کانکتور برق را در موتور دمنده جدا کنید. از یک مولتی متر برای بررسی وجود ولتاژ در کانکتور با کلید در موقعیت RUN استفاده کنید و سرعت دمنده را روی HIGH تنظیم کنید. باید ولتاژ باتری (12+) را ببینید. اگر ولتاژ باتری را در کانکتور مشاهده کردید، سیم 1 متری را به ترمینال برق کانکتور و سیم دیگر را به کانکتور زمین وصل کنید. اگر خوانش زمین خوب باشد، به احتمال زیاد مشکل از یک موتور بد است. اگر زمین خوبی نمی بینید، محل اتصال زمین را پیدا کرده و آن را تمیز کنید. کانکتور را دوباره به موتور وصل کنید و عملکرد را بررسی کنید. اگر اجرا شود، مشکل را حل کرده اید. اگر باز هم کار نمی کند، موتور را تعویض کنید.
اگر برق مستقیماً به موتور دمنده و از طریق سوئیچ سرعت متصل شود
موتور دمنده انرژی زیادی می کشد. فیلتر هوای کابین را از نظر گرفتگی بررسی کنید. محدودیت های جریان هوا را در مجرا بررسی کنید و به زباله های روی اواپراتور یا هسته بخاری توجه کنید.
کانکتور ذوب شده در موتور دمنده
این می تواند یک مقاومت بد موتور دمنده یا یک سوئیچ سرعت خراب باشد. به نمودار سیم کشی وسیله نقلیه خود مراجعه کنید و تداوم را در هر سه مقاومت و تنظیمات سوئیچ سرعت بررسی کنید.
مقاومت موتور دمنده خرابی های مکرر دارد
جریان هوای کامل را در دریچه ها بررسی کنید. اگر جریان هوا محدود یا کمتر از حد معمول به نظر می رسد، فیلتر هوای کابین را چک کنید اگر خوب است، زباله های روی اواپراتور یا بخاری را بررسی کنید. کاهش جریان هوا باعث گرم شدن بیش از حد مقاومت موتور دمنده و از کار افتادن آن می شود. کاهش جریان هوا همچنین باعث می شود که موتور دمنده سخت تر کار کند، جریان بیشتری بکشد و این می تواند باعث شکست مجدد مقاومت موتور دمنده شود.
فیوز موتور دمنده بارها و بارها منفجر می شود
1) برق از طریق سوئیچ سرعت، سپس به مقاومت موتور دمنده و سپس به موتور دمنده می رود.
2) برق مستقیماً از فیوز به موتور دمنده جریان می یابد. موتور از طریق مقاومت موتور دمنده، سپس کلید سرعت و سپس زمین، زمین را پیدا می کند.
3) برق با یک رله سوئیچ می شود
خراب بودن فیوز یا خراب بودن رله سرعت بالا را بررسی کنید. رله پرسرعت را با رله دیگری با همان شماره قطعه تعویض کنید. همچنین فیوز را برای سمت کنترل رله سرعت بالا بررسی کنید. مطمئن شوید که سمت زمین رله سرعت بالا کار می کند.
دمنده در برخی از سرعت ها کار می کند اما در برخی دیگر نه
یا خودروسازان می توانند مقاومت موتور و رله سرعت بالا را انتخاب کنند. برای این تنظیم، نمودار سیم کشی زیر را ببینید.
نمودار سیم کشی موتور دمنده برای سیستم های سرعت متغیر
کانکتور برق را در موتور دمنده جدا کنید. از یک مولتی متر برای بررسی وجود ولتاژ باتری در کانکتور با کلید در موقعیت RUN استفاده کنید و سرعت دمنده را روی HIGH تنظیم کنید. اگر ولتاژ باتری را نمی بینید، مشکل سیم کشی یا رله در سمت منبع تغذیه مدار دارید.
دلیل اینکه مقاومت موتور را به عنوان مظنون نمیدانم این است که معمولاً فقط سرعتهای پایینتر را کنترل میکند. بالاترین سرعت دمنده معمولاً مقاومت موتور را به طور کامل دور می زند، بنابراین اگر موتور با هر سرعتی کار نکند، مشکوک نیست.
مشکل موتور دمنده به راحتی قابل حل است اگر بدانید سیستم خاص شما چگونه سیم کشی شده است. در اینجا مراحل تعمیر موتور دمنده آمده است:
برای تعیین نمودار سیم کشی موتور دمنده، ابتدا مشخص کنید که دمنده 4 سرعته دارید یا سرعت متغیر.
یک موتور با سرعت متغیر توسط یک کنترل کننده سرعت دیجیتال کنترل می شود. در بیشتر موارد، کنترلر یک ورودی دیجیتالی را از سوئیچ سرعت یا هد کنترل HVAC دریافت می کند. سپس سر کنترل فرمانی را به کنترل کننده موتور می فرستد تا سرعت را به ترجیحات راننده تغییر دهد. برای به دست آوردن سرعت درخواستی، کنترل کننده موتور به سرعت مدار زمین را روشن و خاموش می کند. بنابراین درخواست راننده نیم سرعت باعث می شود که کنترل کننده موتور دمنده دو بار بیشتر از زمانی که فن با سرعت کامل کار می کند، اتصال زمین را قطع کند.
نحوه تست اینکه آیا مشکل از موتور دمنده، کنترل کننده سرعت متغیر یا مقاومت موتور دمنده است
این یک علامت زنگ مرده مقاومت بد موتور دمنده است، سوئیچ سرعت بدی نیست مقاومت را عوض کنید.
