قیمت تعمیر گیربکس در بازار چقدر است؟

این کارشناس مکانیک خودرو ادامهداد: غلظت روغن یکی از خواص مطرح آن است و روغن موتور براساس ویسکوزیته یا غلظت دستهبندی میشود. اگر شما روغن موتور خودرو خود را تعویض کرده باشید می دانید که تعویض روغنی ها روغن را یا به عبارتی روغن سوخته را برای بازیافت یا استفاده مجدد به کارخانه باز می گردانند به طور کلی از هر ۴ لیتر روغن استفاده شده می توان ۳ لیتر روغن تازه استخراج کرد. وی متذکر شد: با توجه به میزان کار روزانه ماشین باید گاهی اوقات مقدار روغن خودرو را چک کرد به طور مثال اگر خودرو مسافت زیادی را در روز طی میکند حداقل دو روز یکبار یا هفتهای یکبار باید روغن آن چک شود. همانطور که گفته شد استفاده از دزدگیر فواید امنیتی زیادی داشته و ریموت دزدگیر علاوه بر این که می تواند در جلوگیری از سرقت خودرو نقش داشته باشد، راحتی و آسایش را برای افراد نیز به دنبال دارد و می توان بدون نیاز به استفاده از کلید درب خودرو را باز یا بسته نمود. حتما بارها شنیده اید که سارقان، قفل ماشین را باز نموده و اقدام به سرقت اتومبیل و یا اجزای درون آن نموده اند. تعویض موتور ظرفشویی مانند تعمیرات موتور ماشین ظرفشویی به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد و توسط افراد عادی امکان پذیر نمی باشد.

اگر به نظر بعضی از متخصصان 5000 کیلومتر برای تعویض روغن زود است، چرا برخی توصیه به تعویض روغن در هر 2000 کیلومتر سایت tamirkaran-iran دارند؟! این موضوع، کلا مربوط به عادات رانندگی شما می شود. این اتفاق بسته به نحوه رانندگی شما و نوع خودرو، پس از پیمایش ۴۸۰۰ تا ۳۲۰۰۰ کیلومتر یا پس از گذشت ۲۴ ماه رخ می دهد. اگر از نوع روغن مصرفی و بازه زمانی مناسب برای تعویض آن اطمینان ندارید، به مختصات تکنیکی یا قسمت سرویس دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید. هنگام درخواست کمک ،باید به دنبال فردی گشت که دانش فنی بسیار مناسبی داشته باشد که بتواند با هزینه مناسب خودرو را تعمیر کند . اگر تمایل دارید هزینه تعمیر گیربکس را دقیق ­تر ارزیابی کنید، درخواست تعمیر گیربکس را در اپلیکشن “خدمت از ما” ثبت کنید. اگر وقت یا تخصص لازم برای انجام کارهای بالا برای تعویض روغن ماشین خود را ندارید، ما در مجموعه پلاک می توانیم با اعزام کارشناسان خود در محل شما، در سریعترین زمان ممکن و با کیفیت بالا، روغن ماشین شما را عوض کنیم. برای درخواست اعزام کارشناس مربوطه کافیست اپلیکیشن پلاک را نصب کرده و یا از طریق سایت پلاک، در قسمت تعمیرکار در محل، درخواست خود برای این مورد را ثبت کنید.

بسیاری از مباحث مربوط به نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور ممکن است در راهنمای خودروی شما آمده باشد دقت کنید که اکثر دفترچه های راهنمای خودرو دو لیست متفاوت بر حسب مسافت طی شده برای تعویض روغن خودرو دارند. در گیربکس اتوماتیک سنجش سطح روغن کمی متفاوت است در گیربکس اتوماتیک از یک میلههای نشانگر موسوم به که با نام دیپ استیک هستند برای سنجش سطح روغن استفاده میشود. تعداد قفسه ها می تواند در انواع برند ها متفاوت و بین دو تا سه عدد باشد. مجتبی ناظمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا ضمن بیان اینکه خنککاری، پاککنندگی و روانسازی جزء وظایف روغن موتور است، اظهار کرد: یک روغن موتور مناسب باید این سه کار را به درستی انجام دهد. پس از بستن پیچ، سه نقطه را که شامل پیچ، مکان خارج شدن روغن و درزگیر میشود، بازرسی و تمیز کنید. در ضمن علاوه بر واشر از یک درزگیر جدید هم استفاده کنید. زمانی که جک زیر خودرو قرار دارد، حتما میله جک هم زیر خودرو قرار گیرد. به هر حال در نظر داشته باشید که حتی یک تولید کننده تنها هم می تواند توصیه های مختلفی در مورد انواع خودروهای خود به شما ارائهد دهد.

