شیر کنترل هوای آرام (IAC) – عملکرد – علائم خرابی

شیر کنترل هوای آرام (IAC) - عملکرد - علائم خرابی

شیر کنترل هوای آرام (IAC) - عملکرد - علائم خرابی - تست
شیر کنترل هوای آرام (IAC) – عملکرد – علائم خرابی – تست

بنابراین، شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) وظیفه مدیریت دور آرام موتور را بر عهده دارد.

مهمتر از همه، شیر کنترل هوای دور آرام (IAC)، یکی از اجزای اصلی مدیریت موتور است.

بنابراین، کاهش یا افزایش (RPM) موتور بسته به شرایط فعلی کار.

تابع

این شیر کنترل هوای آرام (IAC) معمولاً به بدنه دریچه گاز و در کنار منیفولد ورودی وصل می شود. اما این واحد کنترل موتور (ECU) است که تمام عملکردهای سوپاپ را مدیریت می کند.

شیر کنترل هوای آرام (IAC)
شیر کنترل هوای آرام (IAC)

بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند، مانند بار موتور و دما، سرعت دور آرام را متناسب با آن تغییر می‌دهد. بنابراین، اگر یک وسیله نقلیه به طور نامنظم در حال آرام کردن باشد و افزایش یابد، این می تواند نشانه ای از خرابی دریچه کنترل هوای آرام (IAC) باشد.

علائم رایج دریچه کنترل هوای بد یا از کار افتاده (IAC)

بنابراین، هنگامی که شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) از کار بیفتد، می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. و در برخی موارد حتی ممکن است آن را غیرقابل رانندگی کند. معمولاً خرابی یا خرابی دریچه کنترل هوای دور آرام (IAC) چند علامت خرابی ایجاد می کند.

سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC).
سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC).

برخی از علائم شکست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرعت دور آرام نامنظم

بنابراین، یکی از رایج ترین علائم مرتبط با مشکل دریچه کنترل هوای دور آرام (IAC) نامنظم بودن سرعت دور آرام است. (IAC) برای تنظیم و حفظ دور آرام موتور با یک نرخ ثابت برنامه ریزی شده است. بنابراین، اگر سوپاپ از کار بیفتد یا هر گونه مشکلی داشته باشد، می تواند باعث شود که سرعت دور در حالت دور بیفتد. این ممکن است منجر به یک سرعت غیرعادی بالا یا پایین در بیکاری شود. و در برخی موارد، سرعت بیکار فزاینده ای که به طور مکرر بالا می رود و سقوط می کند.

روشن شدن چراغ موتور (CEL) را بررسی کنید

یکی دیگر از علائم احتمالی مشکل در شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) روشن شدن (CEL) است. در نتیجه، ماژول کنترل موتور مشکلی را در مدار یا سیگنال (IAC) تشخیص می‌دهد.

بررسی چراغ موتور (CEL)
بررسی چراغ موتور (CEL)

اما، (CEL)، همچنین می تواند برای بسیاری از مسائل دیگر وارد عمل شود. بنابراین، اسکن کامپیوتر برای کدهای مشکل، بسیار توصیه می شود.

دور موتور خشن

یک دریچه کنترل هوای آزاد سالم معمولی (IAC) باعث می شود خودروی شما در حالت آرام آرام باشد. اما اگر سوپاپ به هر دلیلی خراب شود، دور آرام از صاف به ناهموار می شود. هر زمان که وسیله نقلیه شما با موتور روشن متوقف شود، یک دور آرام خشن باعث ایجاد ارتعاشات شدید می شود. از آنجایی که هوای کمتری به موتور در حالت بیکار وارد می شود، خودرو با تکان های شدید واکنش نشان می دهد.

توقف موتور

یکی دیگر از علائم جدی تر مشکل (IAC) خاموش شدن موتور است. اگر شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) به طور کامل از کار بیفتد، ممکن است خودرو را بدون منبع هوا ترک کند. این ممکن است باعث از کار افتادن موتور در حین کار شود. و در برخی موارد ممکن است منجر به موتوری شود که به هیچ وجه در حالت آرام کار نمی کند.

توقف تحت بار

گاهی اوقات خاموشی موتور خود به خود اتفاق می افتد. در حالی که در مواقع دیگر افزایش بار روی موتور باعث از کار افتادن آن می شود. به عنوان مثال، اگر بخاری یا کولر خود را روشن کنید، احتمالاً موتور شما بلافاصله پس از آن از کار می افتد. و فرمان نیز ممکن است احساس کند که به یک سمت کشیده شده است.

نحوه تمیز کردن شیر کنترل هوای دور آرام (IAC)

یکی از مشکلات رایج تجمع رسوبات کربن یا لاک سوختی در شیر کنترل سرعت دور آرام است. درمان این وضعیت، تمیز کردن سوپاپ، با مقداری پاک کننده گاز آئروسل یا پاک کننده بالای موتور است.

پاک کننده بدنه دریچه گاز و ورودی هوا
پاک کننده بدنه دریچه گاز و ورودی هوا

این دستورالعمل های رایج را دنبال کنید:

  1. مجرای ورودی هوا را از بدنه دریچه گاز جدا کنید.
  2. موتور را روشن کنید، سپس دور آرام را افزایش داده و روی 1000 تا 1500 دور در دقیقه نگه دارید.
  3. پاک کننده دریچه گاز یا پاک کننده موتور را در گلوی بدنه دریچه گاز اسپری کنید. اما، سعی کنید درگاه بای پس هوای غیرفعال را هدف بگیرید.
  4. موتور را خاموش کنید تا تمیزکننده در گذرگاه (IAC) خیس شود.
  5. حدود سه دقیقه صبر کنید.
  6. موتور را مجددا راه اندازی کنید، دور موتور را روی 1000 تا 1500 دور در دقیقه نگه دارید و دوباره فرآیند تمیز کردن را تکرار کنید.
  7. موتور را دوباره خاموش کنید و مجرای ورودی هوا را دوباره به بدنه دریچه گاز وصل کنید.
  8. موتور و دور را روشن کنید و روی 1500 تا 2000 دور در دقیقه نگه دارید. در نتیجه، تا زمانی که دود سفیدی از لوله اگزوز خارج نشود.
  9. اگر بعد از این نیز سرعت دور آرام افزایش یافت، شیر (IAC) معیوب است و باید تعویض شود.

کد موتور مرتبط P0505

اگر کد P0505 بلافاصله پس از تعویض یا جدا شدن باتری ظاهر شد. سپس، ایده خوبی است که روش یادگیری مجدد بیکار را امتحان کنید. این روش برای خودروهای مختلف متفاوت است.

نحوه انجام تست پایه

در صورت بروز خطای الکتریکی، یک فنر شیر دوار را در یک موقعیت ثابت نگه می دارد. در نتیجه، سرعت دور آرام به حدود 1200 RPM افزایش می یابد. (ECM) دارای یک سیستم خودآموزی است که به آن امکان می دهد تا سرعت دور آرام ایده آل را یاد بگیرد. به دلیل این ویژگی، شیر کنترل هوای آزاد (IAC) قابل تنظیم نیست.

ابتدا کابل منفی باتری را جدا کرده و کانکتور (IAC) را جدا کنید.

نحوه تست مدارهای درایور سیم پیچ در شیر (IAC):

با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، مقاومت بین پایه های 3 و 2 در شیر (IAC) را اندازه گیری کنید.
مقاومت باید 10-14 اهم باشد. اگر مقاومت خوب بود، به مرحله بعد بروید. در نهایت، اگر مقاومت خارج از محدوده است، (IAC) را جایگزین کرده و دوباره تست کنید.

مولتی متر دیجیتال
مولتی متر دیجیتال

با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، مقاومت بین پایه های 1 و 2 در شیر (IAC) را اندازه گیری کنید.
مقاومت باید 10-14 اهم باشد. اگر مقاومت خوب بود، به مرحله بعد بروید. در نهایت، اگر مقاومت خارج از محدوده است، شیر کنترل هوای آزاد (IAC) را تعویض کرده و مجددا تست کنید.

نحوه تست سرب ولتاژ:

  • با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، ولتاژ را در ترمینال 2 اندازه گیری کنید. احتراق را روشن کنید و ولتاژ بین ترمینال 2 و زمین را اندازه بگیرید.
  • ولتاژ باید ولتاژ باتری باشد. اگر ولتاژ وجود ندارد یا خارج از محدوده است، مدار را تعمیر کنید. اگر ولتاژ خوب است، به مرحله بعدی بروید.

نحوه تست بازگشت سیگنال:

  • با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، ولتاژ را در ترمینال 1 اندازه گیری کنید. احتراق را روشن کنید و ولتاژ بین ترمینال 1 و زمین را اندازه بگیرید.
  • ولتاژ باید حدود 6.0-8.5v باشد. اگر ولتاژ وجود ندارد یا خارج از محدوده است، مدار را تعمیر کنید. اگر ولتاژ خوب است، به مرحله بعدی بروید.

در نهایت نحوه تست مدار زمین:

  • با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال، مقاومت را در ترمینال 3 اندازه گیری کنید. احتراق را روشن کنید، و مقاومت بین ترمینال 1 و زمین را اندازه بگیرید.
  • مقاومت باید 0 اهم باشد. اما اگر تداوم وجود ندارد یا خارج از محدوده است، مدار را تعمیر کنید. در نهایت، اگر تداوم خوب است، سنسور (CMP) را جایگزین کرده و دوباره تست کنید.
سنسورهای لنگ و دوربین (CKP) (CMP)
سنسورهای لنگ و دوربین (CKP) (CMP)

نتیجه

بنابراین، اگر وسیله نقلیه شما هر یک از علائم بالا را داشت، ابتدا آزمایش را انجام دهید. در نهایت، اگر شیر کنترل هوای دور آرام از کار افتاد، فقط آن را تعویض کنید.

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/idle-air-control-valve-iac-function-failure-symptoms-testing/