علائم خرابی موتور کامیون چیست؟

اگر خودرو در حال حرکت است، آن را متوقف کنید و کاپوت آن را بالا بزنید تا گردش هوای آزاد دمای موتور را کاهش دهد. اما اگر مدل ماشین شما قدیمی تر است، بهتر است به توصیه های سازنده خودرو برای زمانبندی تعویض روغن اکتفا کنید. هیچگاه از روغن موتور قدیمی برای اتومبیل خود استفاده نکنید زیرا ممکن است که روغن به بیرون نشت کند و موجب آسیب به موتور و اجزای مختلف آن شود. این رشد سریع موجب شده تا خودروهای جدید به لحاظ سرعت، فشار وارده به یاتاقانهای ثابت و متحرک، احتراق و حرارت ناشی از آن شرایطی متفاوتی با خودروهای قدیمی داشته باشند؛ با این وصف دیگر نمیتوان از روغنهایی که در دهههای پیش مورد استفاده قرار میگرفت بهره برد. بله، ممکن است با این کار شما قبل از این که موتور کامل بایستد، به مقصد خود برسید، اما موجب مشکلی بزرگتر و پرهزینهتر خواهید شد. ممکن است گرمای بخاری اذیتتان کند، اما این بهای کوچکی است که باید بپردازید تا از بهای بزرگتر تعمیر موتور جلوگیری کند.

من به تعلیق سفتوسخت علاقهمندم و در ۱۱۱ خودم از سِت تعلیق اسپرت استفاده کرده بودم، ولی کوبش این خودرو بهخصوص در محور عقب برای هر کسی خوشایند نیست. با استفاده از تلفن همراه خود و تنها با یک ثبت سفارش رایگان در “خدمت از ما” به راحتی میتوانید، درخواست دریافت خدمات تعمیر موتور خودرو با یک تعمیرکار کاربلد را داشته باشید. به این منظور باید خودرو را خاموش کنید و پس از سرد شدن موتور، آب رادیاتور را به آن اضافه کنید. توجه کنید که به هیچوجه نباید در مخزن رادیاتور یا مخزن انبساط را باز کنید، زیرا آب رادیاتور به دلیل دمای بالا فشار زیادی دارد و بلافاصله پس از باز شدن درها به بیرون پاشیده و موجب سوختگی شدید میشوند. تأکید میشود که هرگز آب را روی موتور نریزید، زیرا کاهش دمای ناگهانی موجب آسیب دیدن سرسلیندرها و قطعات داخلی موتور خواهد شد.

این امر منجر به صرفه جویی در کل مدت زمان مالکیت وسیله نقلیه برای شما میشود. چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی زیادی دارد. با گذشت زمان این آلودگی روغن را سیاه می کندو فیلتر روغن بسیاری از این آلودگی ها را از گردش و ورود مجدد به موتور حفظ می کند اما ظرفیت این فیلتر محدود است و زمانی که فیلتر نمی تواند به مدت طولانی آلاینده ها را از روغن ماشین حفظ کند دقیقا این زمان ، وقت مناسب تعویض روغن موتور است. پس نسبت به زمان تعویض روغن گیربکس حساس باشید و بهموقع برای این کار اقدام کنید. فروشنده دیگری هم درباره روغنهای خارجی میگوید: «جنس خوب در بازار کم است و نمیتوان روغن تقلبی دست مشتری داد. اکبری درباره شرایط روغنهای خارجی در بازار میگوید: «قبلا روغن موتور هیوندایی از کره وارد میشد و به سبب کیفیت مناسبی که داشت از تقاضای خوبی برخوردار بود اما پس از تحریمها دیگر وارد نشد. در این حالت هست که برای بچه های خود نیز به عنوان مادرانی موفق خواهید بود که شما را در آینده الگو برای خودشان به خاطر پشتکار شما قرار خواهند داد و شما نیز آن ها را بهتر درک خواهیدکرد.

