صدای قطار سوپاپ – از کجا می آید؟

صدای قطار سوپاپ - از کجا می آید؟

صدای قطار سوپاپ - از کجا می آید؟  - این بد است ؟صدای قطار سوپاپ - از کجا می آید؟  - این بد است ؟
صدای قطار سوپاپ – از کجا می آید؟ – این بد است ؟

صدای قطار سوپاپ معمولاً به دلیل فاصله زیاد بین دو قسمت داخلی موتور است.

هر شیر از یک فنر سوپاپ استفاده می کند که آن را به موقعیت بسته اولیه خود باز می گرداند.

بنابراین، اگر یک فنر سوپاپ شکسته یا لوب میل بادامک فرسوده شده باشد. سپس باعث می شود که موتور صدای ضربه یا کلیک ایجاد کند، به دلیل فاصله بیش از حد.

صدای قطار سوپاپ، شبیه صدای کلیک چرخ خیاطی است. و فرکانس صدای صدای قطار سوپاپ، نیمی از سرعت میل لنگ است.

سر و صدا در واقع از کجا می آید

صدای تیک تاک یکی از صدای بسیار رایج قطار سوپاپ است. همچنین، اگر موتور دارای بالابرهای جامد (مکانیکی) باشد که این را برطرف می کنند، معمولاً نیاز به تنظیم دارد.

صدای قطار سوپاپ از تیک تاک بالابر سوپاپصدای قطار سوپاپ از تیک تاک بالابر سوپاپ
صدای قطار سوپاپ از تیک تاک بالابر سوپاپ

به احتمال زیاد، زیرا مقدار شلاق سوپاپ یا بازی آزاد، بسیار زیاد است. مشکل تشخیص و تصحیح صدای قطار سوپاپ، این است که اجزای زیادی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد نویز شوند.

در نتیجه، هر قطار سوپاپ پر سر و صدایی از تنظیم نادرست رنج نمی برد. به همین دلیل، حتی پس از تنظیم صحیح سوپاپ ها، ممکن است موتور همچنان پر سر و صدا باشد. اگر اینطور است، پس مشکل از شلاق سوپاپ نیست. از طرف دیگر، خرابی مکانیکی ناشی از سایش، احتمالاً باعث ایجاد صدا می شود.

اگرچه دلایل احتمالی زیادی وجود دارد، اما بالابر سوپاپ اغلب منبع صدا است. یکی دیگر از دلایل صدای قطار سوپاپ می تواند نتیجه ماشینکاری سرسیلندر و نشیمنگاه سوپاپ باشد. زیرا، این هندسه بازوی راکر را تغییر می دهد.

ماشینکاری سر سیلندرماشینکاری سر سیلندر
ماشینکاری سر سیلندر

بسیاری از مکانیک ها فکر می کنند که علت این امر، بالابرهای هیدرولیک معیوب است. این نادرست است. بالابر فقط به شرایط پاسخ می دهد و سعی می کند خود را با آنها وفق دهد. به همین دلیل، بسیار مهم است که مطمئن شوید که قطار سوپاپ مقصر است.


مهم است که به یاد داشته باشید که شرایط مختلف می تواند صدا ایجاد کند. و برخی صداها شبیه صدایی است که در اثر خرابی یا از کار افتادن بالابر سوپاپ ایجاد شده است.

برخی از این شرایط عبارتند از:

  • عدم روانکاری، بین بازوی راکر و میله فشار
  • عدم روانکاری، بین بازوی راکر و انتهای میل سوپاپ
  • راهنمای بیش از حد سوپاپ تا فاصله ساقه سوپاپ
  • نوک سوپاپ ها و/یا لنت های بازویی که به شدت فرسوده شده اند
  • لوب های میل بادامک فرسوده
  • یک نشیمن سوپاپ شل، روی سرها با درج
  • یک سوپاپ تاب دار
  • فاصله بیش از حد بین بالابر و سوراخ سوراخ بالابر در بلوک
  • شفت بازوی تکان دهنده شل
  • فنر سوپاپ شکسته
تنظیم شلاق سوپاپتنظیم شلاق سوپاپ
تنظیم شلاق سوپاپ

بنابراین، اگر صدای موتور ناشی از یکی از موارد ذکر شده نیست. سپس، ممکن است یک بالابر شیر هیدرولیک باشد.


جدا کردن سر و صدا

اکنون باید بالابر شکست خورده را ایزوله کنید. یک روش ساده، استفاده از یک تکه شلنگ باغچه است. درپوش های سوپاپ را بردارید. در حالی که موتور روشن است، یک سر شلنگ را نزدیک نگهدارنده فنری هر سوپاپ ورودی و خروجی قرار دهید. انتهای دیگر شلنگ را به گوش خود بگذارید. در نتیجه، بسیار آشکار خواهد بود که بالابر سوپاپ متخلف است.

