رله فن خنک کننده – چه کاری انجام می دهد – علائم خرابی

رله فن خنک کننده - چه کاری انجام می دهد - علائم خرابی

رله فن خنک کننده - چه کاری انجام می دهد - علائم خرابی - تست
رله فن خنک کننده – چه کاری انجام می دهد – علائم خرابی – تست

رله فن خنک کننده اساساً به عنوان کلید روشن/خاموش برای فن های خنک کننده موتور عمل می کند.

و بنابراین یک جزء الکتریکی مهم در سیستم خنک کننده موتور است.

در نتیجه اکثر فن های خنک کننده از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند. و دارای جریان متوسط ​​تا زیاد هستند. اما استفاده از رله فن خنک کننده این مشکل را حل می کند.

بنابراین، زمانی که پارامترهای صحیح برآورده شوند. سپس، یک سوئیچ دما یا کامپیوتر، رله فن خنک کننده را فعال می کند.


رله فن خنک کننده، چه کاری انجام می دهد

یک رله از جریان الکتریکی نسبتاً کمی استفاده می کند که می تواند روشن یا خاموش شود، جریان الکتریکی بسیار بزرگتری. بنابراین، یک رله اساسا یک آهنربای الکتریکی است. به عنوان مثال، سیم پیچی که با عبور جریان الکتریسیته به آهنربای موقتی تبدیل می شود. می توانید رله را نوعی اهرم الکتریکی در نظر بگیرید. آن را با یک جریان کوچک روشن کنید. سپس، یک مورد دیگر با استفاده از جریان بسیار بزرگتری روشن می شود.

چرا مفید است؟ همانطور که از نام آن پیداست، بسیاری از سنسورها قطعات فوق العاده حساسی از تجهیزات الکترونیکی هستند. و فقط جریان های الکتریکی کوچک تولید کنید. اما، اغلب ما به آنها برای رانندگی قطعات بزرگتر از تجهیزات، که از جریان های بزرگتری استفاده می کنند، نیاز داریم. در نتیجه، رله ها شکاف را پر می کنند و این امکان را برای جریان های کوچک فراهم می کنند تا جریان های بزرگتر را فعال کنند. این شامل رله پمپ سوخت نیز می شود.


علائم شایع شکست:

موتور داغتر از معمولی کار می کند

موتوری که داغ یا بیش از حد گرم می شود. این یکی از اولین علائمی است که معمولاً با رله فن خنک کننده بد یا خراب همراه است.

هواداران خنک کننده، که نمی آیند

یکی دیگر از علائم رایج زمانی است که فن ها اصلاً روشن نمی شوند. بنابراین، اگر رله فن خنک کننده از کار بیفتد، قادر به تامین برق فن ها نخواهد بود. در نتیجه فن ها کار نمی کنند.

فن های خنک کننده، که خاموش نمی شوند

این یکی دیگر از علائم (کمتر رایج) خرابی یا خراب بودن رله فن خنک کننده است، اما این اتفاق می افتد. فن های خنک کننده که همیشه کار می کنند و خاموش نمی شوند.


فن خنک کننده موتور، چگونه آن را آزمایش کنیم

راه سریع برای تشخیص اینکه آیا فن(های) برقی کار می کنند یا خیر، روشن کردن موتور است. سپس اجازه دهید به دمای عملیاتی نرمال برسد و سپس تهویه مطبوع را روشن کنید. فن خنک کننده در محفظه موتور، باید روشن شود تا هوا را از طریق رادیاتور و کندانسور A/C بکشد.

در بسیاری از وسایل نقلیه، ممکن است دو طرفدار وجود داشته باشد:

  • یک فن خنک کننده اصلی، برای رادیاتور.
  • فن دوم، برای کندانسور.

هر دو طرفدار باید وقتی تهویه مطبوع روشن است روشن شوند.

اگر یک یا هر دو طرفدار نتوانند وارد زمین شوند. سپس، عدم خنک کننده اضافی ارائه شده توسط فن، ممکن است باعث عملکرد ضعیف خنک کننده A/C شود. همچنین ممکن است کمپرسور تهویه مطبوع بیش از حد گرم شود و از کار بیفتد. موتور همچنین ممکن است داغ شود و بیش از حد گرم شود.


مشکلات در مدار رله فن خنک کننده

مدار معمولی فن خنک کننده الکتریکی شامل یک سنسور دما، یک رله، یک ماژول کنترل و موتور فن است. رله قطعه ای است که اغلب از کار می افتد. پس حتما رله و همچنین منبع تغذیه و اتصالات زمین آن را تست کنید.

یک سیم پیچ رله خوب معمولا 40 تا 80 اهم می خواند. اگر مقاومت بالا باشد، سیم پیچ ممکن است همچنان کار کند. اما، زمانی که بارهای الکتریکی زیاد است، خراب است یا ممکن است کار نکند. اگر سیم پیچ مقاومت نداشته باشد باز است و از کار افتاده است. رله را تعویض کنید.
یکی دیگر از تست های ساده رله، تکان دادن آن است. اگر صدایی در داخل شنیدید، احتمالا آرمیچر رله شکسته است.


سه نوع اصلی رله وجود دارد:

1- به طور معمول باز است

آرمیچر بسته می شود، زمانی که سیم پیچ برق می گیرد، تا برق را به موتور فن هدایت کند.

2- به طور معمول بسته است

آرمیچر معمولا بسته است. و در هنگام پرانرژی باز می شود.

3- رله دوگانه

این نوع جریان را در زمان باز و بسته در دو مدار مختلف هدایت می کند.


نتیجه

رله فن خنک کننده اساساً به عنوان سوئیچ فن های خنک کننده موتور عمل می کند. و بنابراین یک جزء الکتریکی مهم در سیستم خنک کننده موتور است. در نهایت، اگر مشکوک هستید که رله فن خنک کننده شما ممکن است مشکل داشته باشد، آن را بررسی کنید. تست پایه برای هر رله

توسط دنی بندر



منبع: https://dannysengineportal.com/cooling-fan-relay-what-does-it-do-failure-symptoms-testing/