بلافاصله موتور را خاموش کنید. برای بررسی سطح روغن موتور از نشانگر روغن استفاده کنید. میله را بیرون بیاورید، آن را با دستمال کاغذی پاک کنید، سپس دوباره داخل آن قرار دهید و سطح آن را بررسی کنید. باید بین دو علامت روی میله باشد. اگر سطح نشانگر پایین است یا وجود ندارد، روغن مناسب خودرو خود را اضافه کنید. اگر نشت روغن دارید یا مقدار زیادی روغن می سوزانید، باید علت آن اصلاح شود. در غیر این صورت، به احتمال زیاد به سمت خرابی موتور می روید.
دلیل، پینگ از سوخت با اکتان پایین
بسته به نوع بالابر و علت دقیق، رفع ممکن است شامل تنظیم سوپاپ ها باشد. همچنین با استفاده از افزودنی مواد شوینده، در صورتی که بالابرها با لاک پوشانده شده و چسبیده باشند. در نهایت، اگر بالابر معیوب است، آن را تعویض کنید.
دلیل، صدای ضربه زدن پیستون

شما موتور خود را به طور معمول روشن می کنید، اما صدای تق تق موتور را می شنوید که قبلاً نشنیده اید.
متعاقباً، صدای تق تق موتور، می تواند از منابع مختلف سرچشمه بگیرد.
بنابراین، اولین بخش تشخیص صدای تق تق موتور، همیشه تعیین این است که از کجا می آید.
متشکرم !
منبع: https://dannysengineportal.com/engine-rattling-noise-where-is-it-coming-from-how-bad-is-it/
هنگامی که صدای تق تق موتور را می شنوید، به کار عمده موتور نیاز خواهید داشت که بسیار گران خواهد بود. در صورت عدم رفع مشکل، برخی یا همه این قطعات چرخان ممکن است از کار بیفتند و موتور را از بین ببرند.
صداهای تلق از سایر قطعات، متصل به موتور ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- مشکلات کمربند رانندگی
- پمپ آب بد
- متعادل کننده هارمونیک شکسته
- استارت معیوب
- کلاچ فن بد
- خرابی قرقره بیکار
- یک صفحه فلکس ترک خورده
- محافظ حرارتی شل
- شل شدن پیچ های مبدل گشتاور
نتیجه
بنابراین، پمپ روغن موتور شما، روغن موتور را از طریق موتور به گردش در می آورد و قطعات متحرک داخلی را روغن کاری می کند. اما، با گذشت زمان، موتور می تواند روغن مصرف کند، بسوزد یا نشت کند. و اگر سطح روغن خیلی پایین بیاید، می توانید وضعیتی داشته باشید که در آن پمپ روغن هوا را می مکد. سپس هوا همراه با روغن باقی مانده از داخل موتور پمپ می شود. در نتیجه، این می تواند باعث ایجاد صدای تق تق یا صدای تیک تیک از داخل موتور شود.

راه حل
اولاً، یک موتور بی صدا باعث ایجاد یک راننده شاد می شود. اما، هنگامی که صدای جغجغه یا صدای عجیب دیگری ظاهر شود، ممکن است آرامش شما از بین برود. بنابراین، شما قطعات متحرک زیادی در داخل موتور خود دارید. با این حال، در حین پوشیدن آنها، ممکن است صداهای تق تق، از منابع مختلف بشنوید.
دلایل رایج برای صدای موتور:
صداهای مربوط به روغن و سوخت:
سیستم سوپاپ سیستمی است در موتور شما که توسط میل بادامک هدایت می شود. و دریچه های موتور شما را باز و بسته می کند. قطار سوپاپ اجازه می دهد تا سوخت وارد سیلندر شود و گازهای خروجی اگزوز را خارج کند. در نتیجه بالابرها توسط لوب های میل بادامک هل داده می شوند که عمل باز و بسته شدن سوپاپ ها را انجام می دهند. آنها می توانند مکانیکی یا هیدرولیک باشند. اگر فرسوده شوند، گیر کنند یا از تراز خارج شوند، ممکن است صدای تق تق در موتور شنیده شود، به خصوص در دورهای پایین (RPM).

