامه ریزی است به عبارتی مغز یک خودروی انژکتوری محسوب می شود و می تواند اطلاعات را به صورت همزمان از سنسورهای مختلف از جمله : سنسورهای دور RPM ، سنسورفشارداخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گازیاTPS ، سنسوردمای آب یاCTS ، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و … ممکن است بعضی از روغن موتورها دیرتر به این عوامل واکنش نشان دهند و ممکن است بعضی دیگر زودتر واکنش نشان دهند.

و این باعث صدمه دیدن به گیربکس میشود. تعمیر و نگهداری به موقع از ماشین می تواند باعث کاهش هزینه های هر ماشینی شود. هزینه تعمیر یا تعویض قطعه در فرآیند تعمیر ماشین 206 چگونه بیان می شود؟ تعویض روغن خود گزینه ارزان قیمت بعدی است زیرا شما فقط هزینه روغن و فیلتر را پرداخت می کنید. قدم بعدی که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قطعات اتومبیل تان باید بردارید این است که حتما نسبت به تعویض روغن ماشین اقدام کنید. پس بهتر است تا حتما قبل از اینکه از خودروی خود استفاده کنید، روغن موتور آن را تعویض کنید تا از بابت خرابی قطعات که ناشی از نبود روغن موتور است، جلوگیری کنید. زیرا قطعات خودرو در مدتی که ماشین خوابیده است، دچار نقص و آسیب های زیادی می شوند. در صورت وجود نقص در پمپ انتقال روغن، می توان از فشار سنج برای آزمایش فشار خروجی پمپ انتقال روغن استفاده کرد.

ممکن است بعضی از خودروها برای مدت طولانی در پارکینگ خوابیده باشند. بعضی وقتها چراغ ایمبولایزر روشن میشود و برای خاموش شدن باید چند بار کلید را باز و بست کنم تا خاموش بشود بعضی مواقع نیم ساعت وقتم را میگیرد. فروش روغن موتور در تعویض روغنیها دیده میشود اما شما باید آگاه باشید که چه نوع روغن موتوری خریداری میکنید. با انجام این کار، روغن شما بهینه نخواهد بود، اما در حد کمی خوب است. آیا خورویتان هنگام بالا رفت از سراشیبی بیش از حد زور میزند؟ نکته: فیلتر روغن را بیش از حد سفت نکنید و راهنمای نوشته شده روی بدنه فیلتر را حتما بخوانید. توجه کافی به راهنمای برنامه شستشوی ماشین لباسشویی سامسونگ، نحوه ریست ماشین لباسشویی ال جی و سایر برندها در مواقع خاص در جلوگیری از ایجاد مشکل در این قطعه تاثیر گذار است.

انتخاب روغن موتور باید با نوع خودرو متناسب باشد پس قبل از تهیه آن، دفترچه راهنمای خودروی را باید مطالعه کرد. تا جایی که پس از ۲ دهه تولید و حضورش در کشور، همچنان یکی از بهترین گزینههای انتخابی داخلی برای ما ایرانیها محسوب میشود. زیر ۱۵ دقیقه، یک مکانیک خودرو از شرکت ما مشخص می شود. در ادامه به برخی از پر تکرارترین سوالات شما در رابطه با دوره آموزش مکانیک خودرو پاسخ خواهیم داد. در این حالت است که مثلا دستگاه در حالت عادی و معمول از آب پر و خالی می شود اما برای شستشو نمی چرخد، ایجاد سر و صدا نیز یکی دیگر از علایم است و جرقه هایی در حین کار از دیگر علائم آن می باشد که شما باید آنها را تعویض کنید.

کار نکردن روغن موتور و راکد بودن آن موجب عدم تغییر در کیفیت آن نمیشود، بلکه در این حالت نیز لازم است، روغن موتورهایی با کیفیت متوسط بعد از ۴ الی ۶ ماه و روغن موتورهای با کیفیت بالا بعد از ۶ الی ۱۲ ماه تعویض شوند. از آنجایی که سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک پژو 206 امری بسیار مهم و تخصصی است، پیشنهاد می-شود که ابتدا اطلاعات کافی در این باره کسب کرده و سپس بازدید فنی گیربکس 206 اتوماتیک با یک سال گارانتی را به تعمیرکاران با تجربه گیربکس مجید بسپارید. بررسی موتور و روغن موتور به منظور پیشگیری از وارد شدن فشارهای اضافی روی قطعات آن امری ضروری است.

به منظور افزایش عمر روغن موتور، لازم است فیلترهای هوا به موقع تعویض و بدنه موتور شستشو شود. همچنین کیفیت لاستیکها و تنظیم باد آنها، رابطه مستقیم با طول عمر روغن موتور دارد. روغن موتور همیشه و در انواع خودرو ها در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد. روغن خودرو وظیفه کاهش اصطکاک، بهبود عملکرد قطعات و خنک کاری را بر عهده دارد، اگر این روغن به هر دلیلی که در ادامه به آن پرداخته میشود، وارد محفظه احتراق (محفظه بالای پیستون) شود، حین جرقه زدن شمع همراه با سوخت و هوا میسوزد و اصطلاح روغن سوزی به آن اطلاق میشود. فرآیند شستشو در ماشینهای لباسشویی بدین صورت است که ابتدا لباسها شستهشده و پس از آن، آب داخل مخزن تخلیه میشود. فرمان خودرو را تا آخر به سمت چپ یا به سمت راست بچرخانید و دور بزنید اگر صدای تقتق شنیدید سرپلوس همان سمت خودرو خراب است و باید بررسی شود اگر به هر دو سمت چرخیدید و از هر دو سمت همان صدای تقتق به گوشتان رسید پس هر دو سرپلوس چپ و راست خراب است. اگر میخواهید تعمیرکار ایسیو شوید حتما به کارگاههای کامتک سری بزنید.

متفاوت است. و زمان هر روغن موتور با توجه به نوع ماشین شما درج شده است. با توجه به نوع روغن، میزان کارکرد خودرو، سلامت قطعات و… خرابی این قطعه با چشم قابل روئیت است و میتوانید با بازدید روی چاله پارگی و خرابی آن را تشخیص داد، علایم بارز آن روغنی شدن بدنه گردگیر و شفت میباشد، در پلوس داخلی رنو تندر۹۰ در صورت پارگی گردگیر روغن گیربکس دچار ریزش میشود و روغن گیربکس خالی و گیربکس در زمان کمی میسوزد، این قطعه در خانواده رنو مصرفی بوده و توصیه میگردد که بعد از کارکرد حدود ۷۰ هزار کیلومتر تعویض گردد. گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است از سوختهایی با عدد اکتان بالا و روغنهای مقاوم در برابر رسوب استفاده کنند. این نوع موتور خودرو در برابر رسوبات حساس بوده و میتواند منجر به پدیدههای نامطلوبی از قبیل ضربه، پیشاشتعالی و صداهای ناهنجار در موتور شود. نوع جدیدتری از روغن موتور تولید شده است که با نامهای نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک شناخته میشود و در واقع نوعی از روغنهای مهندسی شده است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار