فیوزهای خودرو از مدارهای خودروی شما در برابر جریان بیش از حد محافظت می کنند.
بنابراین، اگر یک قطعه الکتریکی در وسیله نقلیه شما از کار افتاد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیوزهای خودرو را بررسی کنید.
مهندسان فیوزهای خودرو را برای حدود دو برابر جریان معمولی اندازه میدهند. به عنوان مثال، اگر یک دستگاه به طور معمول 10 آمپر می کشد، یک فیوز با اندازه تقریبا 20 آمپر ممکن است از آن محافظت کند.
فیوزهای خودرو با آمپراژ پایین تر از نقطه ای که در مدار آسیب می بیند منفجر می شود.
بنابراین فیوز با شدت 20 آمپر که کمتر از جریان است می سوزد که ممکن است به مدار آسیب برساند. بنابراین، رایج ترین فیوزهای خودرو، فیوزهای تیغه ای هستند. و با رنگ فیوز و یک عدد مشخص شده روی صورت در معرض مشخص می شوند.
متأسفانه، با گذشت زمان سیستمها و قطعات الکتریکی ممکن است دچار مشکلاتی شوند که باعث میشود فیوز خودرو منفجر شود.
مکان یابی پنل فیوزهای خودرو
دفترچه راهنمای مالک به شما می گوید که پانل فیوز وسیله نقلیه شما کجاست. اکثر مدل ها پنل فیوز را در سمت راننده داشبورد قرار می دهند. و معمولاً زیر فرمان یا در محفظه موتور. اما، مکان ها ممکن است متفاوت باشد، از وسیله نقلیه ای به وسیله نقلیه دیگر.
از دست دادن قدرت به لوازم جانبی
بنابراین، یکی از اولین علائم مشکل فیوز، قطع برق است. و بر یک یا چند مورد از عملکردها یا لوازم جانبی خودرو تأثیر می گذارد. فیوزها در خط مدارهای خاص نصب می شوند. در نتیجه، به منظور محافظت از آن مدارها از اضافه بار احتمالی. بنابراین، اگر آن مدارها به هر دلیلی بیش از حد بارگذاری شوند. سپس فیوز منفجر می شود و برق مدار را قطع می کند.
برخی از بزرگترین مشکلات، از دست دادن توان پمپ های سوخت الکتریکی است. این کار باعث می شود وسیله نقلیه شما روشن نشود. و حتی یک مشکل بدتر، از دست دادن قدرت فن خنک کننده موتور الکتریکی است. زیرا در صورت داغ شدن بیش از حد موتور، آسیب عمده ای ممکن است.
در نتیجه، آن را از آسیب های احتمالی محافظت می کند. بنابراین، اگر متوجه شدید که هر یک از عملکردها یا لوازم جانبی خودرو، کار را متوقف کنید. مانند رادیو، برف پاک کن ها، شیشه های برقی یا قفل، ممکن است مربوط به سوختن فیوزهای خودرو باشد. اینجاست که عیب یابی سیستم برق شما می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
همیشه فقط با نگاه کردن به فیوز نمی توانید تشخیص دهید که خوب است. در نتیجه، فیوز سوخته ممکن است واقعاً خوب به نظر برسد. به همین دلیل برای اطمینان، تست فیوز با ابزار مولتی متر توصیه می شود.
تست فیوز، بدون جدا کردن آن
بیرون کشیدن فیوز از جعبه فیوز برای بررسی آن، موارد زیادی دارد معایب. تست الکتریکی فیوز، بد یا خوب بودن فیوز را نشان می دهد. یکی دیگر از مشکلات کشیدن فیوزها این است “زنده نگه دار” ممکن است برق ماژول های مختلف خودرو از بین برود.
این می تواند منجر به بیکاری ضعیف، از دست دادن اطلاعات تشخیصی و گاهی اوقات لوازم جانبی که کار نمی کنند، شود.
پایانه های جعبه فیوز شکننده هستند و ممکن است هنگام جدا کردن آنها به آنها آسیب برسانید. این ممکن است باعث اتصال شل و مشکل در آینده شود. بنابراین، استفاده از مولتی متر برای بررسی فیوزها سریعتر خواهد بود و از این مشکلات جلوگیری می کند.
اگر نمیخواهید تداوم الکتریکی را از بین ببرید، دستههای فیوز را به اجزای سازنده تبدیل کنید. سپس، یک فیوز را می توان در حالی که هنوز در جای خود با استفاده از یک مولتی متر در جای خود قرار دارد، بررسی کرد. به یاد داشته باشید که فریم فلزی خودرو، یک طرف مدار الکتریکی آن است.
ابتدا سوئیچ “Function” کنتور را روی “DC Volts” قرار دهید. سپس، سوئیچ Range را تنظیم کنید. به مقیاسی که به شما امکان می دهد 12 ولت یا سطح بعدی را به بالا بخوانید.
تست، فیوزهای خودرو نوع تیغه
سوئیچ استارت را در وضعیت اجرا بچرخانید. سوراخ های کوچک را در هر انتهای فیوزهای تیغه ای پیدا کنید. این سوراخ ها به شما امکان دسترسی به تیغه های داخل فیوز را می دهند. نوک نوک تیز سرب تست قرمز را ابتدا در یک سوراخ و سپس در سوراخ دیگر قرار دهید.
نتایج آزمون:
- بنابراین، خواندن 12 ولت به زمین در یک طرف، اما نه از طرف دیگر. به شما می گوید فیوز سوخته است.
- شما باید یک ولتاژ را در محدوده 12-14 ولت مشاهده کنید.
- خوانش های دو طرف فیوز نشان می دهد که به درستی کار می کند.
اگر فیوز خوب است، اما دستگاه کنترل شده توسط فیوز کار نمی کند. سپس، یک مشکل، جایی پایین دست فیوزهای خودرو وجود دارد.
اگر هیچ یک از طرفین قرائت را نشان ندهند، برای شروع جریانی به فیوز نمیرود. بنابراین، نشان دهنده یک مشکل الکتریکی، بالادست جایی که فیوز است.
راه های دیگر تست فیوز:
- بازرسی بصری
- تستر فیوز
- چراغ تست
نتیجه گیری
بنابراین، فیوزها هر از گاهی منفجر می شوند و در صورت عدم تکرار مشکل، جای نگرانی نیست. شما فقط باید فیوز دیگری بخرید که همان فیوز است و آن را وصل کنید. در نهایت، همیشه ابتدا فیوزهای خودرو را بررسی کنید. زیرا ممکن است به همین سادگی باشد.
توسط دنی بندر
منبع: https://dannysengineportal.com/automotive-fuses-know-how-they-work-and-why-they-blow/