خرابی دینام یا باتری چیز بدی است، زیرا هر دو جزء سیستم شارژ هستند.
این امر تشخیص خرابی دینام یا باتری را کمی دشوار می کند. زیرا، نیروی الکتریکی در وسیله نقلیه شما، از هر دو مکان می آید.
و چون هر دو با هم کار می کنند، اگر دینام یا باتری خراب باشد، یکی روی دیگری تاثیر می گذارد.
بنابراین، داشتن دینام یا خرابی باتری، می تواند یک تعمیر گران قیمت باشد. اما، اگر بتوانید خودتان مشکل را محدود کنید، می توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید.
مبانی سریع
با استفاده از فرآیند حذف، با دور زدن باتری مقصر را پیدا کنید و ماشین خود را به حرکت درآورید.
بنابراین، اگر موتور روشن شود، اما بلافاصله از بین برود، دینام شما احتمالا باتری شما را شارژ نمی کند. در مرحله بعد، در صورت پرش یا تقویت، ماشین شما را روشن می کند و ماشین شما را در حال کار نگه می دارد. اما، ماشین نمی تواند دوباره با قدرت خود روشن شود. سپس، باتری مرده احتمالاً پاسخ شماست.
عملکرد دینام و خرابی
ممکن است فکر کنید که باتری همه چیز را در وسیله نقلیه شما تامین می کند، اما اینطور نیست.
باتری برق مورد نیاز را برای استارت موتور برای راه اندازی موتور فراهم می کند. هنگامی که موتور در حال کار است، دینام برای تغذیه سیستم الکتریکی و شارژ مجدد باتری، انرژی تولید می کند.
یعنی چرا، خرابی دینام می تواند به راحتی منجر به باتری بد شود.
پس از اینکه باتری خودرو را روشن کرد، دینام وظیفه شارژ آن را بر عهده می گیرد، در حالی که خودرو در حال کار است. بنابراین، هنگامی که دینام خراب می شود، باتری شروع به جبران برق می کند، دینام باید تولید می کرد.
این به این دلیل است که باتری برای تامین انرژی برای مدت زمان طولانی طراحی نشده است. بسیاری از افراد، حتی حرفه ای ها، به سرعت تصور می کنند باتری خراب است. اما، این می تواند یک فرض پرهزینه باشد.
بنابراین دینام اشیا را به صورت الکتریکی شارژ نگه می دارد و به حرکت در می آید. اگر شکست بخورد، شما گیر کرده اید. و ممکن است به آرامی یا ناگهانی خراب شود. بنابراین، اگر علائم هشدار دهنده را می دانید، می توانید دینام را تعویض کنید، در حالی که کم کم خراب می شود.
در اینجا برخی از چیزهایی است که باید بدانید.
اگر دینام بمیرد، باتری دوباره شارژ نمی شود. بنابراین، هر برق استفاده شده، جایگزین نمی شود. با این حال، هنگامی که موتور روشن است، دینام باید باتری را شارژ کند. و همچنین توان الکتریکی کافی را برای وسیله نقلیه فراهم می کند.
در نتیجه، باتری به عنوان یک پشتیبان عمل می کند.
گاهی اوقات، وسیله نقلیه به نیروی الکتریکی بیشتری از آنچه دینام می تواند ارائه دهد، نیاز دارد. در نتیجه، باتری تفاوت را پوشش می دهد. تقاضای بیش از حد، به دلیل بسیاری از لوازم جانبی، به طور همزمان می تواند باعث این امر شود. همه اینها انرژی الکتریکی میگیرد و به دینام فشار وارد میکند و کار آن را سختتر میکند.
عملکرد باتری و خرابی
ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه باتری شما خراب است، زمانی است که چراغ باتری روی داشبورد روشن می شود. نشانههای باتری مرده معمولاً آشکار است. زیرا، زمانی که کلید را در احتراق قرار می دهید و آن را می چرخانید. وقتی باتری تمام شود، موتور نمیچرخد و اصلاً چیزی نمیشنوید.
اگر باتری خراب شود، ممکن است وقتی کلید را بچرخانید، فقط صدای کلیک را بشنوید. ابتدا یک بازرسی بصری از باتری انجام دهید. و به دنبال سرنخ های خورده یا سیم های تقسیم شده باشید.
علائم خرابی دینام یا باتری
نورها تاریک یا سوسو می زنند
بنابراین، علامت خرابی دینام که اکثر رانندگان تشخیص می دهند، نورهای کم نور یا سوسوزن است. وقتی چراغهای جلو در شب روشن هستند، این واقعاً واضح است. اما در چراغ های داشبورد و نور گنبد مرکزی نیز قابل توجه است. اگر نورها با بالا آمدن (RPM) روشن شوند، این یک نشانه مطمئن تر است.
چراغ موتور را بررسی کنید
علامت واضح دیگر این است که وسیله نقلیه شما سعی دارد به شما بگوید. وقتی دینام شروع به کار کرد، می تواند چراغ چک موتور (CEL) یا نشانگر نماد باتری را روشن کند.