از اقداماتی که در تعمیرگاه برق خودرو کاراک قبل از تعویض باتری انجام میشود، میتوان به سالم بودن عملکرد دینام، چک کردن بستهای باتری، عملکرد صحیح استارت، چک کردن فیوزهای مربوطه اشاره کرد. روغن موتور از دیرباز نقش اساسی در کاهش اصطکاک قطعات خودرو و جلوگیری از سایش قطعات آن و همچنین تمیز کردن آلودگی های خودرو داشته است. دلایل مختلف زیادی وجود دارد که چراغ را روشن می کند و نباید از آن چشم پوشی کرد. دیاگ زدن پژو ۲۰۶ جهت عیب یابی خودرو انجام میشود، دیاگ ۲۰۶ دستگاهیست که بین خودرو و انسان مانند یک پل ارتباط برقرار میکند.

ضمن اینکه گاهی فیلتر گیربکس به خوبی عمل نمی کند و همین موضوع نیز می تواند باعث آلوده شدن روغن گیربکس گردد. چه کارهایی را نباید هنگام داغ شدن موتور ماشین انجام دهیم؟ اگر موتور خودرو داغ کرده است، اما همچنان کار میکند، هنر نمیکنید که همچنان از آن کار میکشید. اجازه دهید موتور خودرو ۱۵ دقیقه خنک شود. اجازه دهید عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم. چرا ما باید روغن موتور ماشین را تعویض کنیم؟ این مرحله از شیوه تعویض روغن خودرو مربوط به بررسی سالم بودن واشر پیچ تخلیه اتومبیل است. بنابر این، تا زمان خنک شدن موتور در حدی که خودرو روشن نشود، باید تک استارت بزنید. اما همین روغن موتور است که باعث نرم شدن این قطعات شده و این امکان را فراهم میکند که قطعات فلزی خیلی نرم روی هم کشیده شده و اصطکاک و خرابی نداشته باشند. 20 را مشاهده میکنید که میزان گرانروی روغن را نشان میدهند در این عدد ذکر شده ۲۰ میزان گرانروی در سرما و مثلا عدد ۵۰ یا ۴۰ گرانروی آن در گرما را نشان میدهد که با توجه با استاندارد SAE این روغن چهارفصل بوده و در سرما و گرما به خوبی عمل میکند.

کیفیت مونتاژ ایران خودرو با شرکت اصلی پژو در فرانسه تفاوت زیادی دارد. هیوندای توسان یا ix35 از سال ۲۰۰۷ به بازار ایران قدم گذاشت، در مدل های قدیمی این خودرو که با موتور ۲۷۰۰ سی سی عرضه میشد، “بهترین روغن موتور برای توسان” (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰) از سوی ادینول روغن های ۱۰W40 با گرید SN یا SM معرفی شد، اما برای نسل های بعدی توسان، روغن ۵W30 با گرید SM و SN از سوی کمپانی سازنده پیشنهاد شده است، نکته بسیار مهم در این بین حجم روغن مصرفی در مدل های مختلف توسان است که توسان های با موتور ۶ سیلندر ۲۷۰۰ سی سی ۴٫۸ لیتر، ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی ۴٫۷ لیتر و ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی ۴٫۵ لیتر روغن موتور نیاز دارند. بعضی از برندهای روغنهای خارجی مثل کاسترول در ایران پُر میشوند و ما هم از همان استفاده میکنیم. اکبری درباره هزینه ماشین شاسیبلندی مثل پرادو میگوید: «میزان روغنی که ماشینهای شاسیبلند مصرف میکنند بیشتر است. مطالعات نشان می دهد که تعداد زیادی نظرات و استدلال های درست و علمی در مورد زمان تعویض روغن موتور وجود دارد که نشان می دهد این موضوع ۴۸۰۰ کیلومتر تغییر کرده است.