اگر موتور دیزل شما از کار بیفتد، ممکن است نیمه کامیون شما هم در افزایش سرعت و هم کاهش سرعت با مشکل مواجه شود. این کارشناس مکانیک خودرو ادامهداد: H نشان دهنده بیشترین سطح روغن و L پایینترین سطح آن است که اگر روغن از آن سطح کمتر بود میتوانیم به کم بودن روغن موتور پیببریم؛ بعد از آگاهی از کمبود روغن باید دلایل کاهش آن بررسی شود که این دلایل میتواند از وجود عاملهای مختلفی از جمله روغن سوزی یا روغنریزی باشد که در این صورت باید به مکانیک مراجعه شود. ۷. در قدم بعدی برای اطمینان از سفت بودن میلهها و پایهها، فشار نسبتا زیادی را روی خودرو وارد کنید.

۴. در مرحله بعد پایه های جک را زیر خودرو قرار دهید. چگونه بفهمیم خودرو ما نیاز به تعویض روغن دارد؟ برای مثال، موتورهایی که از سوپاپ غلتکی استفاده میکنند یا موتورهایی که دارای سیستم پاشش سوخت مستقیم هستند، به طور عادی کمی صدای تق تق تولید میکنند. برای این کار حباب را خلاف جهت عقربه ساعت چرخانده و مستقیم به سمت بیرون بکشید. تویوتا CHR از خودرو های هیبرید در ایران است لذا حفظ و نگهداری آن بسیار حساس می باشد، “بهترین روغن موتور برای تویوتا CHR” روغنی با غلظت ۰W20 و گرید کیفی SN میباشد، توجه داشته باشید که با توجه به هیبریدی بودن این خودرو کیفیت روغن موتور استفاده شده برای آن ارتباط مستقیم با سلامت موتور آن دارد، گفتنی است تویوتا CHR نیاز به ۴٫۲ لیتر روغن موتور دارد. به طور مثال در صورتی که ساکن شهر تهران هستید و به طور روزانه رانندگی می کنید؛ به دلیل آلوده بودن هوا و ماندن در ترافیک های سنگین و … برخی از افراد معتقد هستند که روغنهای ترکیبی میتوانند در فواصل زمانی طولانیتری تعویض شوند، کمتر باعث خوردگی موتور میشوند و در دمای بالای موتور نیز به خوبی عمل میکنند. قطعات حتما باید در مقابل خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون مقاومت داشته باشند، به همین دلیل به روغن جعبه دنده افزودنی­هایی اضافه می­ کنند که این ویژگی را داشته باشد، همانطور که خود می ­دانید اکسیداسیون و واکنش شیمیایی موجود فرسودگی و تخریب فلزات می ­شود.

به همین سبب سلامت کارکرد و مناسب بودن میزان آن در خودرو اهمیت زیادی را برای صاحبان خودور ها دارد و در صورتی که به هر دلیلی از مقدار آن کم شود، رانندگان ذهن شان با موضوع کم شدن روغن از ماشین شان درگیر خواهد شد. پایین بودن عدد ویسکوزیته نشان دهنده غلظت کم روغن و بالاتر بودن آن نشان دهنده غلیظی بودن آن است. خوشبختانه تعویض روغن ماشین کاملا آسان و کم هزینه است و هر چقدر روغن خودروی خود را زودتر تعویض کنید، عمر موتور خودرو نیز بیشتر میشود. روغن موتور خودرو با گذشت زمان تجزیه می شود و باعث مسدود شدن روزنه های فیلتر روغن با آلاینده ها میشود.