صداها و ارتعاشات عجیب و غریب
کمربند مارپیچ می توانست با افزایش سن کشیده شود. در نتیجه، ممکن است قرقره دینام به طور موثری نچرخد. این معمولاً منجر به صدای جیغ می شود. از سوی دیگر، یاتاقان های داخلی می توانند فرسوده شوند و باعث ایجاد صدای غرغر یا ساییدن شود.
بوهای عجیب
دینام در ارتباط با یک سیستم تسمه کار می کند. اگر یک تسمه آزادانه نمی چرخد، اصطکاک بیش از حد باعث گرم شدن تسمه می شود. سپس بوی لاستیک سوزانده می شود. اگر بویی شبیه بوی آتش برق گرفتید. در نتیجه، این می تواند نشان دهنده لیز خوردن تسمه روی قرقره دینام باشد.
مسائل برق
تجهیزات الکتریکی خودرو، مانند صندلی های برقی یا شیشه ها، ممکن است کند عمل کنند. بدون برق کافی، گاهی اوقات دستگاه کار نمی کند یا به طور ناگهانی از کار می افتد. همه به دلیل خرابی دینام یا باتری است.
توقف موتور
اگر موتور هنگام رانندگی ناگهان قطع شود، ممکن است مشکل دینام باشد. در نتیجه، انژکتورهای سوخت به مقدار مناسبی از توان الکتریکی نیاز دارند و بدون آن، موتور به سرعت از کار می افتد.
باتری مرده یا خالی شده
بدون دینام کار، خودرو به سرعت تمام ظرفیت باتری را مصرف می کند و باعث تخلیه آن می شود. کاپوت را باز کنید و باتری را چک کنید، شاید فکر کنید مقصر را پیدا کرده اید. اما، حتی با یک باتری جدید، دینام بد، به سرعت شما را دوباره سرگردان خواهد کرد.
اگر چراغ چک موتور (CEL) دارید، یک کدخوان را به پورت تشخیص وصل کنید. اگر کد P0562 سیستم ولتاژ پایین را پیدا کردید، به احتمال زیاد دینام معیوب دارید. قبل از اینکه کاملاً شکست بخورد، آن را بررسی کنید.
اگر مشکوک به خرابی دینام هستید، اما چراغ هشدار ندارید، وضعیت تسمه را بررسی کنید. اگر لعاب داشته باشد و به نظر کمی سوخته باشد، این نشانه لیز خوردن است. در نتیجه، فلز روی اصطکاک لاستیکی تسمه را گرم می کند و به سرعت آن را فرسوده می کند.
اگر زیر کاپوت همه چیز خوب به نظر می رسد، مولتی متر خود را بردارید. مطمئن شوید که وسیله نقلیه روی زمین صاف و ترمز دستی روشن پارک شده است. هنگام بررسی خرابی دینام یا باتری، استفاده از عینک ایمنی خود را فراموش نکنید.
کنتور را روی 20 ولت DC تنظیم کنید. سرب مثبت را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید. و سرب منفی به ترمینال منفی. باید قرائت شود، حدود 12.6 ولت.
موتور را روشن کنید و دوباره ولتاژ را به دقت بررسی کنید. این بار در صورت سالم بودن دینام و شارژ باتری باید حداقل 14.2 ولت باشد. اگر ولتاژ خوب است، چراغ های جلو، چراغ های داخلی، رادیو، بخاری و هر بار الکتریکی دیگر را روشن کنید.
متر باید همچنان بالای 13 ولت نمایش داده شود. اما، اگر هر یک از ولتاژها کمتر از حد استاندارد باشد، یک مورد قوی برای یک دینام جدید است. در نهایت، تمام کابل های خود را از نظر خوردگی یا شل بودن اتصال بررسی کنید.
کاری که نباید انجام داد
اگر وسوسه شدید که دینام را آزمایش کنید، با جدا کردن کابل منفی باتری، این کار را انجام ندهید. یک دینام خوب واقعاً ممکن است موتور را روشن نگه دارد. اما، هرگز آزمون خوبی نبود. در روزهای قبل از کامپیوتر، میتوانستید آن را بدون آسیب رساندن به چیزی از بین ببرید. امروزه شما خطر سرخ کردن هر وسیله الکتریکی در وسیله نقلیه خود را دارید.
دومین بار که باتری را جدا می کنید، تنظیم کننده ولتاژ دینام را میخکوب می کند تا حداکثر توان را تولید کند. اما، بدون باتری در مدار که به عنوان یک بافر عمل کند، دینام می تواند بسته به دور موتور تا 150 ولت ولتاژ تولید کند.
نتیجه گیری
بنابراین، باتری شما انرژی را تامین می کند، که از طریق سیستم استارت حرکت می کند و موتور استارت را می چرخاند. هنگامی که موتور روشن می شود، دینام برق را برای شارژ مجدد باتری ارسال می کند. همچنین، برق وسایل الکترونیکی خودروی شما را تامین می کند. در نهایت، تشخیص خرابی دینام یا باتری، علم موشکی نیست. بنابراین، آنچه را که در اینجا آموخته اید بردارید و شروع به پس انداز کنید.
توسط دنی بندر
منبع: https://dannysengineportal.com/alternator-or-battery-failure-how-to-diagnose-and-save-money/