ضرورت تحکیم دوستی و درک متقابل مردم ایران و چین

رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین ضمن قدرانی از تلاش‌های سفارت در زمینه تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های چین که به دلیل شیوع کرونا ناگزیر به بازگشت به ایران شده بودند، خواستار ادامه این روند برای حل مشکل بازگشت همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های چین شد.

بروجردی با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که طیف گسترده‌ای از زمینه‌های همکاری میان دو کشور را شامل می شود، تسریع در اجرای برخی طرح‌های زیربنایی مهم از جمله احداث خط قطارهای تندرو در ایران از سوی شرکت‌های چینی ذیل این سند همکاری را یکی از راه‌های خنثی سازی فضاسازی هایی دانست که با هدف تاثیر گذاری بر افکار عمومی مردم ایران نسبت به چین انجام می‌شود.  

طرح پیشنهادهایی با هدف کمک به تقویت درک و شناخت متقابل مردم دو کشور نسبت به یکدیگر، به ویژه انجام فعالیت های مشترک فرهنگی، تقویت تبادلات فرهنگی در حوزه فیلم و تولید فیلم های مشترک در خصوص موضوعات مورد علاقه مردم دو کشور و همچنین بررسی راه های رفع موانع موجود در همکاری ها، از جمله مواردی بود که در این نشست دو ساعته مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، رئیس انجمن دوستی ایران و چین وسفیر چین در تهران در نشست مشترک روز چهارشنبه که به میزبانی سفارت چین برگزار شد، بر ضرورت تحکیم بیش از پیش دوستی و درک متقابل مردم دو کشور تاکید کردند.

سفیر چین نیز با تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌های فرهنگی، از برگزاری هفته فیلم چین در ایران در ماه‌های آینده خبر داد.

چانگ هوا در آغاز این نشست بار دیگر از اعلام حمایت قاطع دولت جمهوری اسلامی ایران درعالی ترین سطح و نیز حمایت انجمن دوستی ایران و چین از حاکمیت، تمامیت ارضی چین و اصل چین واحد مقابل اقدام مداخله‌جویانه آمریکا در اعزام رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان قدردانی کرد.

رییس انجمن دوستی ایران و چین و سفیر چین در تهران هر دو درباره این مهم اتفاق نظر داشتند که بدخواهان روابط دوستانه دو کشور و دو ملت ایران و چین از جمله آمریکا، نگران تقویت این روابط دوستانه هستند و سعی می‌کنند با شایعه سازی، دروغ پردازی و وارونه جلوه دادن حقایق، علیه این روابط صمیمی فضاسازی کنند.

علاءالدین بروجردی نیز واکنش قاطع چین به این رفتار مداخله جویانه و خودسرانه واشنگتن را مورد ستایش قرار داد و با اشاره به اتخاذ مواضع قاطع مشابه از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه اقدامات مخرب و مداخله جویانه واشنگتن در موارد مختلف، تاکید کرد: بدون تردید اگر این دست اقدامات آمریکا با پاسخ و واکنش قاطع مواجه نشود، آنها به این رفتار خود ادامه خواهند داد و حتی گام های بعدی را بلند تر خواهند براشت.

چانگ هوا همچنین ضمن ابراز خرسندی از فعال شدن دفاتر نمایندگی انجمن دوستی ایران و چین در استان های مخلتف، از گسترش فعالیت های این انجمن در حدود یک سال اخیر با هدف کمک به پیشبرد اهداف مشترک و توسعه روابط قدردانی کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84849705/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86