گوش دادن به صدای قطار شیر با شیلنگ باغگوش دادن به صدای قطار شیر با شیلنگ باغ
گوش دادن به صدای قطار شیر با شیلنگ باغ

راه های دیگر برای یافتن بالابر سوپاپ معیوب. با موتور خاموش. هر یک از بازوهای راکر را در سمت میله فشار دهید. اگر بازوی راکر آزاد باشد یا احساس اسفنجی داشته باشد. این نشانگر خوبی است که بالابر سوپاپ خیلی سریع نشت می کند یا روغن را حفظ نمی کند.

هنگامی که بالابر ایجاد کننده صدا را پیدا کردید، باید دلیل خرابی آن را تعیین کنید.


چهار نوع صدای قطار سوپاپ وجود دارد که ممکن است آن را تجربه کنید. یک بالابر سوپاپ ناکارآمد یا از کار افتاده، ممکن است باعث هر یک از آنها شود:

صدای بلند، رپ

بنابراین، یک پیستون گیر کرده در داخل بدنه بالابر نیز می تواند دلیل آن باشد. این معمولاً به دلیل لاک زیاد بین پیستون و بدنه است.

پیستون گیر کرده در داخل بدنه بالابرپیستون گیر کرده در داخل بدنه بالابر
پیستون گیر کرده در داخل بدنه بالابر

همچنین، توسط خاک یا سایر مواد خارجی که بین پیستون و بدنه فرو رفته است. یکی دیگر از دلایل صدای رپ بلند، ساییدگی بیش از حد پایه یا پا در خود بالابر است.

صدای تیک تاک متوسط

این می تواند نتیجه لاک بیش از حد باشد. پوشیدن کف تشک بالابر نیز می تواند منبع سر و صدا باشد. عدم وجود روی در روغن در هنگام شکستن اولیه. سطح صدا به مقدار لاک و درجه سایش بستگی دارد. دو دلیل دیگر برای صدای تیک تاک متوسط، نشت بیش از حد سریع یا کند است.

پوشیدن در پایین بالابرپوشیدن در پایین بالابر
پوشیدن در پایین بالابر

نشتی آهسته، به طور کلی باعث می شود موتور فقط زمانی که سرد است و روغن غلیظ است، نویز داشته باشد. با نشتی سریع، هنگام گرم شدن موتور، قطار سوپاپ پر سر و صدا می شود. در صورتی که چک توپ در بالابر نتواند مهر و موم شود، نشت سریع به پایین نیز رخ خواهد داد.

تیک تیک متناوب

یافتن این نوع نویز به دلیل ماهیت آن دشوار است. چند تیک وجود خواهد داشت و سپس ساکت خواهد شد. اما، سر و صدا پس از مدت کوتاهی باز خواهد گشت.

تیک تیک متناوب صدای قطار شیرتیک تیک متناوب صدای قطار شیر
تیک تیک متناوب صدای قطار شیر

علت معمول کلیک های متناوب، یک تکه کثیفی بسیار کوچک است. زیرا توپ را برای چند ثانیه از صندلی خارج می کند و سپس از آن عبور می کند. در موارد نادر، علت صدا، چک کردن توپ حفره‌دار یا صاف است.

صدای قطار شیر عمومی

گاهی اوقات صدا در کل قطار سوپاپ پخش می شود. و معمولاً وزن روغن یا خود منبع روغن است. روغن زیاد در میل لنگ باعث ایجاد کف و هوادهی می شود. هنگامی که هوا وارد بالابرها می شود، آنها به درستی کار نمی کنند. عرضه ناکافی روغن به بالابرها نیز می تواند باعث ایجاد صدای عمومی قطار دریچه شود.

روغن موتور هوادهی شده (حباب های هوا)روغن موتور هوادهی شده (حباب های هوا)
روغن موتور هوادهی شده (حباب های هوا)

این می تواند نتیجه این موارد باشد:

  • روغن خیلی کم در میل لنگ
  • پمپ روغن به درستی کار نمی کند
  • مسدود شدن خطوط اصلی گالری نفت

روغن موتور بیش از حد غلیظ باعث می شود که در هنگام راه اندازی سرد موتور، کل سوپاپ صدا ایجاد کند. هنگامی که روغن گرم می شود و به درستی شروع به جریان می کند، صدا کاهش می یابد. بنابراین، موتوری با روغن غلیظ، در هوای سردتر نسبت به ماه های تابستان مستعد سروصدا خواهد بود.

نتیجه

بنابراین، به عنوان یک مکانیک، نسبتاً اغلب عبارت “موتور من صدای عجیبی تولید می کند” را می شنوید. اگرچه دلایل احتمالی زیادی وجود دارد، اما بالابر سوپاپ اغلب منبع صدا است.

توسط دنی بندر

منبع: https://dannysengineportal.com/valve-train-noise-where-is-it-coming-from-is-it-bad/