دمنده در سرعت های آهسته کار می کند، اما در سرعت بالا نه
برای بررسی قدرت و زمین موتور دمنده به یک مولتی متر نیاز دارید
خودروسازان از این سه روش سیم کشی رایج برای تامین برق و زمین موتور دمنده استفاده می کنند
در شرایطی که موتور با هیچ سرعتی کار نمی کند، محتمل ترین دلایل عبارتند از: سوختن فیوز منبع تغذیه، اتصال زمین بد موتور، خرابی ماژول کنترل سرعت موتور یا خرابی موتور. در همه سیستم ها، احتمال خرابی موتور دمنده کمتر است. موتورهای دمنده عموماً به شکل آبی روشن خراب نمی شوند. در بیشتر موارد، آنها با ایجاد صدای جیغ بلند یا صدای جیغ که نشان دهنده از کار افتادن بلبرینگ است، شروع به شکست می کنند. صدای جیرجیر اغلب در زمستان در هنگام راه اندازی سرد اتفاق می افتد و ممکن است با گرم شدن موتور ناپدید شود. اگر سر و صدا را نادیده بگیرید، یاتاقان به فرسودگی ادامه می دهد تا جایی که موتور اصلاً روشن نمی شود.
موتورهای دمنده با سرعت متغیر از مقاومت موتور دمنده استفاده نمی کنند. در عوض از کنترل سرعت موتور دمنده یا ترانزیستور قدرت استفاده می کنند. موتورهای دور متغیر هستند اغلب در وسایل نقلیه با کنترل آب و هوای خودکار استفاده می شود. در این کاربردها، هد کنترل HVAC یک واحد کنترل شده دیجیتالی است و از ورودی های سنسور مختلف برای تعیین زمان تامین گرما استفاده می کند. بر اساس ورودی راننده به سوئیچ سرعت دمنده، سر کنترل HVAC یک سیگنال دیجیتال را به ماژول کنترل سرعت موتور دمنده ارسال می کند. ماژول از این اطلاعات برای ارسال پالس برق یا زمین به موتور استفاده می کند. برای تنظیم موتور با سرعت متغیر معمولی، نمودار سیم کشی زیر را ببینید.
کانکتور برق را در موتور دمنده و برق جامپر و زمین را به موتور جدا کنید و تمام کنترل های سرعت را دور بزنید. یک جامپر فیوز شده را از باتری به سمت برق موتور بکشید و یک جامپر زمینی موقت را به ترمینال موتور دیگر وصل کنید. اگر موتور با سرعت کامل کار می کند، تأیید کرده اید که موتور مشکلی ندارد. در آن مرحله مظنونان ماژول کنترل سرعت موتور دمنده (به احتمال زیاد) یا سر کنترل تهویه مطبوع (احتمال کمتر، اما ناشناخته) هستند. متأسفانه، برای آزمایش این اجزا به یک ابزار دیجیتال یا اسکن نیاز دارید، بنابراین تنها گزینه شما ممکن است تعویض قطعات در یک زمان باشد.
اگر برق از طریق کلید سرعت و مقاومت موتور دمنده به موتور دمنده تامین شود:
اگر ولتاژ باتری را مشاهده کردید، مشکل یا خرابی موتور یا مشکل در سمت زمین مدار است. یک جامپر فیوز شده را از باتری به سمت برق موتور بکشید و یک جامپر زمینی موقت را به ترمینال موتور دیگر وصل کنید. موتور باید با سرعت بالا کار کند. اگه نشد موتورش خرابه اگر موتور کار می کند، محل اتصال زمین را پیدا کرده و آن را تمیز کنید. اگر باز هم اجرا نمی شود، مقاومت و سوئیچ سرعت را برای مشکلات تداوم بررسی کنید.
دمنده فقط با سرعت بالا کار می کند
با بررسی فیوز دمنده و فیوز کنترل کننده HVAC شروع کنید. اگر خوب است، به نمودار سیم کشی وسیله نقلیه خود مراجعه کنید و این تست ها را انجام دهید:
اگر سیستم موتور دمنده با سرعت متغیر دارید:
اگر سیستم دستی دارید که در آن دما را تغییر می دهید، احتمالاً یک فن 3 یا 4 سرعته دارید. آنها از مقاومت موتور دمنده یا ترانزیستور قدرت استفاده می کنند.
مقاومت موتور دمنده چیست؟
یاتاقان بد در موتور دمنده. موتور دمنده را تعویض کنید.
موتور دمنده خاموش نمی شود
بسیاری از سیستم های کنترل دمای اتوماتیک دارای دمنده های سرعت متغیر هستند و از مقاومت موتور دمنده استفاده نمی کنند. آنها از یک کنترل کننده سرعت متغیر استفاده می کنند.
به ضربات مکرر فیوز موتور دمنده نگاه کنید.
موتور دمنده هنگام راه اندازی جیغ یا جیغ می کشد
مقاومت های دمنده ممکن است بسوزند. وقتی این اتفاق می افتد، شما آن سرعت را از دست می دهید. بنابراین ممکن است سرعت بالایی داشته باشید، اما سرعت کمتری نداشته باشید. اگر ترانزیستور قدرت از کار بیفتد، معمولاً تمام سرعت ها را از دست می دهید.
کنترلر موتور دمنده چیست؟
یا خودروسازان می توانند برق موتور را تامین کنند و سرعت دمنده را در سمت زمین مدار کنترل کنند. نمودار سیم کشی را برای آن تنظیم در زیر ببینید.
این نشانه خرابی بلبرینگ موتور دمنده است. بلبرینگ قابل تعویض نیست. موتور دمنده را تعویض کنید.
موتور دمنده در هوای سرد کار نمی کند
©، 2017 Rick Muscoplat
نوشته شده در توسط ریک ماسکوپلات