ادامه تنش های نظامی در شبه جزیره کره

روسیه و چین  ۲۶ مه، هنگام رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش نویس قطعنامه ایالات متحده در محکومیت پرتاب موشک بالستیک قاره پیما در کره شمالی در ۲۴ مارس از حق وتو استفاده کردند.

کره شمالی در روزهای اخیر پرتاب های موشکی را در حالی که آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه با مشارکت حدود ۲۴۰ هواپیما بزرگترین رزمایش مشترک را آغاز کردند، بشدت افزایش داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84932485/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%87این پروژه تحریم های شدیدتر و کاهش عرضه نفت خام و فرآورده های پالایش شده به این کشور را پیش بینی کرد.

این منبع ادامه داد: ما  قطعا انتظار داریم که چین و روسیه  از نفوذی که دارند برای متقاعد کردن کره شمالی در توقف آزمایش هسته‌ای استفاده کنند و مقامات آمریکایی اطلاعاتی از جدول زمانی دقیق آزمایش های هسته ای کره شمالی ندارند.

افزایش پرتاب موشک های بالستیک و نگرانی از انجام هفتمین آزمایش هسته ای توسط کره شمالی، موضوع دیدار سران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی خواهد بود.

یک منبع دولتی در توکیو اعلام کرد: انتظار می رود رهبران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در حاشیه نشست اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن)، در کامبوج یا اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی با یکدیگر دیدار کنند. این اولین دیدار سه جانبه آنها از زمان آخرین دیدار در ماه ژوئن در اسپانیا خواهد بود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ارتش کره جنوبی افزوده است که هواپیماهای جنگی کره شمالی در شمال خط معروف به اقدام تاکتیکی  و خط مرزی فرضی میان ۲ کره به پرواز درآمده اند که نیروهای دفاع هوایی کره جنوبی بر اساس ان واکنش نشان می دهند.

سئول افزوده است که با وجود این شرایط، رزمایش کره جنوبی و آمریکا به نام “طوفان هوشیاری” با شرکت حدود ۲۴۰ فروند هواپیمای جنگی، ادامه یافته است. پرواز مشابه ۱۰ جنگنده کره شمالی در ماه گذشته (اکتبر)، واکنش همانند نیروی هوایی کره جنوبی را در پی داشت.  

به گزارش ایرنا از روزنامه «تایمز ژاپن»؛ منابع رسانه‌ای و دولتی ژاپن روز جمعه اعلام کردند: سران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی قرار است اواسط نوامبر برای بررسی تنش‌ها در شبه جزیره کره با یکدیگر دیدار کنند.

 به گزارش ایرنا، یک مقام آمریکایی که رویترز  نامش را ذکر نکرد، گفته است که واشنگتن انتظار دارد که روسیه و چین با توجه به نفوذ بر کره شمالی برای جلوگیری از آزمایشات هسته ای پیونگ یانگ تلاش کنند.

این رویارویی ها در پی شلیک شبانه بیش از ۱۰ گلوله توپ و پرتاب ۲ موشک در روز پنجشنبه توسط کره شمالی صورت می گیرد که شامل آزمایش احتمالی یک فروند موشک بالستیک قاره پیما نیز بوده که موجب تصمیم ایالات متحده و کره جنوبی به تمدید رزمایش های هوایی مشترک شد که پیونگ یانگ را خشمناک کرده است.