درست است که موتور خودرئی شما نمیتواند خود را خنک و خونسرد نگه دارد، اما شما که میتوانید خونسرد باشید! چرخه آبکشی به چرخه شستشو شبیه است. تایمر هم قطعه ای است که جهت کنترل برنامه ها و چرخه های در حال اجرا است و زمانی که ماشین لباسشویی متوقف می شود چرخه بعدی را شروع می کند. تعمیر دیگ لباسشویی امری تخصصی بوده و رفع آن نیازمند داشتن تخصص در این حوزه و گذراندن دوره های آموزش تعمیرات لباسشویی می باشد. از جمله آموزشگاه هایی که به برگزاری دوره های تخصصی مکانیک خودرو درجه 2 و 1 می پردازد آموزشگاه فن آموزان بوده که این اموزشگاه به علت تحت نظارت بودن سازمان فنی و حرفه ای از اعتبار بالایی برخوردار بوده و در انتهای دوره مدرک تخصصی و معتبر فنی و حرفه ای به افراد ارائه می دهد. در ادامه مرحله به مرحله با نحوهی تعویض روغن خودرو با شما خواهیم بود و یاریتان خواهیم کرد که خود شما در منزل برای تعویض روغن ماشین اقدام کنید. شاهاسماعیلی قیمت چند نمونه روغن خارجی را مثال میزند: «برای مثال قیمت لیکومولی اصل حدود ۳۰۰ هزار تومان بود که الان به یک میلیون تومان نزدیک شده است، آن هم تقلبی. سیبک از چند اتصال ، بوش و یاتاقان تشکیل شده که در استقلال تعلیق چرخ های جلو نسبت به عقب خودرو موثر است.

اگر کنار زدید، منتظر بمانید تا موتور کمی خنک شود؛ سپس کاپوت را باز و همه چیز را بررسی کنید. با این کار از داغ شدن بیشتر آن جلوگیری میکنید تا بتوانید کنار بزنید. اما برخی اوقات این میزان، از مقدار نرمال تخطی می کند و افزایش پیدا می کند که مشخص ترین نشانه این مورد از دلایل کم شدن روغن از ماشین هم خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می باشد. تعویض روغن خودرو باید در هر بازه زمانی مشخص انجام شود تا دستگاه و موتور های داخل خودرو دچار آسیب دیدگی نشوند. البته در برخی موارد ممکن است مشکل در قفل مرکزی خودرو نیز باشد. استفاده از حرف W در این استاندارد نیز برای نشان دادن حداقل میزان گرانروی در سرمای زمستان است که از کلمهی Winter میآید. بیشتر علاقه مندان به خودرو به شما می گویند که روغن خودروی انبار شده همچنان باید هر 6 ماه یکبار تعویض شود.

سپس بخاری را تا آخر باز کنید. اگر بخاری ماشین شما به درستی کار نمیکند و باد گرمی ندارد یکی از دلایل آن میتواند خرابی رادیاتور بخاری باشد. در صورتی که با وجود کار کردن فنها آمپر خودرو پایین نیاید، احتمالا سطح آب رادیاتور خودرو پایین است. پس اگر میخواهید عملکرد خودرو تحت تاثیر قرار نگیرد باید حواستان به تعویض روغن بهموقع باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که روغن موتور خودروی شما مدت زمان زیادی طول می کشد تا سیاه شود، نشان دهنده عدم کیفیت کافی روغن می باشد. عموما از زمان تعویض روغن موتور تا اتمام تاریخ انقضای آن، میتوان گفت کاهش 1 لیتری روغن موتور طبیعی است و چندان مشکلی ندارد؛ به شرطی که این کاهش، به صورت ناگهانی اتفاق نیفتد. هنگامی که تعویض روغن به طور منظم انجام میشود، میزان انتشار گازهای خروجی کمتری خواهید داشت. بعد از جدا کردن سیم مربوط به گاز انتهای لوله اگزوز را از منیفولد دود جدا میکنید و پیچها را باز میکنید؛ و سپس همه قطعات را به طور جداگانه بررسی میکنید که مشکل موتور از کجا نشات گرفته است.