گیج روغن علامتهایی دارد که سطح قابل قبول روغن را نشان میدهند؛ معمولا به صورت شکاف، فرورفتگی یا نشانهگذاری هستند. 20 را مشاهده میکنید که میزان گرانروی روغن را نشان میدهند در این عدد ذکر شده ۲۰ میزان گرانروی در سرما و مثلا عدد ۵۰ یا ۴۰ گرانروی آن در گرما را نشان میدهد که با توجه با استاندارد SAE این روغن چهارفصل بوده و در سرما و گرما به خوبی عمل میکند. در این راهنمای ویدئویی شش مرحلهایی، مراحل یک تعویض روغن استاندارد را به شما نشان خواهیم داد. وی با اشاره به اینکه روغن موتور یکی از مواد مصرفی داخل موتور است، گفت: این مواد طی مدتی کارکرد، خاصیت ویسکوزیته خود را از دست میدهد و از استاندارد خارج میشود؛ با از دست دادن خاصیت ویسکوزیته خواص روغن از بین رفته و دیگر نه میتواند روانکاری را درست انجام دهد، نه برای خنککاری مناسب است.

بنابراین به طور نسبی میتوان گفت که بهتر است روغن خودرو را هر ۷۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. مطالعات نشان می دهد که تعداد زیادی نظرات و استدلال های درست و علمی در مورد زمان تعویض روغن موتور وجود دارد که نشان می دهد این موضوع ۴۸۰۰ کیلومتر تغییر کرده است. قانون تعویض روغن موتور در ۴۸۰۰ کیلومتر از زمان پدرانتان به گوش رسیده است و بسیاری از رانندگان بر اساس این نصیحت هر سه هزار مایل یک بار روغن خود را تعویض می کنند. به عنوان مثال خودروی تویتا برای یک محصول خود مانند تویوتا توندرا توصیه می کند که در هر ۲۵۰۰ مایل اقدام به تعویض روغن انجام شود. عوامل مهمی در افزایش سلامت و بهبود کارایی موتور تاثیر دارد که یکی از آنها تعویض روغن ماشین به صورت صحیح و در مدت زمان مشخص شده است.

اگر شرایط رانندگی پرفشار ندارید (مثل مواردی که اشاره شد) و به توصیههای سازنده و نکتههای درج شده در دفترچهی راهنما عمل میکنید، بهتر است که روغن موتور باکیفیت و زمان تعویض طولانی مدت را انتخاب کنید. اشاره کرد. البته بسیاری از تعمیرکاران به صورت تخصصی وارد حوزه تعمیرات ماشین های سنگین شده و نیازی نیست تعمیرکاران ماشین های سواری در زمینه تعمیر ماشین سنگین از تخصص بالایی برخوردار باشند. وی تصریح کرد: با تعویض به موقع روغن موتور در ابتدا کمک بزرگی به خودمان کردهایم زیرا از اصطکاک، خرابی قطعات و به تعمیر افتادن موتور جلوگیری کردهایم. اگر شما به این موضوع بی تفاوت باشید و زمان زیادی بگذرد و ایجاد هزینه ها و خسارات سنگینب برای موتور شما بکند. مدرک بین المللی رسمی فنی و حرفه ای مکانیک خودرو درجه 2 و درجه 1 می تواند نقش مهمی را در استخدام و اشتغال افراد ایجاد کرده و به نوعی باعث اعتبار کار فرد گردد. مناسب نبودن روغن نیز باعث درگیر شدن قطعات و ایجاد براده داخل موتور میشود که در نهایت منجر به از کار افتادن موتور نیز خواهد شد. بههمین خاطر این امر سبب میشود که زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسد. این کارشناس مکانیک خودرو خاطرنشان کرد: بهترین زمان تعویض روغن موتور که به آن زمان طلایی نیز گفته میشود درواقع زمان درج شده در دفترچه راهنما موتور است؛ علاوهبر آن در برخی خودروها نوع روغن موتور نیز پیشنهاد شده که با استفاده از آن عمر قطعات داخل موتور افزایش مییابد.

