بالابرها باید دائماً با روغن پر شوند. موتورهای با فشار روغن کم می توانند انواع صداها از جمله تیک بالابر را ایجاد کنند. بنابراین اولین قدم شما برای بررسی تیک بالابر، بررسی سطح روغن و فشار روغن است. اگر هر کدام خاموش است، قبل از ادامه اقدامات اصلاحی انجام دهید.
بالابرها تنظیم نشده اند
صاحبان خودرو تصور می کنند موتور آنها هرگز نیازی به تنظیمات فاصله سوپاپ ندارد. درست نیست. برخی از موتورها نیاز به تنظیم گاه به گاه سوپاپ دارند. برای توصیه های تنظیم به راهنمای تعمیر و نگهداری مالک خود مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، یک تنظیم ساده سوپاپ می تواند صدای سوپاپ را از بین ببرد.
تعویض بالابر
فشار روغن موتور بالابر هیدرولیک را از طریق یکی پر می کند از گالری های روغن در بلوک یا سر (بسته به اینکه موتور سوپاپ بالای سر (OHV) یا بادامک بالای سر (OHC) باشد). در یک موتور OHV، لوب میل بادامک روی پایه بالابر به سمت بالا فشار می آورد. بدنه بالابر روغن و پیستون داخلی و کلاهک را به سمت بالا فشار می دهد، که پیستون را به سمت بالا حرکت می دهد و نیروی رو به بالا روی میله فشار وارد می کند.
درمان ها معمولاً ترکیبی از یک ماده پاک کننده و روغن بسیار سبک هستند. در بسیاری از موارد، آنها چیزی بیش از مایع گیربکس اتوماتیک و مواد شوینده نیستند.
بسیاری از شرکت ها درمان های شیمیایی را برای رفع نویز بالابر می فروشند. این درمان ها برای حل کردن و حذف لاک و لجن تجمع یافته در خود بالابر، درگاه روغن در بالابر و معابر روغن کار می کنند.
هنگامی که بالابرهای جدید نصب می شوند، از روش خاصی برای تنظیم بالابرها با موتور در حال کار استفاده می شود. اگر این کار به درستی انجام نشود، بالابرها می توانند صدا ایجاد کنند.
تنظیمات فاصله سوپاپ انجام نشده است
بالابرها در محدوده حرارتی بالایی کار می کنند که می تواند باعث اکسیده شدن روغن موتور شود و به ماده ای مانند لاک تبدیل شود که قسمت های متحرک بالابر را “لثه” می کند. در این موارد، درمانهای شیمیایی اغلب میتوانند تجمع را از بین ببرند و عملکرد عادی را بازگردانند و صدای کنه بلندکننده را متوقف کنند.
فشار کم روغن
بالابرها دارای قطعات متحرک هستند و اگر روغن خود را به موقع تعویض نکنید، می توانند فرسوده شوند. سایش باعث ایجاد فاصله بیش از حد می شود که مانع از حفظ فشار صحیح بالابر می شود که از اعمال نیروی مناسب رو به بالا/پایین بر روی میله فشار یا میل سوپاپ جلوگیری می کند.
شایع ترین علت صدای تیک موتور از بالابرهای هیدرولیک پر سر و صدا است. اگر بالابر فرسوده باشد، به دلیل گرفتگی دریچه روغن گرسنه روغن بخورد، با لاک یا لجن آغشته شود، یا بالابر تنظیم نشده باشد یا میله فشار فرسوده یا خم شده باشد، بالابرها می توانند صدای تیک تیک تولید کنند.
تیک بالابر چیست؟
در برخی موارد، درمانها باید برای کل تعویض روغن باقی بمانند، در حالی که سایر درمانها باید پس از اجرا برای مدت زمان مشخص یا تا زمانی که صدای تیک بالابر متوقف شود، با روغن تخلیه شوند.
تنظیم فاصله سوپاپ
تیک بالابر به دلیل ساییدگی با هیچ درمان شیمیایی قابل رفع نیست.
لاک بالابر یا تجمع لجن
این صدایی است که زمانی ایجاد می شود که فاصله زیادی بین میله فشار و بالابر، بالابر و راکر یا میله فشار و بازوی راکر وجود دارد.
چگونه یک بالابر هیدرولیک کار می کند
تشخیص و رفع صدای تیک بالابر موتور
در یک سیستم OHC، لوب میل بادامک بالابر سطل را به سمت پایین فشار می دهد، که پیستون و درپوش را در مقابل میل سوپاپ حرکت می دهد و دریچه را باز می کند.
علت تیک بالابر چیست؟
سایش بالابر
برخی از موتورها از بالابرهای هیدرولیک خودتنظیمی استفاده نمی کنند و در عوض نیاز به تنظیمات گاه به گاه فاصله سوپاپ دارند. اگر ساقههای سوپاپ و بازوهای راکر دچار سایش شوند، صدایی شبیه تیک بالابر ایجاد میکنند.