المانیتور: ایران به ارزش بریکس می‌افزاید

المانیتور با اشاره به سخنرانی مجازی سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس و اعلام آمادگی تهران برای به اشتراک گذاشتن قابلیت‌های گسترده خود و پتانسیل لازم جهت کمک به بریکس بمنظور دستیابی به اهدافش، افزود: اکنون با ورود ایران، به ارزش بریکس افزوده خواهد شد زیرا این کشور یک چهارم منابع نفت جهان را در اختیار دارد و دومین کشور دارنده بیشترین ذخایر گازی در جهان است.

المانیتور در نتیجه گیری گزارش خود نوشت: در نهایت، بریکس می‌تواند به باشگاهی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در خارج از ایالات متحده تبدیل شود. مدتی است که این گروه روی سیستم پرداخت متقابل، آژانس رتبه بندی اعتباری، بانک ارزی و مکانیزم ذخیره کار می کند. به این ترتیب، کشورهای عضو ممکن است از تحریم های ایالات متحده بگریزند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84819918/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%AF

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری امروز چهارشنبه با اشاره به درخواست عضویت ایران درگروهی که اقتصادهای نوظهور برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی و روسیه حضور دارند، نوشت: در سطح جهانی این مجمع شامل ۴۰ درصد جمعیت و ۲۶ درصد از اقتصاد جهان است. طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، چین بزرگترین اقتصاد در این گروه است و بیش از ۷۰ درصد ۲۷.۵ تریلیون دلار ارزش کل بریکس را تشکیل می‌دهد درحالیکه سهم هند به عنوان دومین کشور ۱۳ درصد است و روسیه و برزیل رویهمرفته ۷ درصد باقی مانده را به خود اختصاص می‌دهند.

حمیدرضا عزیزی عضو موسسه آلمانی امور امنیتی و بین‌الملل در برلین به المانیتور گفت: دولت حسن روحانی (رییس جمهوری پیشین ایران) تلاش داشت یک سیاست خارجی متوازن را دنبال کند و بر این باور بود که روابط عادی با غرب کلید گسترش روابط با شرق است و بالعکس. اما از زمان آغاز کار رئیسی در سال گذشته، سیاست خارجی ایران به تدریج به معنای سنتی کلمه ضد غربی شد.

این پایگاه خبری مشارکت ایران در بریکس پس از پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را دومین گام به سمت شرق خواند و ادامه داد: دبیرکل مجمع جهانی اقتصاد به گلوبال تایمز گفته است که حضور ایران در بریکس یعنی کانال‌های موثرتر و نزدیک‌تر بین منابع و بازارها که به نفع تمام اعضا است.

اشوک سواین استاد دانشگاه اوپسالا سوئد نیز با توجه به تعامل عمیق تهران با پکن و مسکو به این پایگاه خبری، گفت: ایران با پیوستن به بریکس سود قابل توجهی به دست خواهد آورد، زیرا این کشور قصد ندارد متحد غرب باشد و روابطش با چین و روسیه بیشتر به عنوان یک متحد است نه یک رقیب. به عنوان بخشی از بریکس، از نظر اقتصادی و دیپلماتیک دستاوردهای زیادی برای ایران وجود دارد.

المانیتور در ادامه به نقل از یک دیپلمات اروپایی در اسلام آباد، نوشت: تهران از پتانسیل بالای اعضای بریکس برای ایجاد یک مکانیزم مالی مستقل جهت خنثی سازی تلاش‌های غرب در راستای اعمال سیاست‌هایشان و همچنین به چالش کشاندن سیستم سوئیفت آگاه است. 

وی همچنین اضافه کرد: حرکت های ایران برای پیوستن به گروه‌های غیر غربی از سازمان همکاری شانگهای تا بریکس نشان دهنده مسیر غیر قابل اجتنابی است که کشور برای ورود به دنیایی که غرب در حال تجربه یک افول سیاسی، اقتصادی و اخلاقی است، نیاز دارد. از این لحاظ، اگر برجام احیا شود یک راه حل تاکتیکی است، درحالیکه سیاست میل به شرق یک ماهیت راهبردی به شمار می‌رود.   

با اینحال وی افزود: با توجه به پتانسیل بسیار بالای اقتصاد ایران، دستیابی به منافع بریکس بدون لغو تحریم‌های غرب بسیار دشوار خواهد بود. تهران چندین مسیر مانند سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاری اقتصادی و راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب را به صورت همزمان با احیای برجام دنبال می‌کند.