چنانچه بوی بد ظرفشویی به مشام می رسد، از علائم سوختن موتور دستگاه بوده و باید سریعا ظرفشویی را خاموش نمایید. پاسخ ما این است که این روغن بد نیست اما موتور شما آن را آلوده کرده و راندمانش را کاهش داده است. پاسخ به این سوال به ساخت ، مدل و سن وسیله نقلیه شما بستگی دارد. این وسیله جزو تجهیزات تعویض روغنی محسوب نمی شود و تنها در پنچر گیری و آپاراتی کاربرد دارد. با توجه به اینکه راهی برای اطلاع از اشباع شدنفیلترها وجود ندارد، توصیه شده تا هر وقت روغن موتور را عوض می کنید، تعویض فیلترخودرو را هم انجام دهید، این کار کم هزینه، مزایای زیادی به همراه دارد. تصور کنید زمانی که وسط اتوبان هستید، ناگهان برای چندمین بار در ماه اخیر صدایی از ماشینتان بلند میشود و شما بدون اینکه چیزی بدانید و متوجه علائم خرابی شوید، راهی سفر شدهاید. برای عملکرد مطلوب ، راننده متوسط باید حداقل پنج هزار کیلومتر یا هر چهار ماه یکبار روغن خود را تعویض کند. این عمل باید با مراقبت کامل و به تدریج طی ۲۰۰۰ کیلومتر اول رانندگی انجام پذیرد. اگر عادت به رانندگی اسپرت نیز دارید و زیاد به خودرو گاز می دهید هم باید بدانید عمر روغن ماشین کوتاه تری خواهید داشت.

تعویض روغن ماشین پس از طی مسافت توصیه شده و در فواصل زمانی مناسب و همچنین با رعایت اصول لازم، نقش مهمی در افزایش کارایی و عمر موتور خودرو و همچنین حفظ سلامت آن دارد. ناظمی اضافه کرد: با از بین رفتن خواص روغن در نتیجه به قلب خودرو فشار زیادی وارد میشود؛ این فشار باعث افزایش دما و اصطکاک قطعات داخل موتور میشود. به دلیل این که در صنعت خودرو سازی مدام از شیوه ها و تجهیزات پیچیده تری استفاده می شود، تعمیرکار باید در رابطه با آنها اطلاعات زیادی به دست آورد و مدام نسبت به نهایی ترین تجهیزات افزوده شده اطلاعات کسب کند، در صورتی که یک مکانیک از نهایی ترین تکنولوژی های روز خودرو سازی اطلاعاتی نداشته باشد، قادر به ارائه خدمات کاربردی نیست، زیرا افرادی که در این عرصه اطلاعات زیادی دارند، می توانند هر نوع خودرویی را با هرگونه مشکلی تعمیر کنند. در صورتی که نمیدانید چه نوع جکی زیر خودروی خود قرار دهید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

در ادامه با پلاک همراه باشید تا شما را با نحوه تعویض روغن ماشین که یکی از کارهای مهم در هنگام سرویس و تعمیر خودرو است، آشنا کنیم. در صورت خرابی برد الکترونیکی، اگر خودتان می توانید، باید آن را با قطعه اصل تعویض کنید یا این که در صورت امکان توسط متخصص به صورت اصولی تعمیر شود. حتی ممکن است مثل ما به این نتیجه برسید که کار کردن روی خودروی خودتان بسیار مفرح است. با این وجود تعویض روغن خودروی خودتان میتواند بسیار راحتتر و کمهزینهتر از بردن خودرو به یک تعویض روغنی باشد. علاوهبر آن هنگامی که خاصیت روغن موتور از دست برود سوختن آن نیز آسانتر میشود یعنی با کم شدن غلظت روغن راحتتر بخار میشود که این روغن سوزی ضربه بزرگی به محیط زیست وارد خواهد کرد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار