سفیر ایران در چین: ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک چین باشد

وی با بیان اینکه امروز در عصری زندگی می کنیم که ارتباطات مردم با مردم عامل سرنوشت سازی برای گسترش و پایداری روابط دوستانه بین کشورهاست، اظهار کرد: انجمن‌های دوستی چین و ایران نقش بسزایی در برقراری و تعمیق این ارتباطات ایفا نموده که می‌توان تاثیرات آن رادر عرصه‌های مختلف روابط دو کشور مشاهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین ضمن ابراز امیدواری به بهبود شرایط همه‌گیری کرونا و بازگشت و افزایش شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های چین، گفت: این دانشجویان می‌توانند سفیرانی برای معرفی ایران به جامعه چین باشند. علاوه بر همکاری‌های علمی و دانشجویی، گسترش ارتباطات گردشگری نیز می‌تواند سهم بسزایی در ارتباطات مردم با مردم دو کشور داشته باشد.

کشاورززاده با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دو کشور و برنامه‌های این رویداد گفت: روابط دو کشور اکنون با عزم و اراده محکم رهبران عالی ایران و چین  به سطح روابط دو کشور به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محمد کشاورززاده در سیزدهمین نشست انجمن دوستی ایران و چین ضمن ابراز خرسندی از سخنرانی در اجلاس سالیانه انجمن های دوستی ایران و چین درباره سابقه روابط و دوستی ایران و چین گفت: پیشینه روابط دو کشور به عنوان دو تمدن تاریخی کهن به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. در آن هنگام جاده ابریشم پل ارتباط دوستانه میان دو کشور بوده و مردمان دو کشور نیز در اثر این مراودات تاریخی از یکدیگر تاثیر متقابل پذیرفته‌اند تاثیراتی که شاید امروز ما هم ریشه باستانی آن‌ها را به درستی به خاطر نداشته باشیم.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: بررسی و مطالعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان‌های مختلف کشور و استفاده از آن برای پیشبرد و تقویت اهداف تعریف شده در روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین به ویژه در جهت کمک به تحقق هر چه مطلوب تر برنامه جامع همکاری ایران و چین، از جمله راه هایی است که انجمن های دوستی می توانند در آن بسیار تاثیرگذار عمل کنند.

کشاورززاده این نوع همکاری‌های برد-برد میان دو کشور را قابل گسترش به سایر عرصه‌ها دانست و گفت: عرصه‌هایی از روابط که مردم از آن منتفع شوند و ارتباطات مردم با مردم تقویت شود.

کشاورززاده بیان کرد: از طرفی فضای مجازی بستر جدید و بسیار مناسبی برای شناساندن ظرفیت‌های دو کشور به یکدیگر و توسعه روابط است که لزوم بهره گیری بیشتر از دانشجویان و جوانان و تزریق نیروهای متخصص در این زمینه را بیش از پیش نشان می‌دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: امروز نیز جاده ابریشم تاریخی احیا گردیده است؛ ولی ارتباط مردم دو کشور تنها محدود به تجارت و بازرگانی نمی شود. امروز همکاری دو کشور دوست ایران و چین در تمام زمینه ها رو به گسترش می باشد. امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات، بستر و ابزار گسترش روابط میان دو ملت بیش از پیش مهیا است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین موضوع خواهرخواندگی میان چند شهر ایران و چین و گشایش کنسولگری چین در بندرعباس را از دیگر اخبار و ظرفیت‌های تقویت روابط و همکاری‌های فرهنگی دو کشور در ماه‌های گذشت اعلام کرد.  

کشاورززاده خاطرنشان کرد: علیرغم پیشرفت‌های بدست آمده در سطوح همکاری ایران و چین، هنوز مردم دو کشور شناخت و ارتباط کافی با یکدیگر ندارند.

سفیر ایران در چین ایده کمربند-جاده فرصت مناسبی را برای دو کشور و مردمانش دانست و گفت: باید ایران و چین به عنوان دو کشور مهم مسیر جاده ابریشم آشنا گردند. در صورت شناخت صحیح مردم خودشان در توسعه روابط دو کشور گام خواهند برداشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد ثمرات حضور و همفکری حاضران در این نشست در جهت ارتقای روابط دو کشور باشیم.

دیپلمات ارشد وزرات خارجه افزود: از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی ایران برای تجارت چین با کشورهای اروپایی بی نظیر است. ایران پل میان چین و اروپا و پلی میان آسیای مرکزی با آبهای آزاد است.

کشاورززاده تاکید کرد: یک کمربند- یک جاده بستری برای همکاری‌های برد-برد میان دو کشور و رسیدن به آینده ای مشترک است.

وی به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور و وزرای امور خارجه و همچنین سایر تعاملات مقامات دو کشور، اشاره کرد و تصریح کرد: همکاری دو کشور در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی در حال گسترش است و مقامات دو کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند که در پنجاه سال دوم روابط، افق جدید پیش روی همکاری ایران و چین قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز سرعت تحولات در دو کشور بسیار بالاست، تصریح کرد: چین و ایران امروز با چین و ایران سالیان گذشته متفاوت هستند. بسیاری از حاضران در این نشست که برای سالهای طولانی با دو کشور در ارتباط هستند، این سرعت پیشرفت را حس کرده‌اید. ما باید تلاش کنیم تا ملت‌هایمان با پیشرفت‌های دو کشور و وضعیت کنونی آنها آشنا شوند.

سیزدهمین نشست وبیناری مشترک سالانه انجمن دوستی ایران و چین با حضور سفرای دو کشور، روسای انجمن ها و برخی سفرای سابق و کارشناسان حوزه روابط دو کشور برگزار شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84863178/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF

وی با بیان اینکه همکاری‌های علمی و دانشگاه یکی دیگر از این عرصه هاست، گفت: گسترش علم و دانش کلید اصلی توسعه هر کشوری است.

کشاورززاده ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن همراه با شما و در کنار شما تلاش خود را برای گسترش روابط دوستانه دو ملت و دو دولت انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک برای چین باشد؛ تصریح کرد: ایران دارای دومین منابع نفت و گاز در دنیا می‌باشد و می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی و امنیت آن برای چین داشته باشد.