اگر مقدار خنک کننده پایین است، ریختن مقدار مناسبی میتواند از موتور شما محافظت کند و از داغی بیش از حد قبل از تعمیر و کمک خواستن پیشگیری کنند. با توجه به تورم قیمت در حال حاضر هزینه تعمیر یک قطعه کم تر از هزینه تعویض یک قطعه می باشد، اما در سال های قبل شاید هزینه تعویض یک قطعه به مراتب کم تر از هزینه تعمیر یک قطعه به شمار می رفت، از این رو می توان گفت که تعیین نرخ هزینه تعمیر یا تعویض را می توان این گونه در نظر داشت که با تعمیرکار ماشین خود به مشاوره نشست و بهترین تصمیم را برای افزایش کارایی رانندگی با ماشین مورد نظر اتخاذ نمود. شاهاسماعیلی که تعویضروغنی دارد درباره شرایط دستمزدها میگوید نرخنامه اتحادیه کفاف نمیدهد و «اگر بخواهیم بر اساس نرخ اتحادیه کاسبی کنیم عملا باید در اینجا را ببندیم».

انتقال قدرت در این سیستم زمانی است که شما موقعیت دسته دنده را عوض میکنید و باعث درگیر شدن دندهها و در نتیجه انتقال قدرت می­شوید. حواستان به آمپر آب خودرو باشد که باید هنگام خنک شدن موتور به حالت عادی برگردد. حین انتظارتان برای خنک شدن خودرو (وقتی چشمتان به آمپر آب نیز هست)، فکرتان را جمع کنید و از کسی کمک بخواهید. هنگام جوش آوردن و داغ شدن موتور چه کار کنیم؟ مشکل موتور خود را ریشهای حل کنید و از داغ شدن موتور خودروی خود به سادگی نگذرید. یادتان باشد که روشن شدن چراغ ترمز خودرو را جدی بگیرید و سریعاً برای بررسی و در صورت نیاز تعویض لنت ترمز اقدام نمایید. صبر کنید تا آمپر آب خودرو کمی عادیتر شود، سپس کاپوت را بالا بزنید. پیش از این درمورد تعویض روغن موتور در خانه به شما در مقاله ای آموزش های لازم را داده بودیم اگر تمایل دارید می توانید این مقاله با عنوان آموزش نحوه تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن ماشین در خانه را مطالعه نمایید. به گفته این فروشنده معمولا با فروش اقلامی مثل «مکملها یا وسایل دیگری که استفاده از آن لزومی ندارد دخل را سرپا نگه داشتهایم وگرنه صرفا با تعویض روغن و فیلتر هوا چرخمان نمیچرخد».

این ممکن است خشن به نظر برسد ، سایت tamirkaran-iran اما واقعیت است. مشکل یک موتور داغ کرده، خود به خود حل نمیشود، حتی اگر بعد از ریختن مایع خنک کننده خوب به نظر برسد. البته این کار شاید زیاد مفید نباشد، اگر شلنگ خنک کننده شما گرفته باشد یا منشأ مشکل، فن رادیاتور خراب یا واترپمپ باشد، طرز ریختن خنک کننده را از راهنمای خودروی خود بپرسید و جای مخزن را یاد بگیرید. تمیز کردن رادیاتور که به عنوان تمیز کردن خنک کننده نیز شناخته میشود، شامل دور ریختن خنک کننده قدیمی رادیاتور، شستن با مایع مخصوص و ریختن مایع خنک کننده جدید است. حتی اگر مایع خنک کننده را همیشه در مقدار مناسب نگه میدارید، به تدریج کثیف خواهد شد و باید عوض شود. روغن گیربکس اتوماتیک همچنین خاصیت خنک کنند­گی فوق ­العاده­­ای دارد که عملکرد آن بیشتر شبیه مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار