روسیه ۳۸۴ قانون گذار ژاپنی را تحریم کرد

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

این تحریم‌ها همچنین بیش از ۲۰۰ شرکت و سازمان روس و بلاروسی را نیز هدف قرار می‌دهند. 

به گزارش جمعه شب ایرنا از استریت تایمز، وزارت خارجه روسیه نمایندگان پارلمان ژاپن را در لیست سیاه قرار داد و نام آن‌ها را در تارنمای خود منتشر کرد. 

پیش از این ژاپن حدود ۸ درصد از نیاز خود به گاز طبیعی را از طریق واردات از روسیه تامین می‌کرد. 

ژاپن تاکنون چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده است. تحریم‌های توکیو علیه روسیه شامل بیش از ۸۰۰ شخصیت از روسیه، بلاروس، دونتسک و لوگانسک می‌شوند. 

توکیو ابراز امیدواری کرده است که سهام خود در این پروژه را بدست آورد. این کشور اعلام کرده که مشارکت در این پروژه برای امنیت انرژی ژاپن ضروری است زیرا ژاپن به شدت به واردات انرژی وابسته است.

در ماه مه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ورود ده‌ها مقام ژاپنی از جمله فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور را به دلیل پیوستن توکیو به تحریم‌های بین المللی علیه مسکو ممنوع کرده است. 

اما ژاپن به تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های روسیه بسنده نکرده و صادرات ۳۰۰ قلم کالا و فناوری به روسیه را نیز ممنوع کرده است. 

پیش از این، بخش عمده‌ای از گاز تولید شده در این پروژه به ژاپن تحویل داده می‌شد. 

روسیه در تاریخ ۱ ژوئیه سال جاری، سهام ژاپن در پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ در جزیره ساخالین که در شرق روسیه واقع است را به یک شرکت روس واگذار کرد. 

مسکو همچنین این افراد را به اتخاذ موضعی غیردوستانه و ضد روسیه به ویژه از طریق ابراز اتهام‌های بی‌اساس علیه مسکو در خصوص “عملیات ویژه نظامی در اوکراین” متهم کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌اشپنجمین ماه خود را می‌گذراند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84822287/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%DB%B3%DB%B8%DB%B4-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AFدر ماه جاری رسانه‌های روسیه گزارش کردند که ژاپن به بهانه جنگ اوکراین، ۵۷ شخصیت و ۶ نهاد و شرکت روس را تحریم کرده است. در میان افراد تحریم شده معاون نخست‌وزیر روسیه و دو مقام منطقه خرسون نیز به چشم می‌خورند.