راه حل
بنابراین، انواع مختلفی از صدای تق تق موتور وجود دارد که می تواند از قسمت های مختلف موتور شما ایجاد شود. برخی راه حل های ساده و ارزان دارند. دیگران، می توانند بسیار پرهزینه باشند.
زنجیر یا تسمه تایم موتور شما، میل لنگ را به میل بادامک متصل می کند تا عملکرد صحیح قطار سوپاپ را انجام دهد. موتورهای بادامک سقفی مدرن دارای زنجیر و تسمه بسیار طولانی هستند که از کشنده های هیدرولیک برای محکم نگه داشتن زنجیر استفاده می کنند. اما با گذشت زمان، راهنماهای زنجیره نایلونی فرسوده می شوند و کشنده ها نمی توانند شلی زنجیر یا تسمه را مدیریت کنند. صدای تق تق را می شنوید که توسط زنجیر یا تسمه به اطراف، بدون کشش، در داخل پوشش زنجیر تایم می چرخد. در نتیجه، این صدا با موتور (RPM) بالا و پایین میرود.

راه حل
مخزن سوخت خود را با سوخت درجه یک پر کنید و ببینید آیا مشکل برطرف می شود یا خیر. در غیر این صورت، باید علت دقیق آن را ردیابی کنید. فوراً این مشکل را برطرف کنید، زیرا می تواند به موتور شما آسیب برساند یا از بین ببرد.
صداهای ناشی از قطعات داخلی موتور:
سپس، مشخص کنید که چه زمانی صدای تق تق موتور رخ می دهد، و چگونه موتور شما رفتار می کند، زمانی که صدا شروع می شود.
تعویض کشنده های هیدرولیک و راهنماهای زنجیر ممکن است ضروری باشد. اگر تسمه تایم دارید، آن را بررسی کنید تا ساییده شده باشد. و اگر نزدیک به فاصله زمانی تعیین شده برای تعویض هستید، آن را تعویض کنید.
دلیل، صدای قطار سوپاپ
بیایید با صداهای کوبنده زیر کاپوت شروع کنیم که ناشی از مشکلات مربوط به روغن یا سوخت است:
دلیل، سطح پایین روغن موتور
قطعات متحرک زیادی در موتور شما وجود دارد که می توانند باعث ایجاد صداهای تق تق ایجاد کنند:
دلیل، زنجیره زمان یا صدای تسمه
نصب پیستون های بزرگ، مشکل را حل می کند، اما این یک راه حل بسیار گران است. ممکن است این کار در یک وسیله نقلیه با مسافت پیموده شده زیاد ارزش نداشته باشد که بیشتر ارزش خود را از دست داده است. اگر بتوانید با صدای تق تق در موتور زندگی کنید، بعید است که مشکل دیگری ایجاد کند.
دلیل، صدای کوبیدن شاتون
بنابراین، موتور شما به سوخت نیاز دارد، با درجه اکتان صحیح برای عملکرد صحیح. اگر هنگام شتاب گیری صدای زنگ یا صدای تق تق موتور می شنوید، سوخت کم اکتان می تواند دلیل آن باشد. پینگینگ همچنین می تواند نتیجه رسوبات کربن، سنسور ضربه ای بد، گرمای بیش از حد یا زمان اشتعال نادرست باشد. (که پیش از اشتعال یا انفجار نیز نامیده می شود).

راه حل
اگر وسیله نقلیه ای با مسافت پیموده شده بالا دارید، با موتور فرسوده، پیستون ها ممکن است خیلی شل در سیلندرها قرار بگیرند. در هنگام شروع سرد، این ممکن است به صورت صدای تق تق ظاهر شود. معمولاً وقتی پیستون ها منبسط می شوند، از گرمای موتور از بین می رود.

راه حل
این می تواند کمی عصبی باشد، زیرا برخی صداها می توانند نشانگر مشکلات جدی باشند، در حالی که برخی دیگر راه حل های ساده ای دارند.

میله های اتصال، حرکت چرخشی میل لنگ را به حرکت بالا و پایین پیستون ها منتقل می کنند. صداهای کوبیدن میله، نتیجه سایش ناشی از روغن ناکافی یا کثیف است. و می تواند سطوح بلبرینگ ها را فرسوده کند. در نتیجه، این باعث ایجاد فاصله بیش از حد بین یاتاقان ها و میل لنگ می شود.

راه حل
پاسخ مناسب به صداهایی که موتور شما تولید می کند، می تواند از بدتر شدن مشکلات جلوگیری کند. در نتیجه در زمان و هزینه شما صرفه جویی می شود.
این می تواند صدای تق تق موتور در هنگام شتاب گیری، نوعی کوبش جرقه یا فقط صدای کلی موتور باشد. با این حال، یک چیز وجود دارد که در مورد همه آنها صادق است، این هرگز ایده خوبی نیست که آن را به حال خود رها کنید.