با یادگیری علائم نشتی واشر سر، ممکن است بتوانید هزاران تعمیر را نجات دهید.
در نتیجه، نشتی واشر سر، می تواند به تعمیرات بین 1000 تا 3000 دلار منجر شود.
اما، اگر بتوانید علائم رایج واشر سر نشتی را بیاموزید، ممکن است مقدار زیادی پول پس انداز کنید.
بنابراین، اگر شک دارید که واشر سرتان نشتی دارد، باید آن را تأیید کنید.
هر موتور مدرن این واشر را دارد. اما، بر اساس طراحی موتور سازنده، از نظر ضخامت و ساختار متفاوت هستند.
همیشه با آزمایش تایید کنید، زیرا برخی از علائم ممکن است گمراه کننده باشند
یک راننده اغلب تعجب می کند که چه چیزی باعث ایجاد واشر سر منفجر می شود. حقیقت این است که از سیستم خنک کننده گرفته تا نشتی محفظه احتراق. گیج کننده ترین این واقعیت است که علائم، که شبیه علائم خرابی واشر سر هستند، می توانند از دلایل دیگر شروع شوند. در موارد خاص، ممکن است یک علامت به دلیل خرابی های متعدد در موتور ظاهر شود.
مثال ها می تواند شامل موارد زیر باشد:
- بنابراین، یک رادیاتور محدود می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود. و هر چه دورتر رانندگی کنید، ممکن است بدتر شود.
- خنک کننده در روغن معمولاً به گردن واشرهای سر می پردازد. اما در واقع می تواند به دلیل مشکلات واشر منیفولد ورودی باشد.
علائمی از این قبیل، ممکن است به دلیل واشر سر باشد یا نباشد. تشخیص دقیق اغلب به تخصص یک تکنسین ماهر بستگی دارد.
واشر سر محفظه احتراق را مهر و موم می کند و به موتور شما اجازه می دهد فشرده سازی مناسبی ایجاد کند و گازهای خروجی را در خود داشته باشد. واشر سر همچنین مایع خنک کننده و روغن را از محفظه احتراق خارج می کند که بسیار مهم است.
بنابراین، یک راه قابل اعتماد برای تعیین اینکه آیا واشر سر نشتی دارد یا خیر، آزمایش دی اکسید کربن است. در این آزمایش، مایع خنک کننده از نظر وجود گازهای حاصل از احتراق بررسی می شود.
این آزمایش با دستگاهی انجام می شود که از محلولی استفاده می کند که در تماس با مونوکسید کربن تغییر رنگ می دهد. فقط باید بدانید، به دنبال چه نشانه هایی باشید.
علائم نشتی واشر سر:
گرمای بیش از حد مزمن موتور
یکی از علائم این است که دمای موتور به طور مداوم بالا است و ممکن است حباب هایی را در راد نشان دهد. بنابراین، این یک علامت است که می توان به راحتی از روی گیج دمای داشبورد آن را بررسی کرد. گرمای بیش از حد مزمن موتور، ممکن است علت و نشانه نشت واشر سر باشد.
کاهش قابل توجه سطح مایع خنک کننده موتور
سطح مایع خنک کننده موتور را بررسی کنید. اگر به طور ناگهانی افت کرده باشد، احتمال نشتی واشر سر وجود دارد.
اختلاط مایع خنک کننده و روغن موتور
روغن موتور ماشین خود را بررسی کنید. زیرا، اگر متوجه تشکیل کفآلود روی میله شوید، مایع خنککننده و روغن موتور با هم مخلوط شدهاند. با این حال، این می تواند فقط تراکم در میل لنگ باشد.
دود سفید از لوله اگزوز
اگر متوجه دود سفید بوی شیرین، همراه با قطرات آب از لوله اگزوز شدید. سپس، می توانید یک واشر سر نشتی داشته باشید.
بیرون آمدن درپوش مخزن بازیابی مایع خنک کننده
اجازه دهید موتور حدود بیست دقیقه استراحت کند و خنک شود. سپس کاپوت خودرو را باز کرده و مخزن بازیابی مایع خنک کننده را پیدا کنید. اگر درپوش مخزن را بردارید و صدایی در می آید. این می تواند به این معنی باشد که حتی پس از خاموش شدن موتور، سیستم خنک کننده همچنان تحت فشار است. در نتیجه، این یک علامت واضح نشتی واشر سر است.
گاهی اوقات، برای اینکه مطمئن باشید، فقط باید سر سیلندر را بردارید
بنابراین، چرا اغلب تشخیص دقیق یک واشر سر منفجر شده دشوار است؟ زیرا بسیاری از مشکلات به دلیل شباهت بین مسائل، واشر سر و سایر اجزای موتور است.
سایر احتمالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- سر سیلندر تراشه یا تاب خورده که می تواند بر واشر سر تاثیر بگذارد. اما لزوماً نتیجه یک واشر سر دمیده نیست.
- خوردگی در سطح واشر سر که نشان دهنده نشتی است. اما، چیزی که لزوماً به دلیل نشت واشر سر نیست.
- واشر منیفولد ورودی فرسوده یا نشتی. اجازه می دهد خنک کننده به طور مستقیم به یک سیلندر یا ظرف روغن جریان یابد.
در چنین مثالهایی، تنها راهی وجود دارد که بفهمیم آیا مشکلات مستقیماً از واشر سر ایجاد شدهاند یا خیر. و یعنی سر را جدا کرده و آزمایش کنند. همچنین، واشرهای سر ممکن است به صورت داخلی یا خارجی نشت کنند. اما، درونی همیشه بدتر است.
نتیجه گیری
بنابراین، برای جلوگیری از خرابی واشر سر، مایع خنک کننده موتور را در سطح مناسب نگه دارید. همچنین، مطمئن شوید که مخلوط مناسب ضد یخ و آب را دارید. و عادت کنید دماسنج خود را چک کنید. در نهایت، اگر متوجه شدید داغ می شود، فوراً آن را توسط مکانیک خود بررسی کنید.
توسط دنی بندر
منبع: https://dannysengineportal.com/leaking-head-gasket-causes-and-symptoms-explained/